KPMG: Polacy wydadzą na wyjazdy wakacyjne 20,2 mld zł w tym roku
Warszawa, 20.08.2015 (ISBnews) - Prawie połowa Polaków wyjedzie lub była już w tym roku na wakacjach, wydając przy tym w sumie 20,2 mld zł, wynika z raportu KPMG "Wakacyjne wyjazdy Polaków. Edycja 2015". Przeciętny koszt wyjazdu krajowego to 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego - 4,6 tys. zł.
20.08.2015 11:05
"Polacy wydadzą na wyjazdy wakacyjne 20,2 mld zł, z czego 10,6 mld zł stanowią wydatki na wyjazdy krajowe, a 9,6 mld zł - na wyjazdy zagraniczne. Średni koszt wyjazdu krajowego wynosi 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego 4,6 tys. zł. Z wyjazdem wakacyjnym wiążą się tradycyjnie zakupy pamiątek, na które w kraju przeznaczymy 200 zł (na gospodarstwo domowe), a za granicą dwa razy więcej" - czytamy w komunikacie poświęconemu raportowi.
Wśród Polaków udających się na wyjazd wakacyjny w 2015 roku 68% decyduje się na wyjazd krajowy. Jedna trzecia Polaków spędzi lub spędziło co najmniej jeden wyjazd za granicą.
"40% Polaków spędzających wakacje w kraju decyduje się na polskie wybrzeże. Znacznie rzadziej Polacy wybierają wakacje w górach czy nad jeziorem. Wśród trzech najpopularniejszych zagranicznych celów podróży znalazły się: Chorwacja, Hiszpania oraz Włochy" - podano w komunikacie.
Raport wykazał także, że główną formą spędzania urlopu są plażowanie i inne formy odpoczynku pasywnego, zarówno w Polsce (głównym celem w przypadku 57% wyjazdów), jak i za granicą (głównym celem w przypadku 48% wyjazdów). Na drugim miejscu jest zwiedzanie (21% wyjazdów w Polsce, 35% wyjazdów zagranicznych). Trzecie miejsce zajmuje uprawianie sportu (odpowiednio 18% i 10%).
Większość Polaków wyjeżdżających na wakacje organizuje swój wypoczynek na własną rękę. Jedynie 12% Polaków skorzysta z oferty biur podróży.
"Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że 60% Polaków podczas planowania wakacyjnego wyjazdu turystycznego korzysta z internetu. Odwiedzają oni zarówno fora internetowe, internetowe porównywarki cen, jak i portale społecznościowe oraz blogi. Internet niewątpliwie odgrywa dużą rolę podczas planowania wyjazdów turystycznych" - powiedział dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w KPMG Mariusz Szlachta, cytowany w komunikacie.
Wśród najczęściej wskazywanych sposobów rezerwacji lub zakupu wyjazdów turystycznych po rezerwacji telefonicznej znajduje się także wizyta w stacjonarnym lub internetowym biurze podróży.
(ISBnews)