Pierwsza wieś w Polsce z dostępem do metra. Byliśmy na miejscu
Planowane zakończenie II linii metra w Warszawie zaskoczy mieszkańców wsi Mory, bo jedna z nowych stacji powstanie zaledwie kilka minut spacerem od ich domów. To miejsce, które do tej pory zamieszkiwało około 100 osób, stanie się drugim po Warszawie terenem z dostępem do metra. Obecnie przeważają tam tereny rolnicze.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac, oddanie do użytku ostatniego fragmentu II linii metra zaplanowano na rok 2026. W ramach realizowanego projektu pojawią się trzy nowe stacje pasażerskie: Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także stacja techniczna.
Finałowa stacja znajdzie się na skrzyżowaniu ulic Połczyńskiej oraz Sochaczewskiej, około 600 metrów od znaku drogowego informującego o początku miejscowości Mory, kończącego granicę stolicy Warszawy.
Obecnie sytuacja wydaje się nieco nierealna. Według danych z Narodowego Spisu Ludności z 2021 roku, wieś Mory zamieszkuje zaledwie 131 osób. Miejscowość ta ma głównie charakter wiejski, a jej krajobraz to w dużej mierze gospodarstwa rolne.
Do Pałacu Kultury i Nauki mieszkańcy mają zaledwie 11 km, co oznacza ponad 20 minut jazdy samochodem przy innym ruchu drogowym lub 40-50 minut transportem publicznym.
W przyszłości wszystko ma się jednak zmienić. Już za dwa lata Mory będą jednym z najbliższych sąsiadów stolicy, doskonale skomunikowanych z centrum Warszawy. Mieszkańcy będą mogli dotrzeć do kluczowych węzłów komunikacyjnych w kilkanaście lub dwadzieścia parę minut, unikając tym samym korków i długiego oczekiwania na autobus.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile zaoszczędzisz w 2025 roku? Sonda o trendzie No Buy
Mory - pierwsza wieś w Polsce z metrem
Obecnie Mory rozciągają się wzdłuż ulicy Poznańskiej, która jest szerokim traktem z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, łączącym drogę ekspresową S8 z krajową "dziewięćdziesiąt dwójką". Przy tej trasie znajdują się różne punkty usługowe, prowadzone przez duże firmy. Na terenie wsi oraz w jej sąsiedztwie mieści się hotel, wypożyczalnia sprzętu budowlanego oraz liczne warsztaty samochodowe.
Nie wszyscy mieszkańcy wsi są jednak zadowoleni z planów zagospodarowania przestrzeni wokół nowej stacji metra, które obejmują budowę nowych węzłów przesiadkowych i parkingów P&R.
- Wielu znajomych przedsiębiorców z okolic budowy stacji metra zamknęło lub chce zamknąć swoją działalność. Pozamykano im boczne drogi dojazdowe, nie mają jak sprzedawać - słyszymy od pana Patryka, miejscowego właściciela serwisu samochodowego.
Plusem tej inwestycji dla mieszkańców rejonów blisko nowej stacji metra może być wzrost wartości nieruchomości. Wcześniej tego typu wzrosty były obserwowane na całym szlaku II linii. Biuro Nieruchomości Cosmopolitan raportowało, że przed otwarciem metra na Bemowie ceny za metr kwadratowy wzrosły o 16 proc. (przy ogólnomiejskiej średniej wynoszącej 10 proc.).
Jak drożeją mieszkania przy metrze
Najbardziej dynamiczne wzrosty cen mieszkań były zarejestrowane w pobliżu stacji metra Świętokrzyska, gdzie między 2015 a 2017 rokiem średnia cena za metr kwadratowy wzrosła aż o 63 proc., osiągając 16,5 tys. zł.
Stacja Rondo ONZ przyczyniła się do wzrostu cen o 24 proc., a bliskie sąsiedztwo stacji Stadion Narodowy do wzrostu o 19 proc. Również na krańcowych stacjach II linii metra, jak Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński, ceny wzrosły o 15 proc.