KPMG: rozwój druku 3D największą nadzieją europejskiego biznesu i przemysłu

Chmury obliczeniowe, Internet Rzeczy, analityka danych, biomedycyna, zaś w Europie - druk 3D, wśród technologii, które według ekspertów przebadanych przez KPMG, wywołają w najbliższych latach największe zmiany w biznesie i przemyśle.

16.02.2016 20:50

"Polscy konsumenci chętnie korzystają z aplikacji i rozwiązań do przechowywania własnych danych (e-maile, zdjęcia, kalendarz, muzyka itp.), umieszczonych w chmurach obliczeniowych. Wciąż w bardzo ograniczonym stopniu możliwości chmur obliczeniowych wykorzystują przedsiębiorcy i administracja publiczna" - mówi Jerzy Kalinowski, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Zdaniem menedżerów, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, spośród wszystkich technologii cyfrowych w Europie największe znaczenie ma druk 3D (12 proc. wskazań). Drukarki trójwymiarowe, bazujące na możliwości przestrzennego wydruku przedmiotów za pomocą bardzo cienkich warstw różnych materiałów (np. polimerów, papieru, plastiku, metali, żywic czy gumy), są postrzegane w Europie jako narzędzia do bardzo szybkiej produkcji prototypów oraz urządzeń w bardzo małych seriach, a także do natychmiastowego "odtworzenia" specjalizowanych części.

"Stale rosnąca popularność druku 3D to dobra wiadomość dla Polski. Zaawansowane drukarki trójwymiarowe to jeden z obszarów technologii, w którym innowacyjność polskich przedsiębiorców jest dostrzegana także poza granicami naszego kraju" - komentuje Kalinowski.

Respondenci z obszaru Europy dostrzegają duży potencjał biznesowy także w wykorzystaniu platform mobilnych (11 proc.), Internetu Rzeczy (9 proc.), analityki danych oraz robotyki (8 proc.).

KPMG informuje, że jednym z kluczowych wyzwań, przed którym stoją obecnie managerowie z różnych branż, jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, jak ich biznes zmieni się w wyniku postępującej rewolucji cyfrowej. Respondenci z całego świata jednoznacznie wskazują (24 proc. odpowiedzi), że w ciągu najbliższych 3 lat sam sektor nowoczesnych technologii będzie podmiotem największych zmian. Kolejnymi branżami, które ulegną gruntownym zmianom na skutek cyfrowej transformacji są: branża sprzedaży detalicznej (11 proc. wskazań), sektor telekomunikacyjny (10 proc.) i energetyka (9 proc. odpowiedzi).

Kalinowski przekonuje, że "od kilkunastu lat mamy do czynienia z błyskawiczną dewaluacją tradycyjnych modeli biznesowych i powstawaniem zupełnie nowych pomysłów opartych na wykorzystaniu innowacji technologicznych".

"Znakomitą ilustracją tego trendu są zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w zakresie dystrybucji muzyki i innych treści multimedialnych. Polscy menedżerowie muszą poważnie potraktować wyzwania cyfrowego świata i rozpocząć skoordynowane działania transformacyjne, aby lepiej przystosować firmy do skutecznego działania na dynamicznie zmieniającym się rynku" - podsumowuje ekspert KPMG.

Informacje pochodzą z globalnego badanie KPMG International pt. "The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Innovation Convergence Unlocks New Paradigms", które przeprowadzono na przełomie sierpnia i września 2015 r. metodą wywiadów internetowych na próbie 832 liderów technologii z 17 krajów. (PAP)

łum/ jbr/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)