"Król okularów" Leonardo Del Vecchio nie żyje. To do niego należała słynna marka Ray‑Ban
Leonardo Del Vecchio, twórca i szef grupy Luxottica, zmarł w wieku 87 lat - poinformowali w poniedziałek przedstawiciele stworzonej przez niego firmy. Do del Vecchio należały takie marki, jak Ray-Ban czy Oakley. Włoch, z majątkiem wycenianym przez Bloomberga na ponad 24 miliardy dolarów, był jednym z najbogatszych ludzi na świecie.
27.06.2022 | aktual.: 27.06.2022 17:14
Del Vecchio urodził się się w 1935 roku w niezamożnej rodzinie. Ojciec zmarł jeszcze przed jego narodzinami. Matka nie była w stanie utrzymać pięciu synów i gdy Leonardo miał siedem lat, oddała go do sierocińca. Jako piętnastolatek rozpoczął praktyki w fabryce, a z czasem zapisał się do wieczorowej szkoły projektowania na Akademii Sztuk Pięknych Brera.
Do wszystkiego doszedł sam
Z czasem zaczął się coraz bardziej fascynować okularami i oprawkami, aż przeprowadził się do Agordo w Wenecji, które było znane z przemysłu okularowego. Otworzył tam sklep z oprawkami, a trzy lata później, w 1961 roku, założył firmę Luxottica. Od lat 80. firma del Vecchio zaczęła podbijać rynek europejski i amerykański, by od 1995 roku być największym producentem i dystrybutorem na światowym rynku optycznym.
To do Leonardo Del Vecchio należała słynna marka Ray-Ban, a także Oakley i Vogue Eyewear. Z tego powodu o 87-latku mówiono "król okularów". Według rankingu Bloomberga Włoch miał przed śmiercią majątek wyceniany na 24,1 mld dolarów, co czyniło go 54. pod względem majątku człowiekiem na świecie i numerem dwa, jeśli chodzi o mieszkańców Włoch.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Bloomberg przytacza też inny pseudonim Leonarda Del Vecchio - "pan nikt". Tak pisały o nim włoskie media, odnosząc się do jego dyskretnego stylu życia.
Włosi żegnają Leonardo Del Vecchio
Biznesmena pożegnał inny słynny Włoch, gigant mody Giorgio Armani, który współpracował z Del Vecchio od lat 80. "Po pierwsze i najważniejsze, straciłem przyjaciela, z którym dzieliłem długą karierę. Wspólnie stworzyliśmy fenomen, który wcześniej nie istniał. Szybko zdaliśmy sobie sprawę, że okulary, z prostych, użytecznych przedmiotów, mogą stać się niezbędnym akcesorium modowym" - powiedział Armani, cytowany przez Reutersa.
Z kolei włoski premier Mario Draghi skomentował, że Del Vecchio był "wiodącą postacią włoskiego biznesu przez ponad 60 lat. "Zbudował jedną z największych w kraju firm, mając bardzo skromne początki. Zawsze łączył otwartość na świat ze skupieniem uwagi na sprawach lokalnych" - dodał.