Kupony podarunkowe najpopularniejsze wśród pracodawców

Z badania na temat Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych przeprowadzonego w sierpniu br. przez 4P Research Mix na zamówienie Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, wynika że głównymi świadczeniami finansowanymi przez pracodawców za pomocą funduszu socjalnego są kupony podarunkowe oraz dofinansowanie wypoczynku

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock

Wśród polskich przedsiębiorców można zaobserwować prawidłowość - im większa firma tym większa różnorodność form wykorzystania fundusz socjalnego. 70% firm wydaje środki z funduszu socjalnego na 3-5 celów. Do form wykorzystania funduszu socjalnego należą: kupony podarunkowe, wypoczynek, zapomogi i świadczenia okolicznościowe, pożyczki, kultura, sport i rekreacja.

Blisko 60% firm wydaje środki z ZFŚS na kupony podarunkowe. Udział w wydatków z ZFŚS przeznaczanych na kupony podarunkowe w polskich przedsiębiorstwach zajmuje drugie miejsce po wydatkach na wypoczynek.

Kupony podarunkowe nawiązują do polskiego obyczaju obdarowywania się upominkami z okazji świąt i są oczekiwaną formą świątecznego prezentu, do których pracownicy polskich firm są przyzwyczajeni od lat. Stanowią miły gest w stronę pracowników, dzięki któremu pracodawcy pokazują, że doceniają pracowników. Są bardziej motywujące i mniej bezosobowe niż prezent w formie gotówki i dłużej zapamiętywane. Co więcej, zwiększają siłę nabywczą pracowników dzięki dodatkowym rabatom oferowanym przez akceptantów kuponów. Przykładowo, pracownik obdarowany kuponem podarunkowym o wartości 100 zł i rabatem w wysokości 60% może zapłacić nawet do 40 zł za produkt lub usługę wartą 100 zł.

Święta są najczęstszą okazją wręczania pracownikom kuponów podarunkowych finansowanych z ZFŚS. Według badania 4P Research Mix 95% polskich pracodawców stosujących kupony podarunkowe wręcza je pracownikom z okazji Bożego Narodzenia, 58% firm z okazji Wielkanocy. Inne okazje zastosowania kuponów podarunkowych to: uroczystości firmowe, święta branżowe, ważne wydarzenia w życiu pracowników, np. ślub, narodziny dziecka, urodziny, inne święta np. Dzień Kobiet. Popularność kuponów podarunkowych wynika przede wszystkim ze swobody wyboru, jaką kupony oferują ich użytkownikom. Szeroka i różnorodna sieć akceptantów pozwala na dopasowanie świadczenia do indywidualnych preferencji wielu pracowników. Kupony mogą być wykorzystane zarówno na rozrywkę, kulturę, sport i rekreację jak i na zakup sprzętu RTV i AGD, wyposażenia domowego, kosmetyków, multimediów i wielu innych produktów oraz usług. Pracownik sam wybierze na co przeznaczy kupon i gdzie oraz kiedy go zrealizuje. Dzięki temu niedopasowanie świadczenia do
indywidualnych potrzeb pracowników jest minimalne.

Bardziej zaawansowanym technologicznie benefitem przedpłaconym są rozwiązania dające możliwość przeznaczenia środków na produkty i usługi wysokiej jakości. Przykładem takiego świadczenia są karty podarunkowe z limitowaną siecią ogólnopolskich akceptantów, które umożliwiają użytkownikom wybór wysokiej jakości produktów lub usług, bez możliwości przeznaczenia środków na zakupy codziennego użytku lub wypłaty gotówki z bankomatu, która pozbawiona jest znamion wyjątkowości. Karty podarunkowe są postrzegane jako nowoczesne formy świadczeń pozapłacowych i preferują je firmy zlokalizowane w większych miejscowościach z dostępem do szerszej sieci placówek wyposażonych w terminale płatnicze.

Jak wynika z badania, największy wpływ na strukturę budżetu ZFŚS mają duże firmy, liczące powyżej 250 pracowników, reprezentując prawie 50% wartości budżetu funduszy socjalnych.

W 2009 roku 3/4 firm wpłaciło do ZFŚS stawkę odpisu podstawowego, która wynosiła 1000,04 zł. Wśród firm, które zwiększyły odpis, wartość odpisu zwiększyła się o 24% w przeliczeniu na jednego pracownika.

Prognozy rozwoju rynku fudnuszy socjalnych - według badania 8% pracodawców deklaruje wzrost wydatków z ZFŚS w 2011 r., aby spełnić oczekiwania i zadowolić swoich pracowników.

Karolina Sobczak, Marketing Manager

Informacja o badaniu Badanie funduszy socjalnych zrealizowane przez 4P Research Mix na zlecenie firmy Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, w sierpniu 2010 r. metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) na reprezentatywnej próbie 750 firm posiadających ZFŚS.

Wybrane dla Ciebie

Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź