Kupony podarunkowe najpopularniejsze wśród pracodawców

Z badania na temat Zakładowych Funduszy Świadczeń Socjalnych przeprowadzonego w sierpniu br. przez 4P Research Mix na zamówienie Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, wynika że głównymi świadczeniami finansowanymi przez pracodawców za pomocą funduszu socjalnego są kupony podarunkowe oraz dofinansowanie wypoczynku

Kupony podarunkowe najpopularniejsze wśród pracodawców
Źródło zdjęć: © Thinkstock

02.12.2010 | aktual.: 02.12.2010 10:09

Wśród polskich przedsiębiorców można zaobserwować prawidłowość - im większa firma tym większa różnorodność form wykorzystania fundusz socjalnego. 70% firm wydaje środki z funduszu socjalnego na 3-5 celów. Do form wykorzystania funduszu socjalnego należą: kupony podarunkowe, wypoczynek, zapomogi i świadczenia okolicznościowe, pożyczki, kultura, sport i rekreacja.

Blisko 60% firm wydaje środki z ZFŚS na kupony podarunkowe. Udział w wydatków z ZFŚS przeznaczanych na kupony podarunkowe w polskich przedsiębiorstwach zajmuje drugie miejsce po wydatkach na wypoczynek.

Kupony podarunkowe nawiązują do polskiego obyczaju obdarowywania się upominkami z okazji świąt i są oczekiwaną formą świątecznego prezentu, do których pracownicy polskich firm są przyzwyczajeni od lat. Stanowią miły gest w stronę pracowników, dzięki któremu pracodawcy pokazują, że doceniają pracowników. Są bardziej motywujące i mniej bezosobowe niż prezent w formie gotówki i dłużej zapamiętywane. Co więcej, zwiększają siłę nabywczą pracowników dzięki dodatkowym rabatom oferowanym przez akceptantów kuponów. Przykładowo, pracownik obdarowany kuponem podarunkowym o wartości 100 zł i rabatem w wysokości 60% może zapłacić nawet do 40 zł za produkt lub usługę wartą 100 zł.

Święta są najczęstszą okazją wręczania pracownikom kuponów podarunkowych finansowanych z ZFŚS. Według badania 4P Research Mix 95% polskich pracodawców stosujących kupony podarunkowe wręcza je pracownikom z okazji Bożego Narodzenia, 58% firm z okazji Wielkanocy. Inne okazje zastosowania kuponów podarunkowych to: uroczystości firmowe, święta branżowe, ważne wydarzenia w życiu pracowników, np. ślub, narodziny dziecka, urodziny, inne święta np. Dzień Kobiet. Popularność kuponów podarunkowych wynika przede wszystkim ze swobody wyboru, jaką kupony oferują ich użytkownikom. Szeroka i różnorodna sieć akceptantów pozwala na dopasowanie świadczenia do indywidualnych preferencji wielu pracowników. Kupony mogą być wykorzystane zarówno na rozrywkę, kulturę, sport i rekreację jak i na zakup sprzętu RTV i AGD, wyposażenia domowego, kosmetyków, multimediów i wielu innych produktów oraz usług. Pracownik sam wybierze na co przeznaczy kupon i gdzie oraz kiedy go zrealizuje. Dzięki temu niedopasowanie świadczenia do
indywidualnych potrzeb pracowników jest minimalne.

Bardziej zaawansowanym technologicznie benefitem przedpłaconym są rozwiązania dające możliwość przeznaczenia środków na produkty i usługi wysokiej jakości. Przykładem takiego świadczenia są karty podarunkowe z limitowaną siecią ogólnopolskich akceptantów, które umożliwiają użytkownikom wybór wysokiej jakości produktów lub usług, bez możliwości przeznaczenia środków na zakupy codziennego użytku lub wypłaty gotówki z bankomatu, która pozbawiona jest znamion wyjątkowości. Karty podarunkowe są postrzegane jako nowoczesne formy świadczeń pozapłacowych i preferują je firmy zlokalizowane w większych miejscowościach z dostępem do szerszej sieci placówek wyposażonych w terminale płatnicze.

Jak wynika z badania, największy wpływ na strukturę budżetu ZFŚS mają duże firmy, liczące powyżej 250 pracowników, reprezentując prawie 50% wartości budżetu funduszy socjalnych.

W 2009 roku 3/4 firm wpłaciło do ZFŚS stawkę odpisu podstawowego, która wynosiła 1000,04 zł. Wśród firm, które zwiększyły odpis, wartość odpisu zwiększyła się o 24% w przeliczeniu na jednego pracownika.

Prognozy rozwoju rynku fudnuszy socjalnych - według badania 8% pracodawców deklaruje wzrost wydatków z ZFŚS w 2011 r., aby spełnić oczekiwania i zadowolić swoich pracowników.

Karolina Sobczak, Marketing Manager

Informacja o badaniu Badanie funduszy socjalnych zrealizowane przez 4P Research Mix na zlecenie firmy Edenred, światowego lidera na rynku kuponów i usług przedpłaconych, w sierpniu 2010 r. metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) na reprezentatywnej próbie 750 firm posiadających ZFŚS.

pakiet socjalnybonyhandel
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)