Libet chce kupować kopalnie i złoża żwiru w Polsce
Warszawa, 22.05.2014 (ISBnews) - Libet zapowiada akwizycje 3-4 fabryk kostki, a także złóż lub kopalń żwiru. Budżet inwestycyjny do 2020 r. sięga łącznie 100 mln zł, a...
22.05.2014 | aktual.: 22.05.2014 11:38
Warszawa, 22.05.2014 (ISBnews) - Libet zapowiada akwizycje 3-4 fabryk kostki, a także złóż lub kopalń żwiru. Budżet inwestycyjny do 2020 r. sięga łącznie 100 mln zł, a kluczową rolę odgrywają w nim planowane przejęcia, poinformował prezes Thomas Lehmann. Pierwszych akwizycji spodziewa się już w 2014 r.
"Rozpoczynamy integrację pionową. Planujemy akwizycje 3-4 fabryk kostki, a także złóż i/lub kopalń żwiru. Spodziewamy się dużych synergii z tego tytułu i, co ważne, zarząd ma doświadczenie w przejęciach oraz branży wydobywczej. Badamy rynek, robimy analizy, mamy 3 rozmowy, a interesują nas kopalnie blisko zakładów. Docelowo interesuje nas 3-5 przejęć" - powiedział Lehmann podczas spotkania z dziennikarzami.
Oczekiwane efekty to ograniczenie kosztów produkcji, nowe źródło przychodów (40-60% wydobycia na potrzeby Libetu). Spółka konsumuje 1,5 mln ton piachu i żwiru rocznie.
"Rozmawiamy również i czekamy na atrakcyjną ofertę na fabrykę. Oczekiwane efekty to zlikwidowanie białych plam i pełna dostępność na terenie całego kraju i wzrost sprzedaży. Na pierwsze akwizycje liczymy już w 2014" - dodał prezes Libetu.
Według słów zarządu, finansowanie akwizycji ma być bez wpływu na wyniki, a zakłady przejmowane same spłacałaby koszt przejęcia np. w formie leasingu. Zarząd podtrzymał jednocześnie obniżanie zadłużenia "głównego". Do spłaty planuje 9 mln zł w 2014.
Zarząd Libetu zaznaczył ponadto, że jest długoterminowym akcjonariuszem spółki i zadeklarował jej rozwój zgodnie z zapowiedzianą strategią.
Udział spółki sięgnął 34% w segmencie premium i 22% w całym rynku do poziomu dotychczasowego lidera branży, ale zarząd zaznaczył, że priorytetem jest sprzede wszystkim rentowna sprzedaż.
W 2014 r. do oferty trafiło ponad 50 nowych produktów, a ponad 80% nowości na ten rok to wysokomarżowe produkty premium. "Duży nacisk" zarząd kładzie na rozwój sprzedaży linii produktowej Stampo. W obecnym roku planowane jest podwojenie wartości sprzedaży nowych produktów. Rozwój w Czechach i Słowacji idzie zgodnie z planem, a celem jest 15-18 mln zł rocznie sprzedaży eksportowej do 2018 r.
Dyrektor finansowy spółki Ireneusz Gronostaj wskazał, że miniony kwartał to najlepszy I kwartał od 6 lat.
"Mieliśmy sprzyjające warunki pogodowe, dobre przygotowanie wielkości i struktury magazynu, wysoką sprzedaż i dobrą bazę kosztów. Pozytywna EBITDA w I kw. również pojawiła się po raz pierwszy od dłuższego czasu, dodatkowo wygenerowano pozytywny cash flow operacyjny. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z I kw. i liczymy na podtrzymanie tej tendencji w kolejnych kwartałach" - podkreślił Gronostaj.
Spółka szacuje, że wzrost rynku kostki brukowej wyniesie 3-5% w 2014 r.
Libet S.A. to wiodący na polskim rynku producent kostki brukowej i innych betonowych materiałów nawierzchniowych. Spółka prowadzi obecnie produkcję w 14 zakładach produkcyjnych na 24 liniach produkcyjnych. Łączne moce produkcyjne wszystkich ww. zakładów wynoszą ok. 14 mln m2 w skali roku (w przeliczeniu na kostkę standardową). Większościowym akcjonariuszem Libet S.A., posiadającym 54,18% akcji, jest spółka IAB Financing S.a.r.l. z siedzibą w Luksemburgu.
(ISBnews)