Lotos miał w I kw. '13 r. 147,4 mln zł straty netto, dużo gorzej od konsensusu (opis)

07.05. Warszawa (PAP) - Lotos miał w I kw. 2013 roku 147,4 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 35,3 mln zł zysku konsensusu. Rok wcześniej...

07.05.2013 | aktual.: 07.05.2013 07:23

07.05. Warszawa (PAP) - Lotos miał w I kw. 2013 roku 147,4 mln zł straty netto przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 35,3 mln zł zysku konsensusu. Rok wcześniej miał 597,1 mln zł zysku.

Wynik operacyjny grupy ukształtował się na poziomie minus 25,6 mln zł wobec plus 204 mln zł oczekiwań rynkowych. W I kw. 2012 roku grupa miała zysk operacyjny na poziomie 419 mln zł.

EBIT według LIFO wyniósł w I kw. 2013 r. 129,7 mln zł. Analitycy spodziewali się 189,8 mln zł. Efekt LIFO wyniósł w tym okresie 155,3 mln zł.

Przychody wyniosły 7177 mln zł i były niższe od średniej prognoz na poziomie 7718,6 mln zł. Przed rokiem sprzedaż wyniosła 7832 mln zł.

Konsensus, do którego odnosimy wyniki, był sporządzony przed wypowiedzią wiceprezesa spółki Mariusza Machajewskiego, który w zeszłotygodniowym wywiadzie dla PAP zapowiedział, że wyniki mogą być gorsze od oczekiwań rynkowych.

Spółka poinformowała, że ujemne saldo na działalności finansowej w I kw. 2013 roku wyniosło 194,7 mln zł, w tym efekt różnic kursowych to minus 62,1 mln zł, wyceny i rozliczenia transakcji - minus 82,1 mln zł, a skompensowania odsetek od zadłużenia, przychodów odsetkowych i prowizji - minus 49,4 mln zł.

Dodatnie saldo przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej w I kw. wyniosło 508,6 mln zł.

Segment produkcji i handlu Lotosu wykazał w I kw. 2013 roku 49 mln zł straty operacyjnej przypadającej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 345,4 mln zł zysku rok wcześniej. Segment wydobywczy zanotował z kolei zysk operacyjny na poziomie 70,3 mln zł, podczas gdy przed rokiem było to 134,5 mln zł. Obszar detaliczny miał 19,2 mln straty operacyjnej wobec 16,3 mln zł straty rok wcześniej.

Lotos podał, powołując się na dane POPiHN, że po pierwszych dwóch miesiącach 2013 roku popyt na paliwa spadł o 6,9 proc., w tym benzyny o 7,6 proc. i oleju napędowego o 5,6 proc. Spółka wskazała, że może to być konsekwencją stagnacji gospodarczej, wysokiego poziomu bezrobocia i ujemnej dynamiki realnego wynagrodzenia brutto, a także rozwój obrotu paliwami w szarej strefie.

Udział grupy w rynku paliw w Polsce ogółem, po pierwszych dwóch miesiącach 2013 roku, spadł do 32,4 proc. (minus 2,4 p.p. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku). Jak podała spółka, było to efektem pojawiającej się możliwości zyskownej sprzedaży w eksporcie morskim. Z kolei udział w rynku detalicznym paliw wyniósł po dwóch miesiącach roku 8,6 proc.

Wolumen produkcji i sprzedaży segmentu produkcji i handlu utrzymywał się na poziomie zbliżonym do I kw. 2012 roku i był na nieco niższym poziomie niż w IV kw. 2012 roku.

Modelowa marża rafineryjna Lotosu wyniosła w I kw. 2013 r. 4,46 USD/bbl i była o 20 proc. wyższa niż w I kw. 2012 roku. Dyferencjał z kolei wyniósł 1,73 USD/bbl i był o 37,3 proc. wyższy niż przed rokiem. (PAP)

morb/

Źródło artykułu:PAP
benzynalotosgaz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)