Lubelskie/ Rusza nabór wniosków o bezpłatne usunięcie azbestu

O bezpłatne usunięcie azbestowych dachów mogą ubiegać się mieszkańcy Lubelszczyzny w ramach projektu finansowanego z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy. Dotychczas dzięki programowi usunięto ponad 46,5 tys. ton tej szkodliwej substancji.

31.10.2015 18:10

Od poniedziałku rusza kolejny nabór wniosków o usunięcie azbestu. Można je składać w urzędach gminy do 27 listopada.

"Szacowana ilość wyrobów oraz odpadów azbestowych do usunięcia w 2016 r. to ok. 15 tys. ton" - powiedział dyrektor biura projektu usuwania azbestu w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie Grzegorz Taradyś.

Program prowadzony jest w Lubelskiem od 2012 r. Pierwotnie miał zakończyć się 31 czerwca 2016 r., a przeprowadzony w ub. roku nabór wniosków miał już być ostatni. We wrześniu Zarząd Województwa Lubelskiego zawarł z Centrum Projektów Polska Cyfrowa (instytucja pośrednicząca) aneks do umowy ws. usuwania azbestu, który wydłuża okres jego realizacji do końca roku 2016. "Umożliwi to przeprowadzenie większej liczby demontaży, odbiorów i utylizacji wyrobów zawierających azbest" - dodał Taradyś.

Łączna wartość całego projektu usuwania i utylizacji azbestu na Lubelszczyźnie to ponad 45 mln zł, z czego 85 proc. to środki pochodzące ze Szwajcarii, a pozostałe 15 proc. z budżetu województwa lubelskiego.

Dotychczas w ramach projektu usunięto 46 529 ton azbestu, w tym prawie 18 tys. ton tylko w 2015 r.

Program cieszy się rosnącą popularnością. W pierwszym roku realizacji zostało złożonych ponad 3,6 tys. wniosków, natomiast w 2015 r. było już ich ponad 9,3 tys.

Ponad 90 proc. wnioskodawców to właściciele prywatnych posesji na terenach wiejskich. Mogą oni ubiegać się o bezpłatne usunięcie azbestowych dachów i utylizację tych odpadów, natomiast koszt położenia nowego dachu muszą sfinansować sami. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej mogą się ubiegać o wsparcie na zakup blachy na nowy dach. Dotychczas z pomocy w takiej skorzystało 249 osób, na co wydano ponad 1,22 mln zł.

O dotację z Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy na usuwanie i utylizację wyrobów zawierających azbest mogą się też ubiegać samorządy czy spółdzielnie mieszkaniowe, ale jednostki te muszą pokrywać część kosztów tego przedsięwzięcia. Samorządy mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów, a spółdzielnie mieszkaniowe - 30 proc. W 2014 r. z programu skorzystały dwie spółdzielnie mieszkaniowe, natomiast w 2015 r. do dofinansowania zakwalifikowano trzy spółdzielnie i 56 jednostek samorządu.

Inwentaryzacja wyrobów azbestowych przeprowadzona w 2009 r. wykazała, że na terenie województwa lubelskiego było ich około 800 tys. ton. Z zestawienia umieszczonego w tzw. bazie azbestowej, prowadzonej przez resort gospodarki wynika, że w Lubelskiem do usunięcia pozostaje jeszcze ponad 737 tys. ton wyrobów oraz odpadów azbestowych.

Przeważająca większość, ponad 90 proc., znajduje się na prywatnych posesjach, głównie na terenach wiejskich.

Według obowiązującego prawa od 2004 r. demontażem wyrobów azbestowych, ich usuwaniem i utylizacją mogą się zajmować tylko wyspecjalizowane firmy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)