Mały procent, wielka pomoc
Coraz więcej Polaków decyduje się na przekazanie 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Ułatwiają to aktualne przepisy oraz skierowane do konsumentów akcje informacyjne, które stają się integralnym elementem programów społecznej odpowiedzialności biznesu. W 2011r. ponad 10 milionów Polaków zdecydowało się na tę formę wsparcia, przekazując 400,2 mln zł.
05.03.2012 | aktual.: 05.03.2012 10:14
Możliwość przekazania 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego (OPP) została wprowadzona do polskiego systemu podatkowego 1 stycznia 2004 r. W latach 2004-2006r. podatnicy sami dokonywali wpłaty na rzecz wybranej organizacji, a następnie zmniejszali o przekazaną kwotę należny podatek. Począwszy od rozliczeń za 2007r. robią to naczelnicy urzędów skarbowych na wniosek podatników, który jest częścią zeznania podatkowego.
Wg danych Ministerstwa Finansów, początkowo akcja cieszyła się znikomym zainteresowaniem Polaków - w pierwszym roku z możliwości przekazania organizacjom pożytku publicznego 1% podatku dochodowego skorzystało zaledwie ponad 80 tysięcy podatników (ok. 0,3% ogólnej liczby podatników) przekazało kwotę w wysokości 10,4 mln zł, co stanowiło 0,03% podatku należnego. Rok później było to już ponad 680 tysięcy podatników (ok. 3% uprawnionych), a kwota przekazana wzrosła do 41,6 mln zł i stanowiła 0,14% podatku należnego. W kolejnych latach zainteresowanie instytucją 1% sukcesywnie wzrastało. W 2008r., gdy po raz pierwszy przekazania 1% dokonali naczelnicy urzędów skarbowych, a podatnicy rozliczający się na formularzach PIT-38 i PIT-36L (od 2009r. także PIT-39) otrzymali taką możliwość, aż 5,13 mln uprawnionych przekazało na rzecz OPP 298,3 mln zł. Był to rekordowy, ponad 300% wzrost zainteresowania tego rodzaju wsparciem, a w latach 2009-2011* przyrost podatników wynosił rokrocznie ponad 118%. Ostatecznie w
rozliczeniu za 2010r. 10,13 mln uprawnionych (ponad 38% ogólnej liczby) przekazało 400,2 mln zł. Spośród nich podatnicy składający zeznanie PIT-36, PIT-36L i PIT-37 przekazali 338,4 mln zł, wypełniający formularze PIT-38 – 8,8 mln zł, PIT-28 i PIT-39 zł – 8,0 mln zł. Średnia przekazana kwota wyniosła 39 zł.
30 organizacji otrzymało najwyższe kwoty w skali całego kraju, tj. od 1,54 mln zł dla Fundacji Hospicyjnej do 88,81 mln zł dla Fundacji Dzieciom „Zdążyć z pomocą”. W sumie 6533 (o 599 mniej niż rok wcześniej) organizacji otrzymało w ubiegłym roku 400 241 359,84 zł. O tym, jak ważne dla organizacji pożytku publicznego (OPP) jest wsparcie pochodzące bezpośrednio z rozliczeń podatkowych, wie coraz więcej firm, które włączają w swój program praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu działania informacyjne na temat 1% skierowane do klientów i pracowników - Już po raz trzeci organizujemy akcję „Mały Procent, Wielka Pomoc”, dzięki której podatnicy będą mogli w prosty sposób przekazać 1% podatku na jedną ze współpracujących z nami organizacji pożytku publicznego - mówi Michał Łagunionek, prezes Lidl Polska. Firma współpracuje z Fundacją WOŚP, Federacją Polskich Banków Żywności, Fundacją Dzieciom „Zdążyć z Pomocą, Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii im. Prof. Zbigniewa Religi oraz od br. ze Stowarzyszeniem „SOS Wioski
Dziecięce w Polsce”.
W 2011 roku, dzięki przeróżnym działaniom, w tym akcjom informacyjnym typu „Mały Procent, Wielka Pomoc” z Lidlem - pozyskaliśmy aż 3,5 mln zł. Środki te przeznaczyliśmy na realizację celów statutowych fundacji, w tym na zakup wysokospecjalistycznego sprzętu medycznego dla dzieci – mówi Jurek Owsiak, prezes Fundacji WOŚP.
- Zarówno akcja „Mały Procent, Wielka Pomoc”, w której uczestniczą podatnicy, jak również zakup dostępnych w sieci Lidl produktów oznakowanych logotypem naszej fundacji pomaga nam realizować prace nad systemem wspomagania pracy serca dla dzieci ¬– mówi prof. Jan Sarna, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu – chcielibyśmy dzięki pozyskanym środkom dokończyć budowę protezy serca, na którą czekają najmłodsi pacjenci.
Z kolei Marek Borowski z Federacji Polskich Banków Żywności przypomina: ¬- W Polsce 2 mln ludzi żyje na granicy ubóstwa, a na świecie już niemal miliard. Dlatego liczy się każda złotówka, którą pozyskujemy dzięki akcjom informacyjnym, w tym „Mały Procent, Wielka Pomoc”. Dla Banków Żywności liczy się każda złotówka przekazana na rzecz pomocy ubogim. Żywność jest podstawą życia każdego z nas i nikt nie powinien cierpieć z powodu jej braku. W ubiegłym roku w wyniku działań informacyjnych podjętych zarówno przez lokalne Banki Żywności oraz samą Federację z akcji 1% podatku pozyskano 171 433 zł.
Większość wymienionych organizacji to najwięksi beneficjenci 1%, ale nie tylko. W zeszłym roku Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” otrzymała tą drogą aż 88,8 mln zł, Fundacja WOŚP 3,5 mln zł, Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. Prof. Zbigniewa Religi 357,3 tys. zł, Federacja Polskich Banków Żywności 8,8 tys. zł, a Stowarzyszenie „SOS Wioski Dziecięce w Polsce” prawie 3,2 mln zł.
Informacje o akcji „Mały Procent, Wielka Pomoc”
Podobnie jak w zeszłych latach, tak i w tym roku wraz z początkiem akcji na stronie internetowej www.lidl.pl w zakładce „Odpowiedzialność społeczna” pojawi się specjalna aplikacja, dzięki której internauci będą mogą wypełnić formularz PIT wraz z załącznikami, wspierając przy tym jedną spośród pięciu organizacji pożytku publicznego. Deklaracji wyboru organizacji będzie można dokonać symbolicznym kliknięciem, po czym automatycznie obliczony 1% ogólnej kwoty podatku zostanie przekazany przez naczelnika urzędu na konto wybranej przez wypełniającego fundacji.
„Mały Procent, Wielka Pomoc” to kolejny w tym roku projekt Lidl Polska angażujący konsumentów i pracowników sieci do działań dobroczynnych. W efekcie tygodniowej kwesty, poprzedzającej XX finał WOŚP, na konto fundacji wpłynęło aż 1.500.000 zł.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalności na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sklepy pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje około 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 400.