Marki własne nie takie straszne

Na spadającym rynku soków, nektarów, napoi jeszcze szybciej niż rynek spadają private label, a nasze brandy premium rosną - mówi Wirtualnej Polsce Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, 60. w Rankingu 100 Najbogatszych Polaków Polaków "Wprost".

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Zdaniem właściciela jednej z największych polskich firm spożywczych marki własne (z ang. private label) sprzedawane przez sklepy, choć są coraz popularniejsze, to nie spowodują zniknięcia polskich brandów.

- Pozycje osiągnięte przez naszego Tymbarka i Kubusia pokazują, że brandy premium mogą sprzedawać się dobrze nawet w czasach, które obiektywnie uznawane są za trudne - uważa Krzysztof Pawiński.

Jak podkreśla, w firmie Maspex Wadowice produkcja na zlecenie sklepów marek własnych to mniej niż 10 proc. z blisko 3 mld zł przychodów.

- Już wiele lat temu powiedzieliśmy sobie, że długookresowego wzrostu wartości naszej firmy upatrujemy we wzroście wartości naszych brandów. O naszej wartości świadczy siła marki Tymbark, Kubuś, Lubella i wielu, wielu innych. Produkcja dla sieci to tylko uzupełnienie - stwierdza prezes Maspex Wadowice.

Dodaje jednocześnie, że produkty marek własnych nie są złe pod względem jakości. Muszą bowiem spełniać te same normy prawne. Produkty sprzedawane przez sklepy powstają jednak z gorszego surowca, co sprawia, że są po prostu tańsze.

- To jest też know-how firmy. Proszę popatrzyć na nasz napój jabłko-mięta. Co z tego, że są dziesiątki takich produktów na rynku, kiedy tylko on ma tę unikalne połączenie smaku, jakości i percepcji emocjonalnego związku. Dalej jest to najczęściej wybierany produkt. To nie jest tak, że ludzie wybierają tylko cenę - ujawnia Pawiński.

Grupa Maspex Wadowice to obecnie międzynarodowy koncern spożywczy sprzedający swoje produkty do kilkunastu krajów europejskich. W jej skład wchodzi ok. 20 przedsiębiorstw handlowych i produkcyjnych w m.in. Czechach, Słowacji, Rosji, na Ukrainie czy na Węgrzech. W 2012 roku jej przychód sięgnął 2,9 mld zł. Do Grupy należą takie marki jak Kubuś, Lubella, Tiger, Tymbark, Plusssz czy od niedawna Malma.

Z Forum Ekonomicznego w Krynicy Sebastian Ogórek

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje