Marki własne nie takie straszne

Na spadającym rynku soków, nektarów, napoi jeszcze szybciej niż rynek spadają private label, a nasze brandy premium rosną - mówi Wirtualnej Polsce Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, 60. w Rankingu 100 Najbogatszych Polaków Polaków "Wprost".

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Zdaniem właściciela jednej z największych polskich firm spożywczych marki własne (z ang. private label) sprzedawane przez sklepy, choć są coraz popularniejsze, to nie spowodują zniknięcia polskich brandów.

- Pozycje osiągnięte przez naszego Tymbarka i Kubusia pokazują, że brandy premium mogą sprzedawać się dobrze nawet w czasach, które obiektywnie uznawane są za trudne - uważa Krzysztof Pawiński.

Jak podkreśla, w firmie Maspex Wadowice produkcja na zlecenie sklepów marek własnych to mniej niż 10 proc. z blisko 3 mld zł przychodów.

- Już wiele lat temu powiedzieliśmy sobie, że długookresowego wzrostu wartości naszej firmy upatrujemy we wzroście wartości naszych brandów. O naszej wartości świadczy siła marki Tymbark, Kubuś, Lubella i wielu, wielu innych. Produkcja dla sieci to tylko uzupełnienie - stwierdza prezes Maspex Wadowice.

Dodaje jednocześnie, że produkty marek własnych nie są złe pod względem jakości. Muszą bowiem spełniać te same normy prawne. Produkty sprzedawane przez sklepy powstają jednak z gorszego surowca, co sprawia, że są po prostu tańsze.

- To jest też know-how firmy. Proszę popatrzyć na nasz napój jabłko-mięta. Co z tego, że są dziesiątki takich produktów na rynku, kiedy tylko on ma tę unikalne połączenie smaku, jakości i percepcji emocjonalnego związku. Dalej jest to najczęściej wybierany produkt. To nie jest tak, że ludzie wybierają tylko cenę - ujawnia Pawiński.

Grupa Maspex Wadowice to obecnie międzynarodowy koncern spożywczy sprzedający swoje produkty do kilkunastu krajów europejskich. W jej skład wchodzi ok. 20 przedsiębiorstw handlowych i produkcyjnych w m.in. Czechach, Słowacji, Rosji, na Ukrainie czy na Węgrzech. W 2012 roku jej przychód sięgnął 2,9 mld zł. Do Grupy należą takie marki jak Kubuś, Lubella, Tiger, Tymbark, Plusssz czy od niedawna Malma.

Z Forum Ekonomicznego w Krynicy Sebastian Ogórek

Wybrane dla Ciebie
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇