Marki własne nie takie straszne

Na spadającym rynku soków, nektarów, napoi jeszcze szybciej niż rynek spadają private label, a nasze brandy premium rosną - mówi Wirtualnej Polsce Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, 60. w Rankingu 100 Najbogatszych Polaków Polaków "Wprost".

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Zdaniem właściciela jednej z największych polskich firm spożywczych marki własne (z ang. private label) sprzedawane przez sklepy, choć są coraz popularniejsze, to nie spowodują zniknięcia polskich brandów.

- Pozycje osiągnięte przez naszego Tymbarka i Kubusia pokazują, że brandy premium mogą sprzedawać się dobrze nawet w czasach, które obiektywnie uznawane są za trudne - uważa Krzysztof Pawiński.

Jak podkreśla, w firmie Maspex Wadowice produkcja na zlecenie sklepów marek własnych to mniej niż 10 proc. z blisko 3 mld zł przychodów.

- Już wiele lat temu powiedzieliśmy sobie, że długookresowego wzrostu wartości naszej firmy upatrujemy we wzroście wartości naszych brandów. O naszej wartości świadczy siła marki Tymbark, Kubuś, Lubella i wielu, wielu innych. Produkcja dla sieci to tylko uzupełnienie - stwierdza prezes Maspex Wadowice.

Dodaje jednocześnie, że produkty marek własnych nie są złe pod względem jakości. Muszą bowiem spełniać te same normy prawne. Produkty sprzedawane przez sklepy powstają jednak z gorszego surowca, co sprawia, że są po prostu tańsze.

- To jest też know-how firmy. Proszę popatrzyć na nasz napój jabłko-mięta. Co z tego, że są dziesiątki takich produktów na rynku, kiedy tylko on ma tę unikalne połączenie smaku, jakości i percepcji emocjonalnego związku. Dalej jest to najczęściej wybierany produkt. To nie jest tak, że ludzie wybierają tylko cenę - ujawnia Pawiński.

Grupa Maspex Wadowice to obecnie międzynarodowy koncern spożywczy sprzedający swoje produkty do kilkunastu krajów europejskich. W jej skład wchodzi ok. 20 przedsiębiorstw handlowych i produkcyjnych w m.in. Czechach, Słowacji, Rosji, na Ukrainie czy na Węgrzech. W 2012 roku jej przychód sięgnął 2,9 mld zł. Do Grupy należą takie marki jak Kubuś, Lubella, Tiger, Tymbark, Plusssz czy od niedawna Malma.

Z Forum Ekonomicznego w Krynicy Sebastian Ogórek

Wybrane dla Ciebie
Zastępują Ukraińców. Ponad 100 tys. pozwoleń na pracę dla cudzoziemców
Zastępują Ukraińców. Ponad 100 tys. pozwoleń na pracę dla cudzoziemców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie