Trwa ładowanie...
d3zvh1h
siemens

Metro sprawdzi, czy Siemens naruszył prawa autorskie

Projektant stacji metra "Plac Wilsona" jest zdziwiony postępowaniem firmy Siemens, która wykorzystała wizerunek stacji w filmie reklamowym, zmieniając jej nazwę na "Central Station". Metro Warszawskie sprawdzi, czy naruszone zostały prawa autorskie.

Share
d3zvh1h

W ubiegłym tygodniu komisja przetargowa Metra Warszawskiego uznała, że konsorcjum, w skład którego wchodzi Siemens i Newag, złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na nowe pociągi. Mają one obsługiwać powstający centralny odcinek II linii metra, a część z nich - istniejącą linię.

Przy okazji tego przetargu, na zlecenie Siemensa, powstała wizualizacja pokazująca pociąg tej firmy na żoliborskiej stacji Plac Wilsona. Można ją zobaczyć w internecie - na wielu portalach znajdowała się obok informacji o rozstrzygnięciu przetargu. Na oficjalnej stronie Siemensa, pod adresem www.mobility.siemens.com, film wygląda jednak inaczej - stacja kolejki znajduje się w Stanach Zjednoczonych i nazywa się "Central Station".

Zdziwiony jest tym projektant stacji architekt Andrzej Chołdzyński, do którego Siemens nie zwrócił się o zgodę na wykorzystanie jej wizerunku. - Jeśli ten film służy jako reklamówka na całym świecie, to jest to działanie co najmniej niestosowne. Stacja Plac Wilsona ma swoją nazwę, to jest własność Warszawy (...) Nie za bardzo rozumiem, dlaczego firma produkująca wagony miałaby zniekształcać jej nazwę, udając, że jest to inna stacja - powiedział.

d3zvh1h

- Z jednej strony mi to pochlebia, z drugiej strony dziwi, że tak doświadczona firma robi taką gafę. Siemens chyba bardziej zrobił krzywdę sobie niż warszawiakom - dodał.

Podkreślił, że autorzy innych filmów, które były realizowane w zaprojektowanych przez niego obiektach, zwracali się do niego o zgodę na wykorzystanie ich wizerunku. Tak było m.in. w przypadku filmu "Samotność w sieci", który częściowo powstał w budynku warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.

- Tutaj mamy do czynienia z działalnością komercyjną, a nie fikcją literacko-filmową. To rzeczywiście nieporadne (...), Siemens nie zwracał się do mnie, więc nie dołożył tej staranności, która w handlu jest bardzo ważna - powiedział.

Jak powiedział PAP rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, Siemens nie zwracał się do spółki o zgodę na filmowanie stacji. Zaznaczył jednak, że stacja jest ogólnodostępna i nie obowiązuje na niej zakaz fotografowania, choć ze względów bezpieczeństwa filmowanie musiałoby odbyć się w nocy.

d3zvh1h

Pytany o zmienioną w filmie reklamowym nazwę stacji, Malawko powiedział, że sprawą zajmie się dział prawny metra. - Sprawdzimy, czy nie doszło do naruszenia praw autorskich, dopiero wówczas podejmiemy decyzję co do dalszych działań - dodał.

Pytana o tę sprawę Kinga Jabłonowska z polskiego oddziału Siemensa nie potrafiła powiedzieć kto i dlaczego zdecydował o tym, że w filmie tej firmy stacja "Plac Wilsona" stała się "Central Station".

- Nie widziałam wcześniej całości tego materiału. Jest dosyć nowy, bo sam pociąg Inspiro jest dosyć nową konstrukcją - powiedziała. Przyznała jednak, że każdy, kto był na stacji Plac Wilsona, rozpozna jej charakterystyczne elementy.

Dwukondygnacyjna stacja Plac Wilsona na warszawskim Żoliborzu została oddana do użytku w 2005 r. Stacja ma powierzchnię 4750 metrów kwadratowych, głębokość 19, długość 150, a szerokość 21 metrów. Prowadzi do niej sześć wejść, cztery windy i dwa pasy ruchomych schodów.

W 2008 r. na konferencji "MetroRail" w Kopenhadze została uznana za najładniejszą stację podziemnej kolejki, jaka powstała na świecie w ostatnich latach.

d3zvh1h

Podziel się opinią

Share
d3zvh1h
d3zvh1h