Metro w kolejnym polskim mieście? Jest wniosek
Do prezydenta Wrocławia trafił wniosek o przeprowadzenie analizy budowy metra. Pierwsza linia miałaby zostać poprowadzona z północy na południe miasta. Autor wniosku, radny PiS, argumentuje, że z podziemnego transportu korzystają w Europie mieszkańcy mniejszych miejscowości niż Wrocław.
Plany budowy metra we Wrocławiu sięgają lat 30. Koncepcja była podnoszona także w latach 70., a ostatnio poważnie zajmował się nią w 2015 r. ówczesny prezydent miasta Rafał Dutkiewicz. Planowano wówczas, by linia metra miała 36 km długości. Tunele przebiegałyby m.in. pod Dworcem Głównym i Wyspą Słodową.
Teraz do pomysły budowy transportu podziemnego w stolicy Dolnego Śląska powrócił radny PiS Andrzej Kiljanek. We wniosku cytowanym przez serwis tuwroclaw.pl samorządowiec pisze, że z metra korzysta wiele miast europejskich o mniejszej liczbie mieszkańców niż Wrocław.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kosztował 87 mln zł. Oto nowy dworzec w Olsztynie od środka
"Należą do nich m.in. Luksemburg, Monako, Bratysława, Porto, Genua, Norymberga. To pokazuje, że inwestycja w metro we Wrocławiu nie tylko jest możliwa, ale również uzasadniona, biorąc pod uwagę zalety, jakie niesie ze sobą taki system transportu" -czytamy w dokumencie przesłanym prezydentowi Jackowi Sutrykowi.
Radny zwraca również uwagę, że osiedla takie jak Lipa Piotrowska, Wojszyce i Ołtaszyn szybko się rozbudowują, a potencjał rozbudowy infrastruktury drogowej "jest bardzo ograniczony". - Co więcej, liczba mieszkańców w tych rejonach szybko rosła na przestrzeni ostatnich lat i wciąż będzie rosła, co stwarza pilną potrzebę poprawy komunikacji - wskazuje Andrzej Kiljanek.
Serwis przypomina, że prezydent Jacek Sutryk w przeszłości nie wykluczał inwestycji w metro. - Do wniosku na razie się nie odniósł - pisze tuwroclaw.pl.
Koszt metra we Wrocławiu
W 2015 r. naukowcy z Polskiej Akademii Nauk szacowali, że koszt budowy metra we Wrocławiu wahałby się w granicach 10-20 mld zł.
Obecnie byłaby to jednak kwota zdecydowanie wyższa. Warszawa podpisała w 2023 r. aneks do umowy z wykonawcą drugiej linii. Wartość kontraktu podniesiono wtedy aż o 50 proc., co zdaniem stołecznego ratusza odzwierciedlało wzrost kosztów budowy od momentu podpisania umowy.
Do budowy metra przymierza się również Kraków. Zgodnie z harmonogramem, do końca 2025 roku mają zostać wyłonieni wykonawcy, z którymi zostaną podpisane umowy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji realizacyjnych. Koszt pierwszego etapu inwestycji, tzw. centralnego odcinka, ma kosztować 13,5 miliarda złotych.