Trwa ładowanie...
d2a4tnd

MG zakończyło prace na ustawą o OZE, projekt trafi do komitetu ds. europejskich

05.10. Warszawa (PAP) - Ministerstwo Gospodarki zakończyło prace nad przygotowaniem ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE). Dokument zostanie przekazany na Komitet do Spraw...

d2a4tnd
d2a4tnd

05.10. Warszawa (PAP) - Ministerstwo Gospodarki zakończyło prace nad przygotowaniem ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE). Dokument zostanie przekazany na Komitet do Spraw Europejskich - podało MG w komunikacie.

Kolejnym etapem będzie skierowanie projektu pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów i Rady Ministrów, a następnie do prac legislacyjnych w parlamencie.

W grudniu ubiegłego roku MG przedstawiło pakiet projektów ustaw energetycznych, tzw. trójpak, zawierający projekty Prawa energetycznego, gazowego i ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE).

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu ustawy o OZE napisano, że w toku konsultacji społecznych do Ministerstwa Gospodarki wpłynęły uwagi dotyczące w szczególności obowiązku zakupu, okresu i zasad wsparcia oraz ustalenia wysokości współczynników korekcyjnych, które decydować będą o faktycznym zróżnicowaniu poziomu wsparcia w zależności od rodzaju źródła.

d2a4tnd

Z projektu wynika, że w latach 2013-14 współczynnik będzie wynosił m.in. 0,9 dla energii z lądowych farm wiatrowych powyżej 500 kW, 2,3 dla elektrowni wodnych powyżej 20 MW, a 1,8 dla elektrowni wiatrowych na morzu. Najwyższe wsparcie otrzymywałyby instalacje fotowoltaiczne o mocy powyżej 100 kW montowane na budynkach, współczynnik byłby na poziomie 2,85. W kolejnych latach współczynniki będą stopniowo spadać.

Projekt zakłada ograniczenie, a docelowo likwidację wsparcia dla współspalania. Wsparcia przysługiwać ma nie dłużej niż do końca 2020 roku. Współczynnik korekcyjny dla spalania wielopaliwowego ma w pierwszym okresie wynieść 0,3, a w okresie 2015-17 spaść o 20 proc.

"Liczne uwagi, dotyczące zasad wsparcia m.in. wydłużenia wsparcia dla spalania wielopaliwowego, czy dużej energetyki wodnej, nie mogły zostać uwzględnione ze względu na fakt, że inwestycje te w chwili obecnej są w pełni zamortyzowane, co uzasadnia krótszy okres wsparcia dla tych inwestycji. Nie zmienia to faktu, iż inwestycje te nie zostały pozbawione wsparcia, a jedynie w przypadku instalacji spalania wielopaliwowego ograniczono, okres wsparcia dla tych inwestycji do 5 lat, i jednocześnie uwzględniono dla 16 wszystkich działających już przedsiębiorstw energetycznych, których instalacje OZE zostały oddane do użytkowania przed dniem wejścia w życie, postulaty dotyczące gwarancji wsparcia w oparciu o jednolity i stały współczynnik korekcyjny dla tych źródeł" - napisano w OSR.

"Znamiennym jest, iż obecnie funkcjonujący system wsparcia OZE funkcjonuje do 2017 r., a zatem powyższy 5-letni okres wsparcia dla instalacji spalania wielopaliwowego jest w pełni uzasadniony i nie powinien być podstawą roszczeń z tytułu pozbawienia w drodze ustawy praw nabytych" - dodano.

d2a4tnd

Wprowadzono system stałych taryf gwarantowanych - tzw. Feed-in dla źródeł o niewielkich mocach.

"Wychodząc z założenia, iż system wsparcia dla producentów zielonej energii ma stanowić zachętę inwestycyjną do budowy nowych mocy wytwórczych w projekcie ustawy wprowadzono system wsparcia dla generacji rozproszonej, który stymulować będzie systematyczny rozwój mikroźródeł, które w oparciu o lokalnie dostępne zasoby będą wytwarzać energię elektryczną. System wsparcia tych źródeł oparto na modelu feed-in-tariff" - napisano.

System wsparcia OZE zakłada wprowadzenie koncepcji sprzedawcy urzędu, niezmienność zasad przez cały okres wsparcia instalacji OZE (15 lat, z wyjątkiem współspalania, gdzie okres wsparcia wyniesie 5 lat), zachowanie dotychczasowych zasad wsparcia dla działających instalacji OZE, a likwidację dla jednostek zamortyzowanych. Zakłada się również rozwój mikroźródeł i efektywne wykorzystanie biomasy.

Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że średnie roczne oszczędności z tytułu modyfikacji systemu wsparcia będą wzrastały i wyniosą od ok. 28 mln zł w roku 2013 do ok. 630 mln zł w roku 2019, a całkowite sumaryczne oszczędności z przeprowadzonej optymalizacji wyniosą do roku 2020 ok. 2,31 mld zł.(PAP)

pel/ asa/

d2a4tnd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2a4tnd