Mniej wydajemy na święta

Czasy, gdy przed Wielkanocą wyjeżdżaliśmy ze sklepów z koszami wypełnionymi drogimi produktami, to już przeszłość.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak wynika z badań Pentora dla TVN CNBC Biznes, na tegoroczną Wielkanoc wydamy średnio 380 zł. To o 120 zł mniej niż w ubiegłym i aż o ponad 200 zł mniej niż dwa lata temu.

Winien jest kryzys.
_ Ludzie informowani na bieżąco o wzroście bezrobocia, cięciach wynagrodzeń i spadającej produkcji boją się wydawać duże pieniądze i mają coraz większą skłonność do oszczędzania _ - mówi dr Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zwłaszcza że w górę poszły ceny żywności. Jak szacuje instytut, produkty, które najczęściej kupujemy na Wielkanoc, będą kosztowały w tym roku nawet o 8 proc. więcej niż w 2008 r. W ciągu ostatniego roku najbardziej podrożały warzywa (12 proc.), margaryna (15 proc.) i mięso (7 proc.). Drożyzna spowodowana jest wzrostem cen prądu - w porównaniu z ubiegłym rokiem energia podrożała o 8 proc. Mechanizm jest prosty: sklepy spożywcze i hurtownie przenoszą koszty swojej działalności na klientów.

W czasach, gdy rośnie skłonność do oszczędzania, największą popularnością cieszą się dyskonty.
_ W tym roku tańsze sklepy przeżywają prawdziwe oblężenie _ - mówi Krystyna Świetlik.
Sieć Tesco już na początku marca wprowadziła ponad 700 nowych produktów spożywczych, kosmetyków i chemii gospodarczej, licząc na przedświąteczny wzrost sprzedaży. Wiele z nich to tzw. marki własne, produkowane na wyłączność sieci, często o 10-15 proc. tańsze niż w innych hipermarketach i sklepach. Jak twierdzi Michał Kubajek z biura prasowego Tesco, wprowadzenie większej liczby marek własnych pozwala klientom zaoszczędzić nawet ok. 20 proc.

Tanimi produktami świątecznymi przyciąga klientów również Biedronka, jedna z najpopularniejszych sieci dyskontowych w kraju. Towary w Biedronce są kilkanaście procent tańsze od towarów w zwykłych sieciach, bo firma współpracuje z firmami, które produkują towary na wyłączność. Według ostatniego sondażu GfK Polonia Polacy najchętniej robią zakupy w trzech tanich sieciach handlowych: Biedronce, Tesco i Realu. Daleko w tyle zostawiają droższe sieci: Carrefour czy Leclerc.

Tomasz Ł. Rożek
POLSKA Gazeta Krakowska

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok