Mniej wydajemy na święta

Czasy, gdy przed Wielkanocą wyjeżdżaliśmy ze sklepów z koszami wypełnionymi drogimi produktami, to już przeszłość.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Jak wynika z badań Pentora dla TVN CNBC Biznes, na tegoroczną Wielkanoc wydamy średnio 380 zł. To o 120 zł mniej niż w ubiegłym i aż o ponad 200 zł mniej niż dwa lata temu.

Winien jest kryzys.
_ Ludzie informowani na bieżąco o wzroście bezrobocia, cięciach wynagrodzeń i spadającej produkcji boją się wydawać duże pieniądze i mają coraz większą skłonność do oszczędzania _ - mówi dr Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zwłaszcza że w górę poszły ceny żywności. Jak szacuje instytut, produkty, które najczęściej kupujemy na Wielkanoc, będą kosztowały w tym roku nawet o 8 proc. więcej niż w 2008 r. W ciągu ostatniego roku najbardziej podrożały warzywa (12 proc.), margaryna (15 proc.) i mięso (7 proc.). Drożyzna spowodowana jest wzrostem cen prądu - w porównaniu z ubiegłym rokiem energia podrożała o 8 proc. Mechanizm jest prosty: sklepy spożywcze i hurtownie przenoszą koszty swojej działalności na klientów.

W czasach, gdy rośnie skłonność do oszczędzania, największą popularnością cieszą się dyskonty.
_ W tym roku tańsze sklepy przeżywają prawdziwe oblężenie _ - mówi Krystyna Świetlik.
Sieć Tesco już na początku marca wprowadziła ponad 700 nowych produktów spożywczych, kosmetyków i chemii gospodarczej, licząc na przedświąteczny wzrost sprzedaży. Wiele z nich to tzw. marki własne, produkowane na wyłączność sieci, często o 10-15 proc. tańsze niż w innych hipermarketach i sklepach. Jak twierdzi Michał Kubajek z biura prasowego Tesco, wprowadzenie większej liczby marek własnych pozwala klientom zaoszczędzić nawet ok. 20 proc.

Tanimi produktami świątecznymi przyciąga klientów również Biedronka, jedna z najpopularniejszych sieci dyskontowych w kraju. Towary w Biedronce są kilkanaście procent tańsze od towarów w zwykłych sieciach, bo firma współpracuje z firmami, które produkują towary na wyłączność. Według ostatniego sondażu GfK Polonia Polacy najchętniej robią zakupy w trzech tanich sieciach handlowych: Biedronce, Tesco i Realu. Daleko w tyle zostawiają droższe sieci: Carrefour czy Leclerc.

Tomasz Ł. Rożek
POLSKA Gazeta Krakowska

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje