MON: umowy na okręty dla Marynarki Wojennej podpisane (komunikat)

...

23.09.2013 14:21

23.09. Warszawa - MON informuje:

W obecności premiera Donalda Tuska i ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka w bazie morskiej w Gdyni podpisano dziś dwie umowy na pozyskanie okrętów dla Marynarki Wojennej: niszczycieli min typu Kormoran i okrętu patrolowego ORP "Ślązak".

Dokumenty podpisali: zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia Jan Woźniak i przedstawiciele wykonawców obu projektów.

Umowa na nowoczesne niszczyciele min dotyczy realizacji pracy rozwojowej projektowania i budowy prototypu i umowy ramowej na dostawę 2 kolejnych jednostek.

Aneks nr 15 do umowy nr 1/BO/2001 z dnia 27 listopada 2001 r. na budowę ORP "Ślązak" precyzuje kwestie dokończenia budowy jednostki i zmiany przeznaczenia z korwety wielozadaniowej na okręt patrolowy. Jednostka ma być gotowa do służby i przekazana Marynarce Wojennej pod koniec 2016 r.


Niszczyciele min typu Kormoran II

Nowoczesne niszczyciele min mają zapewnić Marynarce Wojennej wszechstronną walkę ze współczesnymi zagrożeniami minowymi na morzu. Zamontowane wyposażenie będzie pozwalało na poszukiwanie i niszczenie min morskich wszystkich typów.

Po podpisaniu umowy rozpocznie się ostatnia faza projektowania jednostki i wyboru wszystkich elementów uzbrojenia i specjalistycznego wyposażenia.

Przekazanie pierwszego okrętu (prototypowego) Marynarce Wojennej RP nastąpi w listopadzie 2016 r. Kolejne okręty będą przekazywane w 2019 i 2022 r.

Główne parametry techniczne (orientacyjne, ponieważ nie zakończono jeszcze fazy projektowania jednostki):

wyporność: max. - 850 t; długość całkowita: ~58,00 m; szerokość max.: - 10,30 m; wysokość do pokładu dziobówki: - 6,40 m; wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,70 m; zanurzenie konstrukcyjne kadłuba: - 2,60 m; prędkość: - nie mniej niż 15 w; zasięg pływania: - nie mniej niż 2500 mil morskich.

Okręt będzie posiadał klasę lodową L-3 umożliwiającą pływanie w drobno pokruszonym lodzie.

Dwa silniki spalinowe o mocy ok. 1000 kW, w małych prędkościach zastępowane przez silniki elektryczne napędu pomocniczego, przenoszące napęd poprzez przekładnie redukcyjne na 5-cio łopatowe silniki cykloidalne Voit-Schneidera; trzy zespoły prądotwórcze - każdy o mocy 323 kW; załoga etatowa: 45 osób + 7 miejsc dodatkowych.

Uzbrojenie i wyposażenie:

zintegrowany mostek nawigacyjny z konsolami wielofunkcyjnymi; zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem; armata morska - 23 mm; dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe; dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe; sonar podkilowy; sonar samobieżny (SPVDS); pojazdy zdalnie sterowane wielo- i jednokrotnego użytku; system nawigacji podwodnej dla pojazdów podwodnych; zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min; dwuprzedziałowa komora dekompresyjna.

Okręt patrolowy ORP "Ślązak"

Budowa okrętu patrolowego w wersji podstawowej typu "Ślązak" jest realizowana w wyniku podjęcia przez ministra obrony narodowej decyzji o wykorzystaniu zbudowanej w Stoczni Marynarki Wojennej platformy korwety wielozadaniowej typu "Gawron".

W wyniku przeprowadzonych w 2012 r. analiz i konsultacji minister obrony narodowej zdecydował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie dokończenie budowy jako okrętu patrolowego, jego doposażenie w uzbrojenie i inne systemy okrętowe oraz zintegrowany system walki (ZSW) - adekwatne do nowych zadań określonych przez specjalistów Sztabu Generalnego i dowództwa Marynarki Wojennej.

W lutym 2013 r. minister podpisał stosowną decyzję nakazującą rozpoczęcie negocjacji dotyczących dostawy elementów zintegrowanego systemu walki oraz aneksowania obowiązującej umowy w zakresie uwzględniającym nowe wymagania dla okrętu.

Przeznaczenie okrętu:

- zwalczanie celów nawodnych uzbrojeniem artyleryjskim średniego kalibru;

- wykrywanie i zwalczanie celów powietrznych uzbrojeniem artyleryjskim i rakietowym bliskiego zasięgu;

- zwalczanie mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych;

- patrolowanie i ochrona torów podejściowych, a także morskich linii komunikacyjnych;

- prowadzenie kontroli morskich szlaków żeglugowych podczas realizacji zadań reagowania kryzysowego oraz jako element sił wielonarodowych;

- eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych, ochrona instalacji i infrastruktury morskiej;

- zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego oraz przemytu broni i narkotyków, a także przeciwdziałanie nielegalnej emigracji;

- zdolność do współpracy z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań (w tym ich transport, wysadzanie, odzyskiwanie i ograniczone wsparcie ogniowe).

Główne parametry techniczne:

długość całkowita - 95,20 m; szerokość - 13,30 m; zanurzenie - 3,30 m; wyporność pełna - 2150 t; maksymalna prędkość - 30 w+; autonomiczność - 30 dni.

Podstawowe wyposażenie:

zintegrowany system walki; armata 76 mm; 2 x 30 mm działko; stacja radiolokacyjna obserwacji; stacja radiolokacyjna kierowania uzbrojeniem; zintegrowany system łączności wraz z urządzeniami kryptograficznymi; zintegrowany system nawigacji spełniający wszystkie wymagania międzynarodowe; infrastruktura pozwalająca na współpracę ze śmigłowcem i bazowanie sił specjalnych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
uzbrojeniewojskokomunikat
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)