MŚ ws. ogólnopolskiej kampanii nt. różnorodności biologicznej (komunikat)

...

04.04.2014 | aktual.: 04.04.2014 14:08

04.04. Warszawa - Ministerstwo Środowiska informuje:

Rusza ogólnopolska kampania informacyjna podnosząca świadomość nt. różnorodności biologicznej skierowana do dzieci. O tym, że każda żywa istota odgrywa ważną rolę w środowisku będziemy przekonywać najmłodszych od poniedziałku, 7 kwietnia.

Do troski o środowisko zachęcają żaba, jeż, dżdżownica i mrówka. Nieprzypadkowo to właśnie oni w krótkich edukacyjnych historyjkach opowiadają o zależnościach człowieka od natury. Wszystkie te zwierzęta nie należą do grona ulubionych przez dzieci pieszczochów, ale pełnią ważną rolę w ekosystemie. Na przykładzie tych bohaterów dziecko odkryje, że każde żywe stworzenie ma znaczenie dla środowiska i do każdego warto podchodzić z szacunkiem.

- Co 20 minut znika jeden gatunek z powierzchni Ziemi. Obecnie co czwarty gatunek ssaków, a co ósmy ptaków jest zagrożony wyginięciem. Liczba niedźwiedzi w naszych Tatrach i Bieszczadach maleje. Choć sam termin różnorodności biologicznej jest dzieciom obcy, to powinny wiedzieć jak wiele natura może im dać - wyjaśnia ideę działania Maciej Grabowski, minister środowiska. Podczas kampanii dzieci dowiedzą się jakie korzyści dla środowiska przynosi dżdżownica, dlaczego nie należy deptać żab, dlaczego ważne są mrówki i jeże, kto sadzi las.

Kampania skierowana jest do dzieci w wieku 4-9 lat, co daje szanse na wytworzenie wzorców, które mają wpływ na całe późniejsze życie. Wczesna edukacja umożliwia nie tylko rozwinięcie potencjału dziecka, ale także przyczynia się do zaangażowania rodziców w ich rozwój.

W ramach kampanii powstały cztery 30-sekundowe spoty telewizyjne. Estetyką nawiązują do klasycznej, ręcznej animacji, przypominającej technikę wycinanki. Każdy z filmów zawiera piosenkę śpiewaną przez głównego bohatera i kierowaną bezpośrednio do dziecka. Spoty będą emitowane od 7 kwietnia na kanałach ogólnotematycznych (TVP1, Puls, Puls 2, Polsat, TV4, TV6, TVS) i dziecięcych (TVP ABC, Disney Junior, Disney Channel, Disney XD, Nickelodeon, MiniMini+, teleToon+, BBC Beebies, Polsat Jim Jam, Cartoon Network, Boomerang).

Na stronie www.ekodzieciaki.pl dzieci i rodzice znajdą solidną porcję faktów dotyczących środowiska naturalnego. Zobaczą sytuacje, które dzieją się za oknem - w parku, w lesie, na polanie, w ogrodzie, czy nad jeziorem. To najprostsze ekosystemy, ale też najlepiej znane dzieciom. Zachęcamy do aktywnego udziału w procesie poznawania za pomocą prostych narzędzi typu gry, aplikacje i konkursy. Razem z bohaterami dzieci uporządkują strony Niezwykłej Księgi Przyrody. Z ich pomocą pszczoła zbierze pyłki na łące, a sowa znajdzie swoją ulubioną dziuplę.

Dla wychowawców przedszkolnych oraz nauczycieli klas I-III w szkole podstawowej przygotowaliśmy specjalny program. Uczestnictwo w nim jest proste i bezpłatne. Ciekawe, dostosowane do nowej podstawy programowej zadania pozwolą wprowadzić dzieci w fascynujący świat różnorodności biologicznej. Program polega na wykonaniu prostych zadań w klasie lub w terenie oraz udziale w warsztatach w parku narodowym, za co przyznawane są punkty. Można je później wymienić na nagrody. Do zdobycia jest 100 tabletów i wiele innych atrakcyjnych nagród edukacyjnych. Szczegóły na stronie internetowej www.lekcjeznatury.pl

W krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz programie działań na lata 2007-2013 zapisane zostały konieczne do osiągnięcia cele związane z powstrzymaniem utraty różnorodności biologicznej. Jednym z celów strategicznych ww. krajowej strategii, za które odpowiada Ministerstwo Środowiska, jest podniesienie wiedzy oraz ukształtowanie postaw i aktywności społeczeństwa na rzecz ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.

Kampania jest dofinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
kampaniaekologiagospodarka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)