MSP: decyzja o warunkach konsolidacji sektora promowego - w październiku
Decyzja o tym, na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja sektora promowego, powinna zapaść na początku października - powiedział w czwartek PAP wiceszef MSP Wojciech Chmielewski. MSP kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką i Polską Żeglugę Morską.
10.09.2015 15:45
"Od dłuższego czasu było pytanie, czy tego sektora nie można skonsolidować. Koncentrujemy się teraz na analizach, jak miałaby wyglądać konsolidacja tych dwóch podmiotów" - zaznaczył wiceminister skarbu.
"Spółki wynajęły doradcę, spotykają się, my też bierzemy w tym udział. To są bardzo zaawansowane prace. Na początku października (po przygotowanych przez doradcę analizach - PAP) powinna zapaść decyzja na jakich warunkach odbędzie się konsolidacja, bo to jest budowanie Polskiej Grupy Promowej" - podkreślił Chmielewski.
Na początku czerwca przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. Stworzenie mocnego polskiego podmiotu, działającego na rynku przewozów bałtyckich, ma dać konsolidacja polskich przewoźników promowych. W skład grupy miałyby wejść Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) z siedzibą w Kołobrzegu i Unity Line, której właścicielem jest Polska Żegluga Morska - szczeciński armator.
"Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR" - mówił podczas podpisania listu intencyjnego ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach.
Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB.
PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line, które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.
Właścicielem wszystkich akcji PŻB w Kołobrzegu jest Skarb Państwa, natomiast PŻM w Szczecinie jest przedsiębiorstwem państwowym - również w nadzorze ministra Skarbu Państwa.