Na frasunek mała czarna
Wszystko wskazuje na to, że kryzys gospodarczy ominie rynek kawy. Producenci kawy zapowiadają, że nie tylko utrzyma się dotychczasowa dynamika sprzedaży, ale rynek będzie dalej rósł, ponieważ Polacy nie zrezygnują już z ulubionego espresso czy cappuccino, a co więcej, będą pili je częściej, zarówno w domu, jak i kawiarni.
17.04.2009 | aktual.: 17.04.2009 11:22
Rynek kawy w Polsce wart jest już 3,5 mld zł i cały czas dynamicznie rośnie. Natomiast zwiększający w nim swój udział segment premium oraz rosnąca popularność kaw typu espresso powoduje, że producenci kawy, obok sprzedaży tradycyjnej, wciąż rozwijają ofertę skierowaną dla rynku Horeca.
Espresso na topie
_ W naszym kraju, gdzie przeważa tradycyjna konsumpcja kawy mielonej, rynek espresso jest ciągle niewielki, ale za to bardzo dynamiczny. Espresso, a właściwie nie tylko espresso, a wszystkie napoje kawowe na bazie espresso, to z pewnością przyszłość rynku kawowego. Tempo rozwoju tego rynku łączy się ze wzrostem penetracji ciśnieniowych ekspresów do kawy, co trudne jest do oszacowania w obecnej sytuacji _ - mówi Monika Zbrożek, dyrektor sprzedaży Strauss Cafe Poland Sp. z o.o., producenta kawy MK Cafe i Pedros. _ Nasze analizy rynku kawy w Polsce i w innych krajach sugerują również, że kryzys gospodarczy nie ma wpływu na ilość konsumowanej kawy. _
Opinię tę potwierdza Beata Gostyńska, sales and marketing offi cer z Poznańskiej Palarni Kawy Astra, która uważa, że trend ten wynika ze zmieniających się zwyczajów picia kawy.
_ W najbliższych latach na rynku kawy utrzyma się trend wzrostu sprzedaży kaw z segmentu premium, a w szczególności wysokiej jakości kaw ziarnistych. Nasze dwie główne marki w tej kategorii zanotowały w 2008 roku prawie 30-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim _ - mówi Beata Gostyńska. _ Wzrasta też spożycie kawy typu espresso. Zyskuje sobie ona w Polsce sporo zwolenników zarówno w klasycznej postaci, jak i w formie różnego rodzaju napojów kawowych, np. latte macchiato czy popularne cappuccino. Ma to związek z powoli odradzającą się kulturą picia kawy. _
Konsumenci żyją bardzo aktywnie i coraz częściej umawiają się na przysłowiową "małą czarną" poza domem. Poza tym również w domowym zaciszu odchodzą od zalewania fusów wrzątkiem na rzecz ekspresów ciśnieniowych.
Wszyscy patrzą na Horeca
Wszystko to przekłada się na wzrost zainteresowania firm kawowych rynkiem Horeca. Rynek ten jest łakomym kąskiem dla producentów, ponieważ zmienia się model spożycia kawy w Polsce. Na espresso, cappuccino czy latte wybieramy się nie tylko ze znajomymi; w kawiarni z powodzeniem można również zorganizować spotkanie biznesowe.
To wszystko stwarza ogromne pole do popisu dla producentów kawy, ponieważ jej spożywanie przestaje być czynnością, a dla wielu staje się stylem życia. Dlatego wiele fi rm, jeżeli nie rozwija własnej sieci kawiarni, to bardzo mocno stara się zaistnieć w szeroko pojętej gastronomii, ponieważ dzięki temu łatwiej jest kreować i utrwalać markę w świadomości konsumenta.
_ Poznańska Palarnia Kawy Astra nie posiada sieci własnych kawiarni i sklepów fi rmowych. Oferuje za to szeroką gamę produktów skierowaną do gastronomii, w której szczególne miejsce zajmują kawy ziarniste - świeże, prażone pod zamówienie, według nowoczesnej, opatentowanej technologii. Działając w sektorze gastronomicznym każdemu klientowi zapewniamy fachowe doradztwo w zakresie doboru asortymentu i urządzeń dostosowanych do indywidualnych potrzeb _ - mówi Beata Gostyńska.
Podobną strategię stosuje MK Cafe. _ Jesteśmy wiodącym dostawcą kawy i ekspresów ciśnieniowych dla rynku Horeca, a także dla biur i odbiorców indywidualnych, oferując markę Lavazza i MK Cafe oraz profesjonalne maszyny La Cimballi, Jura i Lavazza Blue. Obecność naszych marek w kawiarniach i restauracjach jest bardzo ważna dla budowania ich wizerunku. Nie prowadzimy własnych kawiarni, lecz współpracujemy z właścicielami lokalizacji, dając im knowhow w zakresie wystroju, jak i zarządzania kawiarniami _ - dodaje Monika Zbrożek.
Innym sposobem bezpośredniej promocji marki jest budowa własnej sieci kawiarni. Rynek kawiarni w Polsce największy rozkwit przeżył w 2007 roku. Według analizy rynku przygotowanej przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych, dwa lata temu rynek gastronomiczny w Polsce został wyraźnie zdominowany przez sieci z segmentu kawiarni i barów kawowych.
Przybyło dziesięć franczyzowych sieci kawiarni, a dynamika i plany ich rozwoju zepchnęły na drugi plan dominujące od kilku lat systemy z segmentu fast food i fast casual. Obecnie, mimo wyraźnego spowolnienia gospodarki, sieci kawiarni wciąż się rozwijają, a na rynku pojawiają się nowi gracze. Liderem pod tym względem, wśród producentów kawy, jest producent kawy Nescafe. Firma ta dysponuje obecnie siecią ponad trzydziestu kawiarni franczyzowych działających pod nazwą Cafe Nescafe.
Oprócz Nescafe, na polskim rynku kawiarnianym działa jeszcze kilku producentów. Jednym z nich jest firma Segafredo Zanetti Poland. Segafredo w Polsce to tylko jedna ze spółek Massimo Zanetti Beverage Group (MZBG), międzynarodowego koncernu o włoskich korzeniach działającego w branży kawowej na całym świecie.
_ W ramach MZBG funkcjonują koncepty: Segafredo Zanetti, Puccino’s (głównie UK) oraz Chock full of Nuts (USA). Około 700 kawiarni franczyzowych na świecie popularyzuje kulturę picia espresso, nasze logo i pasję do kawy. Tylko w 2009 roku na świecie otworzono już cztery coffe bary w ramach franczyzy Segafredo Zanetti _ - mówi Monika Dutkiewicz, prezes zarządu Segafredo Zanetti Poland Sp. z o.o.
_ Naszym celem jest, aby klient pijący kawę w swojej ulubionej kawiarni chciał się napić takiej kawy również w domowym zaciszu. Kawiarnie Segafredo popularyzują nie tylko markę, popularyzują kulturę picia espresso. W ramach działań na terenie Polski nie wycofujemy się ze swoich planów, a wręcz mamy nadzieję, iż łatwiej będzie o atrakcyjne lokalizacje, a to jeden z najważniejszych czynników, który nas dotychczas ograniczał _ - dodaje Monika Dutkiewicz.
Najnowszym graczem na tym rynku jest producent kawy illy. W grudniu ubiegłego roku firma North Coast, która jest dystrybutorem illy w Polsce, wspólnie z producentem uruchomiła w Warszawie pierwszą w Polsce kawiarnię sieci Espressamente illy. Na świecie istnieje już ponad 250 barów tej sieci.
_ Pierwsza kawiarnia w Warszawie to lokal wzorcowy dla przyszłych franczyzobiorców. Na razie obserwujemy rynek i prowadzimy rozmowy z przyszłymi współpracownikami, dlatego nie mówimy teraz o liczbie kawiarni, które uruchomimy w najbliższych miesiącach czy latach _ - mówi Piotr Sadziak, menedżer projektu Espressamente illy w Polsce.
Kawiarnie zamiast banków
Szansą dla producentów kawy, którzy rozwijają sieci kawiarni i barów kawowych, paradoksalnie może okazać się pogłębiający się kryzys gospodarczy. Wynika to z tego, że dużą dynamikę wzrostu lokali sieci kawiarnianych zaczęło ograniczać nie nasycenie rynku, a brak dogodnych lokalizacji w atrakcyjnych, uczęszczanych przez pieszych miejscach w miastach. Teraz może się to zmienić. Dotychczas dużym problemem w rozwoju sieci kawiarni był brak dobrych lokalizacji. Jednak kryzys gospodarczy, który przede wszystkim dotknął sektor finansowy, może tę sytuację odwrócić, ponieważ wraz ze zmianą koniunktury, reprezentacyjne miejsca w miastach, które do tej pory były zajęte przez banki i różnego rodzaju firmy doradztwa finansowego, coraz częściej będą dostępne. Tym instytucjom nie będzie się po prostu opłacało ich utrzymywać. Dla miłośników kawy z pewnością nie jest to zła perspektywa.
Adam Domagała