Nagrody dla klientów bez VAT
Kawiarnia, która przyznaje gościom punkty, a potem wymienia je na prezenty, nie musi naliczać podatku, nawet jeśli odliczyła go podczas zakupu upominków.
Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 maja.
O interpretację wystąpiła spółka prowadząca sieć kawiarni. Opracowała ona program lojalnościowy, w którym gościom przyznaje się punkty (zależnie od wartości zakupów). Po zebraniu określonej liczby można je wymieniać na nagrody, m.in. towary sprzedawane w kawiarniach (kanapki, ciastka, napoje) czy np. koszulki z logo lokalu. Te drugie klient zamawia, a potem dostaje pocztą.
Spółka zapytała, czy powinna nagrody obciążać VAT. Jej zdaniem nie musi. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z przedsiębiorstwem. Celem zaś programu lojalnościowego jest promocja kawiarni i zachęcenie do korzystania z ich usług. Konsekwencją ma być zwiększenie sprzedaży. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że przekazywanie nagród jest związane z działalnością spółki. Nie jest to też darowizna, gdyż warunkiem otrzymania prezentu jest zakup za określoną kwotę.
Warszawska Izba Skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Podkreśliła, że opodatkowane jest nieodpłatne przekazanie towaru, jeśli przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego podczas jego nabycia (chyba że jest to prezent o małej wartości). Wyłączenie takich nagród z VAT naruszałoby zasadę powszechności i neutralności opodatkowania. Tak też wynika z dyrektywy VAT.
Sąd stanął jednak po stronie spółki. Powołał się na wyrok siedmiu sędziów NSA z 23 marca 2009 r. (sygn. I FPS 6/08), w którym stwierdzono, że nieodpłatne przekazanie na cele związane z przedsiębiorstwem nie jest dostawą towarów. Nie może więc być opodatkowane. Wprawdzie fiskus odwołuje się do dyrektywy, ale nie wolno używać unijnych przepisów przeciwko podatnikowi, gdy państwo nieprawidłowo je implementowało (sygn. III SA/Wa 3377/08).
Przemysław Wojtasik
Rzeczpospolita