Największe na świecie firmy produkujące dobra luksusowe
Według analizy magazynu Women's Wear Daily firmą o największej wartości rynkowej spośród producentów dóbr luksusowych jest nadal LVMH. Ten konglomerat takich marek jak Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, czy Marc Jacobs jest wart ponad 80 miliardów dolarów. Kto jest następny? Zobacz następne miejsca w rankingu przygotowanym przez Women's Wear Daily.
Kering SA to francuski holding skupiający producentów produktów markowych. W portfelu spółki znajdują się między innymi Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga, Brioni, Christopher Kane, Stella McCartney, Sergio Rossi, Boucheron. Oprócz luksusowej odzieży, galanterii skórzanej, biżuterii i zegarków, posiada również firmy produkujące odzież, akcesoria i sprzęt sportowy, między innymi Pumę, Volcom, Cobrę i Electric.
Wartość rynkowa spółki szacowana jest na 22,1 miliarda dolarów.
VF Corporation to amerykańska firma odzieżowa założona w 1899 roku. Firma zajmuje się projektowaniem, produkcją, marketingiem i dystrybucją markowej odzieży, obuwia i akcesoriów. W swoim portfelu ma ponad 30 marek, między innymi: The North Face, Vans, Timberland, Wrangler, Lee i Nautica. Dla VF Corporation szyje około 2000 zakładów produkcyjnych w 50 krajach na całym świecie. Siedzibą przedsiębiorstwa jest Greensboro w stanie Karolina Północna.
Wartość rynkowa spółki szacowana jest na 26,9 miliarda dolarów.
Christian Dior SA to francuski dom mody założony w 1946 roku przez Christiana Diora. Spółka posiada 41 procent udziałów w najbardziej wartościowej obecnie marce dóbr luksusowych LVMH. Swoje produkty dystrybuuje za pośrednictwem własnych sklepów i licencjonowanych dystrybutorów w Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Azji.
Wartość rynkową firmy, która ma ponad 400 filii na całym świecie, szacuje się na 31,1 miliardów dolarów.
*Luxottica Group SpA *jest włoską firmą założoną w 1981 roku produkującą okularów. Do przedsiębiorstwa należą takie marki jak Ray-Ban, Persol i Oakley. Firma produkuje też okulary dla Chanel, Prady, Giorgio Armaniego, Burberry, Versace, Dolce and Gabbana czy Miu Miu. Luxottica Group SpA posiada 6471 placówek handlowych na całym świecie (według danych z początku 2015 roku).
Rynkowa wartość firmy szacowana jest na ponad 32 miliardy dolarów.
Hermes International Societe to francuska spółka utworzona przez Thierry'ego Hermesa w 1837 roku. Firma, która na początku produkowała akcesoria związane z hodowlą koni, obecnie specjalizuje się w produkcji odzieży, galanterii skórzanej, wyrobów z jedwabiu, perfum, zegarków i innych luksusowych dodatków. Przedsiębiorstwo swoje sklepy posiada w Europie, Azji, obu Amerykach i w regionie Pacyfiku.
Rynkowa wartość Hermes International Société szacowana jest na 35,8 miliarda dolarów.
Compagnie Financiere Richemont SA to szwajcarski holding założony w 1988 roku przez Rembrandt Group Ltd. Firma jest drugą co do wielkości grupą w branży towarów luksusowych pod względem wartości rynkowej na świecie, która wynosi 41,1 miliardów dolarów. Przedsiębiorstwo działa w sektorze luksusowych zegarków (m.in. Piaget, A. Lange & Soehne, Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin, IWC), biżuterii (Cartier i Van Cleef & Arpels), dóbr skórzanych i odzieżowym (m.in. Alfred Dunhill, Lancel, Chloe, Purdey). Ponadto posiada markę Montblanc Maison produkującą i dystrybuującą artykuły piśmiennicze.
Spółka prowadzi działalność między innymi w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji.
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA to najbardziej wartościowa obecnie marka dóbr luksusowych. Jej rynkowa wartość szacowana jest na 80,7 miliarda dolarów. Spółka, która swoją nazwę wywodzi od założyciela firmy - Louisa Vuittona, na początku kojarzona była tylko z brązowymi torbami zdobionymi złotymi inicjałami LV, obecnie jest też producentem butów, torebek, skórzanej galanterii, odzieży, kosmetyków, zegarków, biżuterii oraz alkoholi. Do jej najbardziej znanych marek modowych należą: Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Loewe, Marc Jacobs, Celine, Kenzo, Givenchy i Thomas Pink. Gdy w 1987 r. Louis Vuitton połączył się z jednym z największych producentów alkoholi Moët Hennessy, portfel spółki powiększył się o takie marki, jak Moet & Chandon, Dom Perignon, Veuve Clicquot, Krug, Mercier, Ruinart, Chateau d'Yquem, Chateau Cheval Blanc, Hennessy, The Glenmorangie Company i Ardbeg.
Spółka, która obecnie działa na wszystkich kontynentach, posiada ponad 3700 sklepów (dane z początku 2015 roku), a oprócz mody zajmuje się też walką z AIDS.