NCBR przyznał niemal 116 mln zł na rozwój polskiej branży gier w ramach GameINN
Warszawa, 14.12.2016 (ISBnews) - Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przyznało dofinansowania na prace badawczo-rozwojowe w ramach pierwszej edycji programu sektorowego GameINN organizowanego w wysokości ok. 116 mln zł, podało Centrum.
14.12.2016 | aktual.: 14.12.2016 15:23
"Program sektorowy GameINN, realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Inteligentny Rozwój, ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie 2023 roku. Dedykowany przedsiębiorcom program został uruchomiony przez NCBR w 2016 roku na wniosek Porozumienia Polskie Gry. Jednym z jego założeń jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych" - czytamy w komunikacie.
Budżet I konkursu GameINN wynosił 80 mln zł, ale w połowie listopada br. został zwiększony do 116 mln zł. Dzięki temu dofinansowanie w wysokości ponad 115,8 mln zł otrzyma 38 nowatorskich projektów, podano w informacji.
"Wśród nich znajdują się m.in.:
- opracowanie kompleksowej, bazującej na zasadach, sztucznej inteligencji i automatyzacji technologii, służącej do kreacji ?żywego", grywalnego w czasie rzeczywistym, miasta o wielkiej skali (City Creation),
- prace badawcze z zakresu hiperrealistycznej balistyki pocisków i pancerzy, fotorealistycznej wizualizacji środowiska oraz współpracy użytkowników online oraz opracowanie prototypu interaktywnego symulatora pola walki o budowie modułowej, opartego o symbiozę środowiska rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR),
- opracowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na płynną i dynamiczną regulację wpływu czynników ludzkich i psychologii człowieka na zachowania i algorytmy sztucznej inteligencji,
- stworzenie gry VR wspierającej terapię i rehabilitację osób po udarach,
- stworzenie narzędzia umożliwiającego rozwój zdolności echolokacji u osób z dysfunkcją wzroku poprzez grę wykorzystującą dźwięki binauralne" - czytamy dalej.
Wśród firm, które pozyskały dofinansowanie są m.in. CD Projekt, Vivid Games, czy Bloober Team.
"Chcemy unowocześnić polską gospodarkę - temu służyć ma m.in. Strategia Gowina. Bardzo precyzyjnie diagnozujemy wyzwania i szanse, jakie stoją przed nami i kierujemy strumień pieniędzy dokładnie tam, gdzie mogą przynieść najlepsze efekty. Takim obszarem jest niewątpliwie branża gier, gdzie mamy duży potencjał intelektualny i kreatywny. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego będzie wspierać twórców tej branży - w styczniu przyszłego roku ruszy kampania społeczna, która będzie promować kodowanie i programowanie" - powiedział wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, cytowany w komunikacie.
"Wspierając rozwój branży gier wideo przyczyniamy się nie tylko do zwiększenia konkurencyjności polskich firm na globalnym rynku, ale także do powstawania technologii i narzędzi, które będą służyć szerokiemu gronu odbiorców. Tworzone przez nie rozwiązania mogą bowiem znaleźć zastosowanie w różnych dziedzinach życia, np. edukacji czy medycynie. Wyłonione w I konkursie GameINN projekty to dowód na to, że nasi przedsiębiorcy mają ambicje, by wyznaczać trendy w branży" - dodał dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski, cytowany w komunikacie
W ramach programu sektorowego GameINN planowane jest ogłoszenie jeszcze 3 konkursów. Kolejny konkurs, którego planowany budżet to 55 mln zł, zostanie ogłoszony 3 kwietnia 2017 r. Nabór wniosków będzie prowadzony od 5 maja do 6 lipca przyszłego roku.
(ISBnews)