Nie daj się "naciąć" w święta i w sylwestra. Oto najważniejsze porady w pigułce

Nietrafione prezenty? Organizator wystawił cię z sylwestrem? W szatni zaginął płaszcz? W takich sytuacjach nie można odpuszczać

Nie daj się "naciąć" w święta i w sylwestra. Oto najważniejsze porady w pigułce
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | Sebastian Romero/Agencja Gazeta
Patryk Skrzat

21.12.2017 11:50

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował w ramach świątecznego prezentu garść porad dla Polaków. To praktyczna wiedza, która może się przydać, gdy świąteczny prezent zepsuje się po kilku dniach lub wymarzony sylwester nie wypali przez organizatora.

Wadliwy prezent

"Dostałeś buty, które po kilku dniach zaczynają się rozklejać. Albo suszarkę do włosów, która nie działa. Zareklamuj je. Poproś Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać gotówkę, przy reklamacji towaru zwrot pieniędzy na kartę podarunkową jest niedopuszczalny. Na reklamację masz 2 lata od daty zakupu" - informuje UOKIK

Nietrafiony prezent

"Sweter, który przyniósł Mikołaj, jest za ciasny albo po prostu ci się nie podoba. Jeśli został kupiony przez internet tuż przed świętami, to nie ma problemu. Możesz go odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego będziesz zadowolony. Na zwrot w sklepie internetowym masz 14 dni od daty otrzymania przesyłki z towarem. Trudniej będzie, jeśli Mikołaj kupował w tradycyjnym sklepie. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. I to on stawia warunki – może w ogóle nie przyjąć towaru, zgodzić się tylko na wymianę, przelać pieniądze na kartę podarunkową czy zażądać oryginalnego opakowania" - tłumaczą urzędnicy.

Nieudana zabawa sylwestrowa

"Miała być muzyka na żywo, 3 ciepłe dania i alkohol bez ograniczeń – była muzyka z płyt, 1 danie i kieliszek szampana. Taką imprezę możesz reklamować, domagaj się zwrotu części pieniędzy" - radzi UOKiK. Udostępnia także formularz do reklamacji.

Fajerwerki

"Aby sylwester nie zakończył się tragedią, pamiętaj o kilku zasadach. Nie kupuj fajerwerków z niepewnego źródła. Sprawdź, czy nie wysypuje się z nich mieszkanka pirotechniczna, czy mają zabezpieczony lont, czy nie mają pękniętej obudowy lub innych uszkodzeń. Szukaj instrukcji - powinny być w niej informacje o producencie, o tym jak odpalać fajerwerki i ostrzeżenia. Przestudiuj ją wcześniej, a nie tuż przed północą. Odpalaj petardy i rakiety na otwartej przestrzeni, nie kieruj ich na ludzi, zwierzęta, drzewa czy budynki" - przestrzegają urzędnicy.

Nie ma twojego płaszcza?

"Po imprezie sylwestrowej okazuje się, że twojego okrycia nie ma w szatni. Nie daj się zbyć, nawet gdy wisi informacja, że za rzeczy pozostawione w szatni organizator nie ponosimy odpowiedzialności. To przykład niezgodnej z prawem praktyki. Przedsiębiorca, który prowadzi szatnię, odpowiada za powierzone mu rzeczy. Domagaj się zwrotu płaszcza albo odszkodowania" - stanowczo sugeruje UOKiK.

Nieudany wyjazd świąteczny

"Kupiłeś wycieczkę na narty. Zgodnie z umową miałeś być zakwaterowany w 4-gwiazdkowym hotelu z basenem i sauną, a mieszkałeś w 3-gwiazdkowym bez żadnych dodatkowych atrakcji. Złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Masz na to 30 dni od zakończenia imprezy" - przypomina Urząd.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)