Nie tylko Mothercare i Marks & Spencer. Oto marki modowe, które zniknęły z Polski

Mothercare, American Eagle Outfitters i Marks & Spencer to marki modowe, które zniknęły lub za chwilę znikną w tym roku z Polski. Coraz większa konkurencja sprawia, że po kilku latach działalności firmy postanawiają zamknąć swoje sklepy. Powodem likwidacji salonów jest też kryzys na rynku dóbr luksusowych. Oto sklepy, których nie znajdziemy już na polskim rynku.

Obraz

/ 9

Obraz
© PIOTR ZAJAC/REPORTER | PIOTR ZAJAC/REPORTER

Wiele zagranicznych marek poznikało z naszego rynku już w 2014 r., kiedy to spółka Empik Media&Fashion, do której między innymi należały: Hugo Boss, River Island, New Look, Esprit, Wallis, GAP, Mexx i Peacocks, zdecydowała o wycofaniu się z segmentu modowego. Firma chciała odsprzedać marki ich właścicielom lub nowym partnerom. Jednak, gdy poszukiwania nowych inwestorów zakończyły się fiaskiem, pozamykała niektóre sklepy.

Spółka już w 2012 r. pozbyła się ze swojego portfela kilku nierentownych marek modowych. Decyzja ta spowodowana była między innymi spadkiem przychodów ze sprzedaży.

Jednak nie tylko zagęszczająca się konkurencja sprawia, że część sklepów decyduje się na opuszczenie polskiego rynku. Dzieje się tak też za sprawą kryzysu na rynku dóbr luksusowych.

Oto niektóre z marek, które zamknęły w Polsce swoje sklepy.

/ 9

Obraz
© Simon D/CC BY-NC-ND 2.0/flickr | Simon D/CC BY-NC-ND 2.0/flickr

Swoje sklepy w tym roku zlikwidował u nas brytyjski producent odzieży dziecięcej Mothercare. W Polsce zarządzaniem siecią zajmowała się spółka Alshaya Poland, która jest częścią międzynarodowej grupy Alshaya z siedzibą w Kuwejcie, a w swoim portfelu ma też takie marki jak: TOPSHOP, Dorothy Perkins i Victoria's Secret.

Według informacji Retailnet, likwidacja sklepów Mothercare w Polsce ma związek z wygaśnięciem licencji dla Alshaya Polska, która odpowiadała za zarządzanie sklepami w kraju.

Mothercare rozpoczęła swoją działalność w 1961 r. Obecnie posiada ponad 1200 sklepów w 54 krajach. Jej siedziba znajduje się w Wielkiej Brytanii.

/ 9

Obraz
© Mike Mozart/CC BY 2.0/flickr | Mike Mozart/CC BY 2.0/flickr

** Spółka Alshaya Polska, która odpowiadała za zarządzanie sklepami Mothercare w Polsce, na nasz rynek wprowadziła też w 2012 r. popularną markę odzieżową American Eagle Outfitters. Również jej salony zamknięto w tym roku.

Amerykańska marka posiadała u nas dwa sklepy - obydwa w Warszawie: w Galerii Mokotów oraz CH Arkadia.

Marka American Eagle Outfitters, założona w 1977 r. przez braci Jerry'ego i Marka Silverman, posiada ponad 1 tys. punktów sprzedaży. Za pośrednictwem e-sklepu wysyła swoje ubrania do klientów w 81 krajach na całym świecie.

/ 9

Obraz
© Chris/CC BY-NC 2.0/flickr | Chris/CC BY-NC 2.0/flickr

Z Polski wycofuje się brytyjska sieć Marks & Spencer. Zarząd firmy podjął decyzję o zamknięciu wszystkich 11 sklepów. Marka została wycofana też z 53 sklepów własnych na dziesięciu rynkach, między innymi w Chinach, we Francji, Estonii, na Węgrzech, Litwie, w Słowacji, Rumunii, Holandii i Belgii.

Na polskim rynku sieć działała od 1999 r. Zamknięcie sklepów ma związek ze złymi wynikami finansowymi firmy. W 2015 r. działalność własna spółki na dziesięciu rynkach przyniosła 45 mln funtów straty przy 171 mln funtów przychodów. Cytowany w komunikacie firmy dyrektor regionalny na Europę, Chiny i Indie, Jonathan Glenister powiedział, że szczegółowy przegląd możliwości na polskim rynku wykazał, że działalność w Polsce jest nie do utrzymania.

Założona w 1884 r. firma Marks & Spencer ma 1382 sklepy. Poza Wielką Brytanią jest obecna na 58 rynkach. W sklepach oprócz odzieży można było też kupić produkty spożywcze i wyposażenie domowe.

/ 9

Obraz
© thinkretail/CC BY-NC 2.0/flickr | thinkretail/CC BY-NC 2.0/flickr

Amerykański gigant odzieżowy wszedł do Polski w październiku 2011 r. Sieć do Polski wprowadziła firma Ultimate Fashion, dzięki której na polskim rynku pojawiły się też takie marki, jak: Mango, Aldo, Hugo Boss, New Look, Esprit, Wallis, Mexx i Peacocks.

W czerwcu 2015 r. firma GAP poinformowała, że zamyka 175 sklepów w Ameryce Północnej oraz "kilka w Europie". Likwidacja sklepów miała być związana z "przeorientowaniem w biznesie". Firma od kilku lat zmagała się z rosnącą konkurencją innych marek odzieżowych. W kwietniu 2015 r. spadek sprzedaży marki GAP był na poziomie 15 proc., podczas gdy rok wcześniej sieć notowała wzrosty.

Na polskim rynku markę rozwijała spółka Empik Media & Fashion, która w 2014 r. podjęła decyzję o sprzedaży sieci. Z braku nowego inwestora podjęła jednak decyzję o zamknięciu w 2015 r. wszystkich sklepów marki GAP.

Pierwszy sklep GAP powstał w San Francisco w 1969 r. Założył go Donald G. Fisher i Doris F. Fiszer. Początkowo sprzedawano w nim dżinsy. Dziś marka jest dostępna w 90 krajach. Firma posiada 3,3 tys. sklepów firmowych i prawie 400 franczyzowych.

/ 9

Obraz
© bargainmoose/CC BY 2.0/flickr | bargainmoose/CC BY 2.0/flickr

W grudniu 2014 r. amsterdamski sąd ogłosił bankructwo sieci sklepów z ubraniami Mexx. Holenderska firma odzieżowa już od kilku lat przynosiła straty - w 2012 r. w wysokości 86 mln dol., a rok później - 82 mln dol. W tym samym czasie z działalności w sektorze sprzedaży ubrań wycofała się też spółka Empik Media & Fashion, zarządzająca częścią sieci salonów Mexx w Polsce. Konsekwencją tego było zamknięcie wszystkich punktów na terenie naszego kraju.

Marka Mexx nadal jednak działa. W 2015 r. firmę kupił turecki Eroglu Holding. Obecnie działa w 46 krajach, w których ma łącznie ponad 5 tys. sklepów detalicznych i hurtowych.

Marka Mexx narodziła się w 1986 r. Powstała z połączenia dwóch marek: męskiej - Moustache i damskiej - Emanuelle. Do dwóch pierwszych liter "m" właściciel i pomysłodawca Rattan Chadha dodał ,,xx" (czyli stosowany w angielskiej pisowni symbol pocałunków) i tak powstało Mexx.

/ 9

Obraz
© thinkretail/CC BY-NC 2.0/flickr | thinkretail/CC BY-NC 2.0/flickr

Marka River Island rozwijała sieć salonów w Polsce w ramach współpracy pomiędzy River Island Clothing Co Limited a Empik Media & Fashion SA. Zamknięcie w 2015 r. jej sklepów, podobnie jak w przypadku marek Mexx i GAP, było skutkiem wycofania się firmy Empik Media & Fashion z segmentu modowego. Ponieważ nikt nie zdecydował się na przejęcie licencji na prowadzenie salonów, River Island zniknęło z Polski.

Firma River Island założona została w 1848 r. Początkowa nazwa przedsiębiorstwa - Chelsea Girl, Ltd. została w 1988 roku zmieniona na obecną - River Island Clothing Co., Ltd. Firma posiada obecnie ponad 350 sklepów.

/ 9

Obraz
© Elvert Barnes/CC BY-SA 2.0/flickr | Elvert Barnes/CC BY-SA 2.0/flickr

Na początku 2007 r. spółka Empik Media & Fashion otworzyła pierwszy w Polsce, flagowy salon marki Hugo Boss. Ponad cztery lata później za kwotę 6 mln zł sieć pięciu sklepów pod tą marką sprzedano właścicielowi. Przyczyną był brak możliwości rozwoju sieci poza Polską oraz słabe wyniki finansowe (poza Warszawą).

Niemieckie przedsiębiorstwo Hugo Boss, które zajmuje się produkcją nie tylko luksusowej odzieży, ale też perfum, założone zostało w 1924 r. przez Hugo Ferdinanda Bossa. Obecnie marka przeżywa kłopoty finansowe. W I kwartale 2016 r. firma zanotowała największy spadek zysku od co najmniej 6 lat.

/ 9

Obraz
© Franklin Heijnen/CC BY-SA 2.0/flickr | Franklin Heijnen/CC BY-SA 2.0/flickr

To kolejna ekskluzywna marka, która została z Polski wycofana. Produkty Burberry były dostępne w Warszawie, Katowicach i Poznaniu. Butiki firmy na zasadzie franczyzy prowadzone były przez spółkę Paradise Group, należącą do znanego biznesmena Jerzego Mazgaja, właściciela sieci delikatesów Alma. Ponieważ dziesięcioletnia umowa wygasła salony zostały zamknięte.

Burberry jest obecnie w bardzo słabej sytuacji finansowej. Akcje firmy straciły 30 proc. wartości w ciągu roku. Spowodował to nie tylko spadek sprzedaży produktów, ale też trudna sytuacja w Chinach, który stanowi jeden z ważniejszych rynków dla marki.

Marka Burberry, która jest jednym z najbardziej popularnych znaków towarowych na świecie, została założona w 1856 r. Obecnie ma 500 sklepów i działa w 50 krajach.

Wybrane dla Ciebie

Za ten błąd zapłacisz nawet 5 tys. zł. Mandat za spacer z dzieckiem
Za ten błąd zapłacisz nawet 5 tys. zł. Mandat za spacer z dzieckiem
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Nowa sieć na Mazurach działa. Podróże o 50 minut krótsze
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły
Kliknął reklamę. Odebrał telefon "brokera". Oszczędności znikły
Spór o działkę. Gmina zapomniała wspomnieć o "drobnym" szczególe
Spór o działkę. Gmina zapomniała wspomnieć o "drobnym" szczególe
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
Tej kwoty nie można przekroczyć. Nowy limit dla sprzedawców bez firmy
Tej kwoty nie można przekroczyć. Nowy limit dla sprzedawców bez firmy
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem