Niemal 60% powierzchni handlowej powstaje w dużych aglomeracjach

Warszawa, 12.03.2015 (ISBnews) - Niemal 60% powierzchni handlowej w budowie przypada obecnie na główne aglomeracje w Polsce wobec 20% na koniec 2013 r., wynika z raportu Knight Frank pt. "Polska - rynek komercyjny w 2014 roku". Eksperci firmy oczekują wzrostu aktywności deweloperów w tych miastach.

"Na koniec 2014 roku w budowie było niemal 900.000 m2 powierzchni handlowej. Niemal 60% podaży w trakcie realizacji zlokalizowane jest w głównych aglomeracjach (pomimo wysokiego wskaźnika nasycenia na tych rynkach), podczas gdy na koniec 2013 roku udział ten wynosił zaledwie 20%. Na tak wysoki wolumen wpłynęło kilka wielkoskalowych projektów, m.in. Posnania w Poznaniu (100.000 m2), Sukcesja w Łodzi (57.000 m2) czy trójmiejskie Forum Radunia (62.000 m2) i Galeria Metropolia (33.700 m2)" - powiedziała konsultant w dziale badań rynku Knight Frank Bożena Kozłowska, cytowana w komunikacie poświęconym raportowi.

Jak podaje Knight Frank, na koniec 2014 roku zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynosiły 11,5 mln m2. W ubiegłym roku w miastach poniżej 400 tys. mieszkańców zrealizowano 94% nowej powierzchni. Ten rok i kolejne lata mogą jednak przynieść większą podaż nowych projektów w głównych aglomeracjach.
Eksperci firmy oczekują też kontynuacji trendu modernizacji, rozbudowy i rekomercjalizacji centrów starszej generacji.

"Na rynku obserwujemy aktywności związane z modernizacją obiektów handlowych, które przekładają się na wartość aktywów. W głównej mierze są to rozbudowy (?) Obserwujemy procesy repozycjonowania, rekomercjalizacji, wręcz reprofilowania projektów, które tym samym budują swoją przewagę lub doprowadzają do stworzenia równowagi konkurencyjnej na danym obszarze. Tu również wiele inwestycji dotyczy największych aglomeracji - jak choćby wrocławska Magnolia Park, toruński Atrium Copernicus czy warszawskie centrum Wola Park" - powiedziała dyrektor działu Retail Asset Management Knight Frank Agnieszka Mielcarz.

Analitycy zwracają także uwagę na decyzje kolejnych marek o wejściu do Polski, a także na perspektywy rozwoju ulic handlowych.

"Utrzymujący się niski poziom pustostanów w centrach handlowych typu 'prime' w głównych miastach oraz pojawienie się interesujących powierzchni high street i zainteresowanie Polską ze strony najemców poszukujących możliwości rozwoju w tego typu lokalizacjach, powinno się przełożyć w najbliższych latach na rozwój prestiżowych ulic handlowych" - powiedział dyrektor Retail Agency w Knight Frank Paweł Materny.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)