Niemcy na polskim niebie

LOT tnie połączenia, a tymczasem Lufthansa rozbudowuje swoją siatkę oraz przerzuca na polskich rynek duże samoloty. Nasz kraj to dla niemieckiego przewoźnika łakomy kąsek - pisze "Rzeczpospolita".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Polska staje się wewnętrznym rynkiem dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik planuje w przyszłym roku zwiększyć ofertę biletów na trasach między Niemcami a Polską o 20 proc. Jeśli się to uda, to udział tej sieci w naszym rynku wzrośnie do przynajmniej 10 proc. Odbędzie się to kosztem LOT-u, który teraz ma 28 proc.

Jeszcze w czerwcu tego roku przedstawiciele Lufthansy mówili o planach 10 proc. wzrostu przewozów z Polski do Niemiec i zapewniali, że nie zamierzają latać do Lublina, Szczecina, Łodzi czy Bydgoszczy. Ale Lufthansa jest w stałym kontakcie z władzami lubelskiego lotniska i stawia warunki, jak utworzenie stałego przejścia granicznego Polski z Ukrainą (może powstać jeszcze w tym roku). Niemiecki przewoźnik widzi u nas duże szanse na rozwój, bo jak wynika z danych Eurostatu 33 proc. obywateli naszego kraju jeszcze nigdy nie leciało samolotem.

- Będziemy tutaj szukali nowych możliwości i nie wykluczamy otwierania połączeń z nowych lotnisk - powiedział "Rzeczpospolitej" wiceprezes Lufthansy Goetz Ahmelmann.

Konkretów na razie brak, ale Niemcy robią swoje. Wprowadzili pięć dodatkowych połączeń z Rzeszowa do centrum przesiadkowego we Frankfurcie oraz podwoili liczbę rejsów do Poznania. Co ciekawe, linia Rzeszów-Frankfurt została wzmocniona 12 września, pod koniec sezonu letniego, kiedy przewoźnicy zazwyczaj zmniejszają swoją aktywność. Niemcy latają na tej trasie 11 razy dziennie, LOT ani razu. Lufthansa miała już 30-proc. udział w rynku w Rzeszowie i 40-proc. w Poznaniu. Obydwa te miasta generują duży służbowy ruch, a pasażerowie zapełniają dochodową biznes klasę.

To nie wszystko, na trasie Katowice-Frankfurt niemiecki przewoźnik wprowadził większe i nowocześniejsze samoloty, które pojawią się także zimą na trasach z Poznania i Wrocławia do Monachium. Planowane są także dodatkowe połączenia na trasie Frankfurt-Kraków, ich liczba ma wzrosnąć do do czterech dziennie, oraz z Frankfurtu do Gdańska i Wrocławia.

Jak tłumaczy w "Rzeczpospolitej" analityk rynku z portalu lotnictwo.net.pl, Krzysztof Moczulski, Polska dla Lufthansy jest bardzo atrakcyjnym rynkiem z kilku powodów. W regionach obok LOT-u istnieje w zasadzie tylko Lufthansa. Inni przewoźnicy sieciowi, np. SAS, jeśli latają, to w bardzo ograniczonym zakresie. Z Polski do centrów przesiadkowych sieci jest stosunkowo blisko, a oferując po kilkaset lotów dziennie ze swoich hubów ma korzystną ofertę i konkurencyjne czasy przelotów.

Wybrane dla Ciebie

Rolnicy mają 5 godzin. Kontrowersyjne ograniczenia na Dolnym Śląsku
Rolnicy mają 5 godzin. Kontrowersyjne ograniczenia na Dolnym Śląsku
Zamówiła telefon za 500 zł, została oszukana. Oto co było w przesyłce
Zamówiła telefon za 500 zł, została oszukana. Oto co było w przesyłce
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
Zalewa nas kapusta z zagranicy. Niemcy zarobili ponad 16 mln zł
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
To koniec kultowego baru w Gdańsku. Działał prawie 30 lat
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Przegrał ze skarbówką. Musi zapłacić podatek od emerytury po matce
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Chorwacja ma dość tłumów turystów. Wprowadza obowiązkowe rezerwacje
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Jedyna taka huta na świecie upada. Pracę straci 300 osób
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Poseł proponuje dopłaty bobrowe dla rolników. Resort odpowiada
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Gdzie na grzyby pod Warszawą? Zbieracze podpowiadają
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Zarabiają prawie 50 tys. zł. Rekordowy popyt na specjalistów
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Lego wprowadza największy zestaw Star Wars w historii. Oto cena
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii