Niemcy na polskim niebie

LOT tnie połączenia, a tymczasem Lufthansa rozbudowuje swoją siatkę oraz przerzuca na polskich rynek duże samoloty. Nasz kraj to dla niemieckiego przewoźnika łakomy kąsek - pisze "Rzeczpospolita".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Polska staje się wewnętrznym rynkiem dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik planuje w przyszłym roku zwiększyć ofertę biletów na trasach między Niemcami a Polską o 20 proc. Jeśli się to uda, to udział tej sieci w naszym rynku wzrośnie do przynajmniej 10 proc. Odbędzie się to kosztem LOT-u, który teraz ma 28 proc.

Jeszcze w czerwcu tego roku przedstawiciele Lufthansy mówili o planach 10 proc. wzrostu przewozów z Polski do Niemiec i zapewniali, że nie zamierzają latać do Lublina, Szczecina, Łodzi czy Bydgoszczy. Ale Lufthansa jest w stałym kontakcie z władzami lubelskiego lotniska i stawia warunki, jak utworzenie stałego przejścia granicznego Polski z Ukrainą (może powstać jeszcze w tym roku). Niemiecki przewoźnik widzi u nas duże szanse na rozwój, bo jak wynika z danych Eurostatu 33 proc. obywateli naszego kraju jeszcze nigdy nie leciało samolotem.

- Będziemy tutaj szukali nowych możliwości i nie wykluczamy otwierania połączeń z nowych lotnisk - powiedział "Rzeczpospolitej" wiceprezes Lufthansy Goetz Ahmelmann.

Konkretów na razie brak, ale Niemcy robią swoje. Wprowadzili pięć dodatkowych połączeń z Rzeszowa do centrum przesiadkowego we Frankfurcie oraz podwoili liczbę rejsów do Poznania. Co ciekawe, linia Rzeszów-Frankfurt została wzmocniona 12 września, pod koniec sezonu letniego, kiedy przewoźnicy zazwyczaj zmniejszają swoją aktywność. Niemcy latają na tej trasie 11 razy dziennie, LOT ani razu. Lufthansa miała już 30-proc. udział w rynku w Rzeszowie i 40-proc. w Poznaniu. Obydwa te miasta generują duży służbowy ruch, a pasażerowie zapełniają dochodową biznes klasę.

To nie wszystko, na trasie Katowice-Frankfurt niemiecki przewoźnik wprowadził większe i nowocześniejsze samoloty, które pojawią się także zimą na trasach z Poznania i Wrocławia do Monachium. Planowane są także dodatkowe połączenia na trasie Frankfurt-Kraków, ich liczba ma wzrosnąć do do czterech dziennie, oraz z Frankfurtu do Gdańska i Wrocławia.

Jak tłumaczy w "Rzeczpospolitej" analityk rynku z portalu lotnictwo.net.pl, Krzysztof Moczulski, Polska dla Lufthansy jest bardzo atrakcyjnym rynkiem z kilku powodów. W regionach obok LOT-u istnieje w zasadzie tylko Lufthansa. Inni przewoźnicy sieciowi, np. SAS, jeśli latają, to w bardzo ograniczonym zakresie. Z Polski do centrów przesiadkowych sieci jest stosunkowo blisko, a oferując po kilkaset lotów dziennie ze swoich hubów ma korzystną ofertę i konkurencyjne czasy przelotów.

Wybrane dla Ciebie
Emerytury z Norwegii trafiają do Polaków. Tyle wynoszą co najmniej
Emerytury z Norwegii trafiają do Polaków. Tyle wynoszą co najmniej
Będzie dostawał 5 tys. zł przez 20 lat. Oto gdzie kupił kupon
Będzie dostawał 5 tys. zł przez 20 lat. Oto gdzie kupił kupon
Wyłączyli im ogrzewanie. Przez długi zarządcy marzną od tygodni
Wyłączyli im ogrzewanie. Przez długi zarządcy marzną od tygodni
To może być koniec segregacji śmieci. Wymyślili przełomową metodę
To może być koniec segregacji śmieci. Wymyślili przełomową metodę
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
Rolnicy rozpoczynają protesty. Zablokują drogi [MAPA UTRUDNIEŃ]
Rolnicy rozpoczynają protesty. Zablokują drogi [MAPA UTRUDNIEŃ]
Polacy rzucili się na grudniowe wyjazdy. Za noc płacą 730 zł
Polacy rzucili się na grudniowe wyjazdy. Za noc płacą 730 zł
Wystawili na sprzedaż zabytkową synagogę. Pomieści nawet 120 mieszkań
Wystawili na sprzedaż zabytkową synagogę. Pomieści nawet 120 mieszkań
Zarobili ponad 1 mld zł na wysyłce pomidorów do Polski. Skąd pochodzą?
Zarobili ponad 1 mld zł na wysyłce pomidorów do Polski. Skąd pochodzą?
Lidl uruchamia nowy format sklepu. Zakupy tylko przez kilka godzin
Lidl uruchamia nowy format sklepu. Zakupy tylko przez kilka godzin
Biedronka ma własnego Burgera Drwala. Ile kosztuje?
Biedronka ma własnego Burgera Drwala. Ile kosztuje?
Kontrolerzy jak policjanci. Rewolucyjna zmiana w Łodzi
Kontrolerzy jak policjanci. Rewolucyjna zmiana w Łodzi