Niemcy na polskim niebie

LOT tnie połączenia, a tymczasem Lufthansa rozbudowuje swoją siatkę oraz przerzuca na polskich rynek duże samoloty. Nasz kraj to dla niemieckiego przewoźnika łakomy kąsek - pisze "Rzeczpospolita".

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Polska staje się wewnętrznym rynkiem dla Lufthansy. Niemiecki przewoźnik planuje w przyszłym roku zwiększyć ofertę biletów na trasach między Niemcami a Polską o 20 proc. Jeśli się to uda, to udział tej sieci w naszym rynku wzrośnie do przynajmniej 10 proc. Odbędzie się to kosztem LOT-u, który teraz ma 28 proc.

Jeszcze w czerwcu tego roku przedstawiciele Lufthansy mówili o planach 10 proc. wzrostu przewozów z Polski do Niemiec i zapewniali, że nie zamierzają latać do Lublina, Szczecina, Łodzi czy Bydgoszczy. Ale Lufthansa jest w stałym kontakcie z władzami lubelskiego lotniska i stawia warunki, jak utworzenie stałego przejścia granicznego Polski z Ukrainą (może powstać jeszcze w tym roku). Niemiecki przewoźnik widzi u nas duże szanse na rozwój, bo jak wynika z danych Eurostatu 33 proc. obywateli naszego kraju jeszcze nigdy nie leciało samolotem.

- Będziemy tutaj szukali nowych możliwości i nie wykluczamy otwierania połączeń z nowych lotnisk - powiedział "Rzeczpospolitej" wiceprezes Lufthansy Goetz Ahmelmann.

Konkretów na razie brak, ale Niemcy robią swoje. Wprowadzili pięć dodatkowych połączeń z Rzeszowa do centrum przesiadkowego we Frankfurcie oraz podwoili liczbę rejsów do Poznania. Co ciekawe, linia Rzeszów-Frankfurt została wzmocniona 12 września, pod koniec sezonu letniego, kiedy przewoźnicy zazwyczaj zmniejszają swoją aktywność. Niemcy latają na tej trasie 11 razy dziennie, LOT ani razu. Lufthansa miała już 30-proc. udział w rynku w Rzeszowie i 40-proc. w Poznaniu. Obydwa te miasta generują duży służbowy ruch, a pasażerowie zapełniają dochodową biznes klasę.

To nie wszystko, na trasie Katowice-Frankfurt niemiecki przewoźnik wprowadził większe i nowocześniejsze samoloty, które pojawią się także zimą na trasach z Poznania i Wrocławia do Monachium. Planowane są także dodatkowe połączenia na trasie Frankfurt-Kraków, ich liczba ma wzrosnąć do do czterech dziennie, oraz z Frankfurtu do Gdańska i Wrocławia.

Jak tłumaczy w "Rzeczpospolitej" analityk rynku z portalu lotnictwo.net.pl, Krzysztof Moczulski, Polska dla Lufthansy jest bardzo atrakcyjnym rynkiem z kilku powodów. W regionach obok LOT-u istnieje w zasadzie tylko Lufthansa. Inni przewoźnicy sieciowi, np. SAS, jeśli latają, to w bardzo ograniczonym zakresie. Z Polski do centrów przesiadkowych sieci jest stosunkowo blisko, a oferując po kilkaset lotów dziennie ze swoich hubów ma korzystną ofertę i konkurencyjne czasy przelotów.

Wybrane dla Ciebie
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Umieścili kartkę o płatnościach gotówką. Burza w komentarzach
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Obowiązek dla 3,5 mln Polaków w 2025 r. Inaczej 5 tys. zł kary
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Straszą podniesieniem cen. Branża chce sprzedawać alkohol na stacjach
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Kupił paczki niespodzianki na Vinted za niecałe 60 zł. To w nich było
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Ranking zamożności. Najbiedniejsze miasteczko jest na Dolnym Śląsku
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Rząd podniesie akcyzę? Resort rolnictwa ostrzega przed skutkami
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
1750 zł dopłaty do rachunków. Kto skorzysta i jak złożyć wniosek?
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Polscy rolnicy sadzą na potęgę. Wielki wzrost od nowelizacji ustawy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość
Kłopoty dwóch polskich marek. Jest wniosek o upadłość