Noc duchów i strachów coraz bliżej. Sieci handlowe wyczuły w Halloween biznes

Amerykańskie święto duchów, które zyskało wielu sympatyków na całym świecie, szybko podbiło i Polskę. Halloween wypada 31 października. Dzieci będą biegać w przebraniach, kluby zorganizują imprezy w mrocznych klimatach. Najbardziej zadowoleni będą sprzedawcy, dla których amerykańska tradycja to żyła złota porównywalna z Walentynkami, Dniem Matki czy nawet Bożym Narodzeniem.

Noc duchów i strachów coraz bliżej. Sieci handlowe wyczuły w Halloween biznes
Źródło zdjęć: © tiger | tiger

20.10.2017 | aktual.: 20.10.2017 15:09

Dla sklepów Halloween to święto idealne, bo uczestniczą w nim i mali, i duzi. Tej nocy wszyscy mogą bawić się przebrani za duchy, wampiry i zjawy. W Polsce od lat budzi to kontrowersje. Niektórzy mówią, że jest to kolejne święto po Walentynkach ściągnięte od Amerykanów. Księża przypominają, że branie udziału w tego typu zabawie może prowadzić do zachwiania wartości duchowych. Jednak większość ludzi podchodzi do Halloween jak do zabawy, na którą warto wydać pieniądze.

- Myślę że w Polsce Halloween jest fajnym czasem, spędzonym ze znajomymi. Warto adaptować pozytywne dni do naszej kultury. Lepiej się śmiać niż płakać - komentuje Mariusz, warszawski student. Szkoły i przedszkola organizują z tej okazji liczne atrakcje dla swoich podopiecznych.

- Dzieci to dzieci, jak się mogą poprzebierać to mają radochę. W przedszkolu organizowany jest bal i maluchy mogą wziąć udział w różnych zabawach tematycznych - mówi Ania, przedszkolanka.

Halloween nie jest ani pierwszym, ani pewnie ostatnim zapożyczonym świętem. Dzień Świętego Patryka daje zarobić pubom, gdzie można się wówczas napić zielonego piwa. Nie można zapomnieć o Walentynkach, które wrosły już w polską kulturę stając się konkurencją dla 8 marca, czyli święta kobiet.

- Walentynki spędzamy zazwyczaj w parze. A co z osobami które nie mają pary? Zasmucają się w samotności albo zapijają smutki. A Halloween jest fantastycznym świętem, gdzie możemy bawić się razem, w większym gronie, przebrać, porobić psikusy. To jest zupełnie inny rodzaj święta - tłumaczy Ola, która w tym roku organizuje imprezę Halloween dla znajomych.

Swego rodzaju świeckim świętem jest też Black Friday, czyli dzień w którym sieci handlowe urządzają wyprzedaże.

Według badania przeprowadzonego w październiku 2015 roku przez dział Data&Insight Havas Media Grup 8 na 10 Polaków nie obchodzi święta Halloween. Jednocześnie większość z nas nie widzi problemu, by ich dzieci brały w nim udział. Specjaliści uważają, że przejęcie tego święta ma wymiar wyłącznie komercyjny, a nie duchowy.

- Halloween, które stopniowo przyjmuje się także w Polsce, towarzyszy sprzedaż tematycznych słodyczy, gadżetów oraz przebrań. Wydarzenie to coraz częściej wykorzystywane jest przez polskie sieci handlowe, które pomimo braku tradycji związanych z amerykańskim świętem, organizują sezonowe obniżki i wyprzedaże - komentuje dr Karola Jachymka, kulturoznawcą ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS.

Specjalna oferta na Halloween

Sklepy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i przygotowują ofertę specjalnie na 31 października. Na półkach można znaleźć praktycznie wszystko - od doniczek w kształcie dyni po strój kościotrupa.

Bogatą ofertę akcesoriów przygotował Lidl, w którym bez najmniejszego problemu można skompletować całe przebranie. Girlandy, formy na lód, świeczki, balony - wszystko w mrocznym klimacie.

Obraz
© Lidl | Lidl

W E.Leclerc można znaleźć naklejki świecące w ciemności, koszyki z filcu na cukierki, a nawet świecącą dynię, która wydaje upiorne dźwięki.

Obraz
© e.leclerc | e.leclerc

Cukierki, lampiony czy kapelusze można dostać także w Auchan.

Obraz
© Auchan | Auchan
Obraz
© Auchan | Auchan

Jedną z zabaw na Halloween jest "cukierek albo psikus". Dzieci chodzą z pojemnikami na słodycze do sąsiadów i proszą o łakocie. Na tych co nie chcą dać cukierka czeka psikus. Akcesoria takie jak torebka na słodycze czy upiorne przebranie to nieodłączna część tego święta. Dlatego w wielu sklepach jest bardzo szeroka oferta gadżetów.

Obraz
© tiger | tiger
Obraz
© pepco | pepco
Obraz
© makro | Makro Polska
Obraz
© aldi | aldi
halloweenBiedronkaLidl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)