Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

27.04.2010 14:01

27.04. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- założenia do projektu ustawy o systemie informacji oświatowej;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego;

- projekt ustawy o podpisach elektronicznych.

Rada Ministrów przyjęła:

- informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" za rok 2009;

- informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w I kwartale 2010 r. oraz planowanych projektach w II-IV kwartale 2010 r.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o systemie informacji oświatowej, przedłożone przez ministra edukacji narodowej.

System Informacji Oświatowej (SIO) wymaga zmiany, bo w sposób niewystarczający wspomaga proces zarządzania oświatą. Ma to związek z postępem technicznym w dziedzinie gromadzenia danych w systemach teleinformatycznych, jaki nastąpił od czasu wprowadzenia SIO, który spowodował, że obecne rozwiązania dotyczące organizacji i zasad jego działania stały się nieefektywne.

SIO funkcjonuje od 2005 r. Są w nim gromadzone zbiory danych o szkołach i placówkach oświatowych, uczniach, słuchaczach, wychowankach i absolwentach. Obejmuje też dane o nauczycielach wychowawcach i innych pracownikach, a także dotyczące wypełniania obowiązku nauki. Jego zdaniem jest gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych niezbędnych do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, podnoszenia jakości i upowszechniania edukacji oraz sprawnego finansowania zadań oświatowych. Dane zbierane w SIO stanowią podstawę np. do wyliczania wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządu terytorialnego, kształtowania wynagrodzeń nauczycieli.

Nowe rozwiązania mają zmienić zasady organizacji i działania SIO, aby umożliwić efektywne zarządzanie oświatą na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Oczekuje się, że zwiększą one efektywność finansowania zadań oświatowych, kontrolowania i nadzorowania oświaty przez ministra edukacji narodowej. Powinny też przyczynić się do podnoszenia jakości edukacji.

Jedna z głównych zmian w zasadach działania Systemu Informacji Oświatowej ma doprowadzić do powstania rejestru publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek oświatowych (RSPO), stanowiącego część nowej bazy danych SIO. Po umieszczeniu w RSPO każda z tych instytucji, dzięki współpracy z GUS, będzie niezawodnie identyfikowana w SIO poprzez numer REGON. Zapewni to większą wiarygodność informacji zgromadzonych w systemie.

Kolejna zmiana będzie polegała na gromadzeniu w bazie danych SIO jednostkowych danych dotyczących uczniów i nauczycieli, w tym danych osobowych. Dane dotyczące uczniów i nauczycieli podzielono na identyfikacyjne (PESEL, nazwisko, imię) i dziedzinowe (inne dane dotyczące ucznia lub nauczyciela, np. klasa do której uczeń uczęszcza, stopień awansu zawodowego nauczyciela).

Dane identyfikacyjne i dziedzinowe o dzieciach, uczniach, słuchaczach i wychowankach będą gromadzone w bazie danych SIO w postaci odrębnych rekordów, tzw. rekordów uczniów. Przewidziano też uzupełnienie przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje egzaminacyjne rekordów uczniów o wyniki egzaminów. Oznacza to stworzenie możliwości dokumentowania kompletnej ścieżki edukacyjnej uczniów. Z kolei dane identyfikacyjne i dziedzinowe o nauczycielach, wychowawcach i innych pracownikach pedagogicznych będą gromadzone w formie tzw. rekordów nauczycieli. Rekord ucznia i nauczyciela będzie identyfikowany w bazie danych SIO przez PESEL oraz imię i nazwisko.

Oznacza to odstąpienie od zasady gromadzenia w SIO danych zbiorczych (opisujących działalność szkół i placówek) na rzecz gromadzenia danych jednostkowych, w tym o uczniach i nauczycielach. Taki mechanizm sprawi m.in., że subwencja oświatowa będzie kierowana do właściwej jednostki samorządu terytorialnego w precyzyjnie ustalonej wysokości.

Założono także możliwość współpracy Systemu Informacji Oświatowej z systemem PESEL w celu potwierdzania prawidłowości danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli wprowadzonych do SIO oraz pozyskiwania danych z rejestru PESEL do lokalnych baz danych (za pośrednictwem bazy danych SIO). Gminy, dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów będą mogli wykorzystywać dane pozyskane z rejestru PESEL oraz dane zgromadzone w bazie danych SIO. W ten sposób będą m.in. kontrolować i egzekwować spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązków: szkolnego i nauki.

Zaproponowano, aby ustawa weszła w życie 1 września 2011 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących zasad działania i organizacji przekazywania danych do bazy SIO z lokalnych baz danych, które miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Zaproponowano przepisy, które zmieniają zasady wykonywania orzeczeń sądowych, dotyczących kontaktów z dzieckiem w przypadku sporu na tym tle między jego opiekunami. Aktualny stan prawny krytykowano za mało efektywne respektowanie orzeczeń o kontaktach z dziećmi.

Zgodnie z projektem noweli, regulacje o wykonywaniu orzeczeń dotyczących kontaktów z dziećmi zamieszczono w przepisach o sprawach opiekuńczych. W ten sposób postępowanie sądowe przestanie mieć charakter egzekucyjny i stanie się postępowaniem opiekuńczym. Takie rozwiązanie czyni je bardziej skutecznym i uproszczonym.

Zaproponowano także dwuetapową procedurę wykonywania orzeczeń sądowych dotyczących kontaktów z dzieckiem.

W pierwszym etapie, za każde naruszenie prawa do kontaktu z dzieckiem, sąd jedynie zagrozi nakazaniem zapłaty określonej sumy pieniężnej na rzecz uprawnionego do takich spotkań. Zagrożenie zapłatą sumy pieniężnej może być zamieszczone już w orzeczeniu merytorycznym, w którym ustalono kontakty z dzieckiem. Przykładowo, matka która utrudnia ojcu kontakty z dzieckiem zostanie ostrzeżona, że będzie musiała mu z tego tytułu zapłacić określoną sumę pieniędzy.

W drugim etapie, jeżeli orzeczenie sądu o kontaktach z dzieckiem nie jest realizowane, to na wniosek uprawnionego, sąd nakaże zapłatę określonej sumy pieniężnej, obliczając jej wysokość proporcjonalnie do liczby naruszeń. Założono, że przy określaniu wielkości tej kwoty sąd powinien uwzględniać sytuację majątkową osoby, która będzie zobowiązana ją wypłacić.

W obu fazach postępowanie odbywa się z udziałem osoby zobowiązanej do zapłaty, która musi być wysłuchana. Nawet jeżeli taka osoba zacznie respektować orzeczenie o kontaktach, to suma pieniężna (za dokonane wcześniej naruszenia prawa do spotkań) nadal będzie się należeć uprawnionemu. Postępowanie w sprawach o wykonywanie kontaktów może być wszczęte tylko na wniosek.

Nowe przepisy zakładają, że gdy sądowe nakazanie zapłaty nie doprowadzi do wykonania orzeczenia o kontaktach (a polegają one na zabieraniu dziecka poza miejsce jego pobytu), to sąd po wysłuchaniu obydwu stron sporu, zleci kuratorowi przymusowe odebranie dziecka. Sąd będzie musiał jednak określić w jakim czasie od uprawomocnienia się postanowienia, ten środek ma być stosowany (np. przez 3 miesiące).

Ponadto, jeżeli do spotkania z dzieckiem nie dojdzie wskutek niewykonania lub niewłaściwego wykonania orzeczenia przez osobę, pod której pieczą ono pozostaje, sąd opiekuńczy zobowiąże ją do zwrotu wydatków uprawnionemu, poniesionych w związku z przygotowaniem do widzenia z dzieckiem.

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 30 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Stanowi ona alternatywną propozycję wobec projektu Komisji Nadzwyczajnej "Przyjazne Państwo" (druk sejmowy nr 1856), w którym proponuje się, aby w przypadku niewykonywania lub niewłaściwego wykonywania orzeczenia o kontaktach z dzieckiem zawsze stosować przepisy o przymusowym odebraniu dziecka.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o podpisach elektronicznych, przedłożony przez ministra gospodarki.

Projektowana ustawa zastąpi dotychczas obowiązujące przepisy zawarte w akcie prawnym z września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Nowy projekt ustawy zachowuje znaczną część przepisów dotychczas obowiązujących, wprowadzając rozwiązania, które mają ułatwić stosowanie podpisu elektronicznego zarówno w administracji publicznej, jak i przez przedsiębiorców. Projektowane regulacje uwzględniają przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej.

Zgodnie z projektem ustawy będą obwiązywać trzy rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły, zaawansowany i kwalifikowany.

Podpis zwykły to podpis niekwalifikowany, zgodny z dotychczas obowiązującym prawem.

Podpis zaawansowany jest połączony z kwalifikowanym certyfikatem lub certyfikatem innego rodzaju. Może być składany zarówno z użyciem bezpiecznego urządzenia do składania e-podpisu, jak i bez takiego urządzenia. Urządzeniem do składania podpisu zaawansowanego może być skonfigurowany sprzęt lub oprogramowanie używane do wykorzystania danych służących do składania podpisu. Taki podpis, zgodnie z projektem ustawy, będą mogły składać osoby fizyczne i prawne. Będzie on przyporządkowany wyłącznie podpisującemu, co umożliwi jego identyfikację, oraz powiązany z danymi, do których się odnosi w taki sposób, by każda późniejsza zmiana tych danych była wykrywalna.

Ponadto zapewni, że dane w postaci elektronicznej, opatrzone przez osobę fizyczną posługującą się tym rodzajem podpisu, będą umożliwiały wywołanie skutków prawnych w relacji z podmiotami publicznymi.

Podpis kwalifikowany funkcjonuje obecnie pod nazwą bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Dotychczasowa nazwa była często błędnie traktowana jako bezwzględna gwarancja bezpieczeństwa tego narzędzia. Z tego względu w projekcie nowej ustawy podpis ten został opatrzony nazwą kwalifikowany. Tym rodzajem e-podpisu będą mogły posługiwać się osoby fizyczne. Złożenie tego podpisu będzie mieć moc prawną równą w każdym przypadku podpisowi własnoręcznemu. Ma on służyć wyłącznie do podpisywania oświadczeń wiedzy oraz woli.

Nowe przepisy wprowadzają także, zgodnie z postulatami przedsiębiorców, podpis zaawansowany osoby prawnej oraz pieczęć elektroniczną. Podpis zaawansowany osoby prawnej pozwoli powiązać podpis z podmiotem, a także obniżyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej (np. składanie deklaracji do ZUS wymaga często użycia więcej niż jednego bezpiecznego e-podpisu, co jest uciążliwe w przypadku urlopu lub zmiany pracownika). Pieczęć elektroniczna ma służyć uwierzytelnianiu wiarygodności dokumentów i będzie mieć zastosowanie przy wydawaniu elektronicznych zaświadczeń z rejestrów.

Podpisy elektroniczne będą mogły być składane przez osoby fizyczne, prawne i przez jednostki organizacyjne przy zastosowaniu lub bez zastosowania bezpiecznego urządzenia do składania podpisu. Podstawą składania będzie wydanie certyfikatu zwykłego lub kwalifikowanego.

Zgodnie z projektem ustawy dopuszczone zostaną nowe usługi certyfikacyjne, co pozwoli przedsiębiorcom i urzędom lepiej dostosować rodzaje i ceny elektronicznych narzędzi do e-podpisu.

Uproszczono ponadto system rejestracji podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, znosząc kontrolę i wstępną opłatę w wysokości 10 tys. euro. Nowe przepisy wprowadzają listę zaufania kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, która umożliwi weryfikację podpisów elektronicznych zawartych w ePUAP oraz będzie ważnym elementem budowy europejskiej listy zaufania i wymiany wiarygodnych informacji o wystawcach certyfikatów kwalifikowanych między systemami z różnych państw. Zmiana przepisów dotyczących uznawania certyfikatów z zagranicy pozwoli na szerszy ich obrót prawny.


Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" za rok 2009, przedłożoną przez ministra skarbu państwa.

W 2009 r. przychody z prywatyzacji brutto i inne dochody wyniosły ogółem 6,59 mld zł. Oznacza to, że były one 2,5 - krotnie wyższe niż w 2008 r. i ponad 3 - krotnie lepsze niż w 2007 r. Dochody z dywidend przyniosły budżetowi państwa 7,84 mld zł, wobec przewidywanych 7,1 mld zł, co oznacza wykonanie planu w 110,4 proc. Przepływy środków finansowych, uruchomionych przez resort skarbu państwa (m.in. prywatyzacja, dywidendy, sprzedaż akcji w ramach debiutów giełdowych) - wyniosły 26,43 mld zł.

Przekształceniami własnościowymi objęto 121 podmiotów, w tym proces prywatyzacji zakończono w 81 spółkach, czyli zbyto w nich wszystkie akcje/udziały Skarbu Państwa. W sektorze energetyki zakończono prywatyzację Górnośląskiego Zakładu Energetycznego SA i Vattenfall Heat Poland SA. Zbyto także akcje Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Legnicy SA. Sprywatyzowano również: Cefarm Białystok SA, Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie SA, Centralę Nasienną Sp. z o.o. w Środzie Śląskiej, Kopalnię i Zakład Wzbogacania Kwarcytu "Bukowa Góra" SA.

Dla 110 projektów prywatyzacja zakończyła się niepowodzeniem. Dotyczyło to 89 spółek z udziałem Skarbu Państwa. Ostatecznie w 5 spółkach udało się pozytywnie zakończyć proces prywatyzacji, w 5 kolejnych ogłoszono upadłość lub likwidację, w 26 trwają analizy, a w 53 wznowiono procedurę prywatyzacyjną. Sprywatyzowaną piątkę tworzą: Przedsiębiorstwo Elektryfikacji i Robót Instalacyjnych ELTOR-Warszawa Sp. z o.o. z siedzibą w Wołominie, SKINPOLEX Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, Uzdrowisko Kraków Swoszowice Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, Zakład Techniki Próżniowej TEPRO SA z siedzibą w Koszalinie, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki SA" z siedzibą w Mińsku Mazowieckim.

Giełda Papierów Wartościowych stanowiła istotny element realizacji planu. Zadebiutowały na niej dwie spółki z udziałem Skarbu Państwa: Lubelski Węgiel "Bogdanka" SA i PGE Polska Grupa Energetyczna SA, co stanowiło ok. 94 proc. wartości emisji wszystkich spółek debiutujących na giełdzie. Środki pozyskane przez spółki Skarbu Państwa z tytułu ofert publicznych, w tym ze sprzedaży praw poboru PKO BP SA, wyniosły 11,62 mld zł.

Sprywatyzowano banki notowane na GPW z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa oraz inne spółki z tzw. "resztówkowym" udziałem Skarbu Państwa (łącznie 64 podmioty). Największe przychody uzyskano ze sprzedaży akcji w takich podmiotach, jak: Bank Pekao SA, Bank Zachodni WBK SA, Mondi Packing Paper Świecie SA. Transakcje te przyniosły 1,77 mld zł, co stanowiło ponad 78 proc. przychodów osiągniętych ze zbycia "resztówek" na giełdzie. W przypadku 54 spółek prowadzono prywatyzację w trybie aukcji ogłoszonej publicznie.


Rada Ministrów przyjęła informację o realizacji "Planu prywatyzacji na lata 2008-2011" w I kwartale 2010 r. oraz planowanych projektach w II-IV kwartale 2010 r., przedłożoną przez ministra skarbu państwa.

Przychody z prywatyzacji w 2010 r. zaplanowano na 25 mld zł. Zdaniem Ministerstwa Skarbu Państwa, przyjęte założenia o przychodach z prywatyzacji w bieżącym roku są realne do osiągnięcia. Świadczy o tym przychód odnotowany w I kwartale br., który wyniósł 5,2 mld zł, czyli ponad 20 proc. planowanych przychodów rocznych.

W styczniu 2010 r. sprzedano na giełdzie mniejszościowe pakiety akcji KGHM Polska Miedź oraz Grupy Lotos SA. Transakcja to cieszyła się dużym zainteresowaniem inwestorów. Z transakcji pakietów akcji KGHM uzyskano ponad 2 mld zł, a z Grupy Lotos - 406 mln zł. Sukcesem zakończyły się również sprzedaże udziałów w spółkach uzdrowiskowych (Uzdrowisko Ustka Sp. z o.o., Uzdrowisko Kraków Swoszowice Sp. z o.o.). W bieżącym roku planuje się prywatyzację (w trybie negocjacji) 11 spółek tego sektora.

Na uwagę zasługuje sprzedaż 16,05 proc. akcji spółki Enea SA za 1,134 mld zł - nabywcami 80 proc. oferty byli krajowi inwestorzy, ze szczególnym uwzględnieniem alokacji dla polskich funduszy emerytalnych (OFE)
, którym przydzielono 60 proc. oferowanych akcji. Sprzedano także 46,7 proc. akcji spółki Lubelski Węgiel "Bogdanka" SA za ponad 1,1 mld zł. Do 25 marca br. sprzedano ponadto pakiety "resztówkowe" 10 spółek notowanych na giełdzie.

Na dalsze miesiące zaplanowano prywatyzacje spółki Turon Polska Energia SA i PGE Polska Grupa Energetyczna SA. Sfinalizowana będzie także sprzedaż: I Grupy Chemicznej, Zakładów Chemicznych Police SA, Zakładów Azotowych SA oraz IPO PZU SA.

Przewiduje się prywatyzację Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA oraz zbycie pozostałego pakietu akcji Telekomunikacji Polskiej SA. Kontynuowana będzie prywatyzacja pakietów mniejszościowych spółek notowanych na giełdzie. Równolegle prowadzone będzie ok. 360 projektów prywatyzacyjnych.

Aby osiągnąć zaplanowane w bieżącym roku przychody z prywatyzacji konieczne są dalsze prace związane z legislacją, organizacją i zarządzaniem, procesami prywatyzacji i nadzorem. Przewiduje się prace nad projektem ustawy o zasadach wykonywania uprawnień Skarbu Państwa, w której zostaną zawarte przepisy wprowadzające jednolite i efektywne mechanizmy nadzoru i prywatyzacji spółek z udziałem SP.

W 2010 r. zaplanowano uruchomienie platformy transakcyjnej pod roboczą nazwą "Tresury to Market". Umożliwi ona zbywanie akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa. Dostęp do platformy, której organizatorem będzie Giełda Papierów Wartościowych, będą mieć wszystkie grupy inwestorów.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kno/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)