Trwa ładowanie...
d44uke8

Obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d44uke8
d44uke8

08.02. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rozpoczęto dyskusję nad "Programem prac rządu na rok 2011 wraz z wykazem dokumentów procedowanych bezterminowo", a także "Planem pracy Komitetu do Spraw Europejskich na 2011 r." Dyskusja będzie kontynuowana na kolejnym posiedzeniu rządu.

Rada Ministrów przyjęła:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

d44uke8

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw.

Podjęto uchwałę w sprawie zatwierdzenia projektu zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Konieczność nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów wynika przede wszystkim z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 30 czerwca 2009 r., dotyczącego określania dochodów przy ustalaniu prawa do świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Dodatkowo nowelizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów była niezbędna ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 22 września 2009 r., który za niekonstytucyjny uznał przepis umożliwiający odbieranie prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym.

d44uke8

Ustawa z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych

Zaproponowano m.in. doprecyzowanie źródeł dochodów, które brane są pod uwagę przy ustalaniu dochodu i dochodu rodziny, koniecznych do przyznawania świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Przewidziano wyłączenie z katalogu dochodów, od których zależy prawo do świadczeń rodzinnych i z funduszu alimentacyjnego, stypendiów za wyniki w nauce i sporcie.

Założono, że w przypadku utraty przez członka rodziny dochodu - od dochodu rodziny zostanie odjęta przeciętna miesięczna kwota utraconego dochodu. Natomiast w przypadku uzyskania dochodu w roku, z którego dochody stanowią podstawę do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, uzyskany dochód dzielony będzie przez liczbę miesięcy, w których ten dochód osiągnięto.

d44uke8

Prawo do świadczeń rodzinnych ustalane będzie od pierwszego pełnego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła utrata dochodu, nie wcześniej jednak niż od miesiąca złożenia wniosku.

Doprecyzowano zasady wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego i zasiłku pielęgnacyjnego. Przewidziano wykluczenie możliwości pobierania świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna osoby niezdolnej do samodzielnej egzystencji, który sam nie jest w stanie samodzielnie żyć.

Nowe przepisy zakładają, że osoby, które mają ustalone prawo do renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka, przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, nie będą mogły pobierać świadczenia pielęgnacyjnego. Wśród takich osób są już: emeryci, renciści, osoby pobierające renty socjalne, a także: odbiorcy zasiłków stałych, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego i świadczenia przedemerytalnego.

d44uke8

W projekcie zaproponowano regulacje, które uniemożliwią otrzymywanie więcej niż jednego świadczenia pielęgnacyjnego w rodzinie. Wprowadzony ma być przepis, na podstawie którego możliwe będzie przeprowadzanie wywiadów (lub korzystanie z wywiadów środowiskowych przeprowadzonych przez ośrodek pomocy społecznej) u osób już pobierających świadczenie pielęgnacyjne. Obecnie taki wywiad można przeprowadzić jedynie przed wydaniem decyzji w sprawie przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Nowe rozwiązanie usunie wątpliwości, czy osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne rzeczywiście sprawuje opiekę nad osobą niepełnosprawną.

Ustawa z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Jedna z ważniejszych zmian przewiduje wygaszenie należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń alimentacyjnych w sytuacji śmierci osoby zobowiązanej do ich zwrotu.

d44uke8

Kolejne zmiany dotyczą zatrzymywania prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu. Według TK, zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu jest sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa i zasadą proporcjonalności, tj. użyty środek jest niewspółmierny do celu, czyli działanie to nie służy poprawie ściągalności alimentów. TK za niekonstytucyjny uznał również brak trybu odwoławczego od decyzji administracyjnej w sprawie zatrzymania prawa jazdy. Podkreślił też, że w wielu przypadkach prawo jazdy jest potrzebne dłużnikowi do wykonywania pracy zawodowej.

Wykonując zalecenia Trybunału Konstytucyjnego nie zrezygnowano z zatrzymywania prawa jazdy, bo z wielu danych wynika, że może być to skuteczny sposób odzyskiwania zaległości alimentacyjnych. Zalecenia TK zostaną natomiast wykonane przez wprowadzenie zmian w procedurze zatrzymywania prawa jazdy dłużnikom alimentacyjnym. Chodzi o zastosowanie trybu odwoławczego w sprawie decyzji administracyjnej o zatrzymaniu prawa jazdy oraz zasady proporcjonalności.

Zasada proporcjonalności zostanie zrealizowana przez ograniczenie zatrzymania prawa jazdy do wyjątkowych sytuacji. Prawo jazdy zatrzymywane będzie w przypadku powstania zaległości alimentacyjnych za okres dłuższy niż 6 miesięcy. Nie będzie ono odbierane, gdy dłużnik choćby częściowo wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Za częściowe wywiązywanie się z obowiązku alimentacyjnego zostanie uznane miesięczne zaspokajanie wierzytelności z tytułu alimentów (bieżących lub zaległych) w wysokości odpowiadającej minimum 30 proc kwoty zasądzonych miesięcznie alimentów przez okres minimum 6 miesięcy.

d44uke8

Wprowadzony zostanie tryb odwoławczy od decyzji administracyjnej w sprawie zatrzymania prawa jazdy. Zgodnie z nowymi przepisami, od decyzji administracyjnej wydanej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta dłużnik alimentacyjny będzie mógł się odwołać (w trybie administracyjnym) do samorządowego kolegium odwoławczego. Rozpatrzy ono zasadność wydanej decyzji na podstawie materiału dowodowego zebranego przez urząd gminy. W przypadku, gdy decyzja administracyjna stanie się prawomocna to wójt, burmistrz lub prezydent miasta skieruje do starosty wniosek o zatrzymanie prawa jazdy dłużnikowi alimentacyjnemu oraz wniosek do prokuratora o ściganie przestępstwa niealimentacji.

W nowych przepisach ministra pracy zobowiązano do utworzenia centralnego rejestru, który będzie zawierał zbiorcze dane o osobach pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego i kwotach wypłacanych świadczeń. Będzie to informatyczny zbiór danych uzyskanych na podstawie informacji dotychczas gromadzonych przez gminy. Dzięki tym danym będzie można oszacować skutki finansowe i społeczne ewentualnych zmian w systemie pomocy uprawnionym do alimentów.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Zasadnicze zmiany wprowadzono do Kodeksu karnego wykonawczego. Chodzi zwłaszcza o usprawnienie procedur sądowych, zmniejszenie kosztów postępowań, skrócenie czasu ich trwania, a także zwiększenie efektywności oddziaływania kar.

Przede wszystkim zaproponowano zniesienie zaskarżalności wszystkich postanowień w postępowaniu wykonawczym i wprowadzenie możliwości zaskarżania orzeczeń najbardziej istotnych dla skazanego.

W związku z tym w projekcie nowelizacji szczegółowo wskazano orzeczenia, które będzie można zaskarżyć i te, które nie będą podlegały tej procedurze. Zgodnie z projektem noweli, zaskarżeniu nie będą podlegać orzeczenia, które można podzielić na dwie kategorie. W pierwszej będą orzeczenia nie mające wpływu na prawa i obowiązki skazanego w postępowaniu wykonawczym (np. dotyczące wstrzymania wykonania orzeczenia). W drugiej kategorii będą orzeczenia mające wprawdzie wpływ na prawa i obowiązki skazanego, ale zasadniczo wydawane na jego korzyść (np. dotyczące zmniejszenia godzin pracy lub wysokości miesięcznych potrąceń z wynagrodzenia za pracę). Projekt wyszczególnia też orzeczenia na które ma przysługiwać zażalenie. Chodzi np. o orzeczenia związane z pozbawieniem wolności.

Zaproponowane ograniczenie prawa do zaskarżalności ma usprawnić i przyspieszyć postępowanie wykonawcze. Nie narusza ono konstytucji i nie jest też sprzeczne z Europejską Konwencją Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (w kwestiach najistotniejszych pozostawiono skazanemu możliwość zaskarżenia decyzji sądu).

Jednocześnie doprecyzowano obowiązujące przepisy, aby zapewnić rzecznikowi praw obywatelskich i prokuratorowi nieograniczone kontakty z tymczasowo aresztowanymi przebywającymi w aresztach śledczych i zakładach karnych.

Wprowadzono generalną zasadę, że postanowienia (w postępowaniu wykonawczym) będą wykonywane z chwilą ich wydania, a nie uprawomocnienia (jak to jest dotychczas). Wyjątek od tej zasady, czyli wykonanie postanowienia po uprawomocnieniu, będzie dotyczył spraw najistotniejszych, np. postanowienia o udzieleniu przerwy w wykonywaniu kary, jeżeli sprzeciwia się temu prokurator.

Dodano również przepis, zgodnie z którym złożenie wniosku o wydanie postanowienia (w postępowaniu wykonawczym) - nie wstrzymuje wykonania orzeczenia, którego wniosek dotyczy. Chodzi o to, że niektórzy obrońcy wykorzystują złożenie wniosku np. o odroczenie kary pozbawienia wolności, do uniknięcia przez skazanego stawienia się w zakładzie karnym. W praktyce wykorzystywanie procedury składnia kolejnych wniosków, po każdej odmowie odroczenia, uniemożliwia szybkie i sprawne wykonanie wyroku, co przekłada się na bezprawne przebywanie skazanego na wolności.

Doprecyzowano przepis dotyczący informowania pokrzywdzonego o każdorazowym opuszczeniu zakładu karnego przez skazanego. Pokrzywdzony będzie otrzymywał taką informację, jeśli złoży wniosek w tej sprawie do sądu. Wtedy sąd prześle ten wniosek do zakładu karnego lub aresztu śledczego oraz przekaże dane zawierające imię, nazwisko i adres pokrzywdzonego. Zakład karny lub areszt śledczy poinformują pokrzywdzonego o wyjściu skazanego na wolność.

Kolejna regulacja zakłada przeniesie ciężaru dowodowego na wszystkie uprawnione podmioty, które we wnioskach o wszczęcie postępowania wykonawczego przed sądem, będą musiały wskazać argumenty na poparcie zawartych w nich żądań. Jeśli wniosek nie będzie odpowiednio uzasadniony sąd nie będzie musiał się nim zajmować (pozostanie bez rozpoznania). Rozwiązanie to powinno ograniczyć liczbę składanych wniosków bez właściwego uzasadnienia.

Zaproponowano przyjęcie generalnej zasady, że rozpoznawanie spraw przez sąd będzie się dokonywać bez udziału stron. Ma to dotyczyć postanowień w kwestiach incydentalnych lub orzeczeń wydawanych wyłącznie na korzyść skazanego. Zasada o udziale stron w posiedzeniach sądu zostanie zachowana do spraw najważniejszych.

Wśród innych regulacji na uwagę zasługuje zapis, że osoby niepełnoletnie będą mogły korzystać z widzeń tylko pod opieką dorosłych. Taki nadzór jest konieczny, aby chronić niepełnoletnich przed szkodliwym wpływem środowiska więziennego. Aby zwiększyć liczbę skazanych pracujących na wolności pozwolono na ich zatrudnianie organizacjom pożytku publicznego.

Zdecydowano, że skazany będzie musiał poddać się badaniu na obecność alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych. Obecnie nie ma takiego obowiązku. Jeśli jednak skazany nie będzie chciał się zgodzić na takie badanie, to zostanie - zgodnie z nowymi przepisami - uznany za osobę pod wpływem alkoholu lub narkotyku. W takiej sytuacji będzie można go ukarać dyscyplinarnie, gdyż spożywanie alkoholu i narkotyków w więzieniach jest zabronione. W proponowanych przepisach chodzi o to, aby jak najszybciej zidentyfikować i wyeliminować groźbę uzależnienia się osadzonych, które często jest powodem destrukcyjnych zachowań. Te i inne propozycje mają związek z nasilającym się problemem przenikania alkoholu oraz narkotyków do zakładów karnych.

Skazany nie otrzyma też zgody na przerwę w wykonywaniu kary pozbawienia wolności lub na uchylenie tymczasowego aresztowania z "ważnych względów zdrowotnych". Takie sformułowanie pozwalało na zbyt swobodną interpretację. Zgodnie z nowymi przepisami, sąd penitencjarny będzie mógł udzielić przerwy w wykonywaniu kary pozbawienia wolności, jeśli przemawiają za tym ważne względy rodzinne i osobiste. Jednocześnie dyrektorowi zakładu karnego przyznano prawo do udzielenia skazanemu przerwy - do 5 dni - w odbywaniu kary pozbawienia wolności. Ma to dotyczyć jedynie wyjątkowych sytuacji, np. kiedy skazany chce uczestniczyć w pogrzebie.

W nowych przepisach rozszerzono obowiązek informowania policji o tym, że skazanemu udzielono np.: przerwy w odbywaniu kary pozbawienia wolności i warunkowego przedterminowego zwolnienia z jej odbycia. Obecnie konieczne jest informowanie policji m.in. w przypadku zwolnienia skazanego z zakładu karnego po odbyciu kary, a także w przypadku jego ucieczki. Projekt ustawy uzupełniono o zapis, że sąd penitencjarny lub dyrektor zakładu karnego będzie powiadamiał policję o zwolnieniu z zakładu karnego (po odbyciu kary) lub w przypadku ucieczki - skazanego z zaburzeniami preferencji seksualnych.

Policja będzie także informowana o opuszczeniu zakładu karnego m.in. przez skazanych za przestępstwo popełnione w zorganizowanej grupie i skazanych odbywających karę pozbawienia wolności (za przestępstwo umyślne) nie mniejszą niż 3 lata. To rozwiązanie ma służyć ochronie społeczeństwa przed sprawcami szczególnie niebezpiecznych przestępstw.

Zaproponowano nowe przepisy dotyczące kuratorów sądowych, które wprost nakładają na nich obowiązek wykonywania określonych czynności zawodowych. Jednocześnie przewidziano powierzanie przez sąd części istotnych zadań kuratorów sądowych, np. dozoru nad skazanymi, stowarzyszeniom, organizacjom i instytucjom przygotowanym do pracy ze skazanymi. Z jednej strony oznacza to lepsze wykorzystanie potencjału tych podmiotów, w tym terapeutycznego, z drugiej - odciążenie kurateli sądowej.

Zmiany w innych ustawach (np. w Kodeksie karnym i Kodeksie wykroczeń) są konieczne ze względu na potrzebę ich dostosowania do większości regulacji zaproponowanych w Kodeksie karnym wykonawczym.

Większość przepisów powinna wejść w życie 1 stycznia 2012 r.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia projektu zmiany Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Rząd zdecydował, że trzeba zmienić PROW na lata 2007-2013, aby środki z programu były efektywniej wydawane.

Pierwsza zmiana, to przekazanie dodatkowych 70 mln euro na modernizację gospodarstw rolnych. Środki te zostaną pozyskane z działań, które nie cieszą się największym zainteresowaniem beneficjentów. Chodzi o niewykorzystane: 10 mln euro na szkolenia zawodowe dla zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie; 40 mln euro na uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności oraz 20 mln euro na promocję i informację.

Druga zmiana będzie dotyczyć rolników, którzy użytkują łąki i pastwiska leżące na obszarach Natura 2000. Rolnicy ci otrzymywaliby płatność rolno-środowiskową w pełnej wysokości, tj. 500 zł za każdy hektar trwałych użytków zielonych, niezależnie od ich wielkości. Obecnie pełna wysokość płatności przyznawana jest do 10 ha, następnie maleje, a w przypadku powierzchni powyżej 100 ha wynosi już tylko 10 proc. stawki podstawowej. Nowe rozwiązanie będzie formą rekompensaty za niedogodności związane z gospodarowaniem na obszarach Natura 2000, i tym samym powinno zachęcić rolników do prowadzenia działalności rolniczej metodami ekstensywnymi.

Kolejna zmiana to zniesienie powierzchni limitu 0,4 ha, do którego przysługuje płatność rolno-środowiskowa. Obecnie wsparcie to mogą otrzymać rolnicy, którzy mają sady tradycyjne (chodzi o zagrożone zasoby genetyczne roślin) o powierzchni nie przekraczającej 0,4 ha. Maksymalna powierzchnia wsparcia ograniczona do 0,4 ha uniemożliwia rolnikom, którzy mają cenne sady o większej powierzchni, uzyskanie takiego wsparcia.

Ostatnią zmianę przeprowadzono, aby dostosować wypłaty rent strukturalnych do możliwości finansowych programu. W tym celu usunięto z niego zapis określający sztywną liczbę odbiorców tego świadczenia, aby jedynym warunkiem wypłaty renty strukturalnej były dostępne środki finansowe.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d44uke8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44uke8