Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
07.12.2010 15:15
07.12. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszych obrad rząd skierował wnioski do prezydenta RP:
- o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie;
- o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Misji Szkoleniowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Republice Iraku.
Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach;
- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o notariacie.
Rząd wydał rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy celnych.
Przyjął dokument: "Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych".
Zaakceptowano:
- założenia do projektu ustawy o bezpieczeństwie morskim,
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o państwowych instytucjach filmowych.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Siłach Międzynarodowych w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Obecność Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Republice Kosowo i byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie zostanie przedłużona o kolejne pół roku - od 1 stycznia do 30 czerwca 2011 r.
Kontyngent polski będzie liczyć, jak dotychczas, do 300 żołnierzy i pracowników wojska. Żołnierze polscy będą wchodzić w skład Wielonarodowej Grupy Bojowej Wschód. Ich głównym celem będzie nadzorowanie przestrzegania porozumienia pokojowego przez strony konfliktu w Kosowie. Ponadto polski kontyngent będzie mógł być użyty w Bośni i Hercegowinie do wzmocnienia sił Unii Europejskiej.
Wśród najważniejszych zadań PKW wymienić należy m.in.: monitorowanie przestrzegania porozumień i traktatów międzynarodowych, realizację działań manewrowych, organizowanie posterunków kontrolnych oraz organizowanie pomocy humanitarnej.
Rada Ministrów skierowała wniosek do prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przedłużenie okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Misji Szkoleniowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Republice Iraku, przedłożony przez ministra obrony narodowej.
Polski Kontyngent Wojskowy pozostaje poza granicami państwa do końca 2010 r. Misja Szkoleniowa Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Iraku, na mocy porozumienia z rządem tego kraju, będzie trwać przynajmniej do końca 2011 r. W związku z tym konieczny jest wniosek o przedłużenie pobytu polskiego kontyngentu w tym państwie.
Siły Zbrojne RP wydzielają do działań w składzie misji kontyngent w liczbie do 20 żołnierzy i pracowników wojska. Żołnierze polscy będą wykonywać w Iraku zadania związane ze szkoleniem Irackich Sił Bezpieczeństwa.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach, przedłożony przez ministra zdrowia.
Projekt ustawy przygotowano ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa przepisów rozporządzenia wspólnotowego z 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin. Projekt przejmuje, z niezbędnymi zmianami, przepisy obowiązującej ustawy i wprowadza zmiany wynikające z wdrożenia rozporządzenia wspólnotowego. Nowa ustawa zastąpi tę z 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych.
Projekt wprowadza nowe zasady klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin. Oznacza to, że przeklasyfikowania i wprowadzenia nowego oznakowania będzie wymagało kilka tysięcy substancji chemicznych i kilkaset tysięcy mieszanin. Wprawdzie obowiązek klasyfikacji i znakowania istnieje w Polsce od 1997 r., ale teraz ma być zgodny z przepisami wspólnotowymi. Projekt zasadniczo wprowadza obowiązek klasyfikacji substancji i mieszanin z określeniem odpowiednich kategorii zagrożenia. Zawiera przepisy o obowiązkowym oznakowaniu opakowań niebezpiecznych substancji i mieszanin.
Zgodnie z projektem ma powstać centralny organ administracji rządowej do spraw substancji i ich mieszanin - inspektor do spraw substancji chemicznych (wcześniej inspektor do spraw substancji i preparatów chemicznych). Utworzone zostanie także Biuro do Spraw Substancji Chemicznych (wcześniej Biuro do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych). Inspektor będzie realizował swoje zadania przy pomocy Biura. Nadzór nad inspektorem ma sprawować minister zdrowia. Rozszerzono zakres kompetencji inspektora -będzie on pełnić funkcję nadzorczego organu krajowego oraz utworzy i poprowadzi Krajowe Centrum Informacyjne (powstanie ono w Biurze do Spraw Substancji Chemicznych). Krajowe Centrum Informacyjne będzie informować zainteresowane podmioty m.in. o produkowanych oraz importowanych substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
W projekcie wskazano, że osoba fizyczna lub prawna, która wytwarza w Polsce bądź sprowadza do naszego kraju mieszaninę niebezpieczną lub stwarzającą zagrożenie dla ludzi i środowiska, będzie musiała przekazać inspektorowi informację o takiej mieszaninie.
Zgodnie z projektem, Biuro do Spraw Substancji Chemicznych będzie kontrolować i weryfikować spełnianie zasad dobrej praktyki laboratoryjnej (chodzi o system jakości) przez jednostki badawcze (badające substancje i mieszaniny). W projekcie opisano procedurę ubiegania się przez jednostki badawcze o nadanie certyfikatu Dobrej Praktyki Laboratoryjnej i wpis do wykazu certyfikowanych jednostek badawczych.
Projekt zawiera rozdział o karach. Dodano sankcje za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia wspólnotowego. Wskazano, że osoba, która będzie przeprowadzać nowe badania na zwierzętach w celu stwierdzenia zagrożeń powodowanych przez substancje i mieszaniny - ma podlegać karze grzywny, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 1 roku. Nowe badania na zwierzętach będzie można przeprowadzać tylko wtedy, gdy wykorzystane zostaną wszystkie inne możliwości uzyskania informacji o zagrożeniach.
Ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o notariacie, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.
Projekt nowelizacji wprowadza zasadę jawności postępowania dyscyplinarnego wobec notariuszy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, takie postępowanie jest niejawne, a na rozprawie mogą być obecni wyłącznie notariusze.
Obecnie jawne postępowanie dyscyplinarne dotyczy: sędziów sądów powszechnych i Sądu Najwyższego, a także adwokatów i radców prawnych. Odmienne traktowanie notariuszy jest zatem nieuzasadnione oraz sprzeczne z zasadą jawności życia publicznego i równości. Ponadto obecny przepis, który wyłącza jawność zewnętrzną, tj. możliwą obecność innych osób na rozprawie, narusza konstytucję. Ustawa zasadnicza gwarantuje każdemu obywatelowi prawo udziału w rozprawie, o ile nie jest konieczne wyłączenie jawności.
Biorąc to pod uwagę, sąd dyscyplinarny będzie mógł wyłączyć jawność postępowania dyscyplinarnego ze względu na konieczność ochrony tajemnicy notarialnej lub innej prawnie chronionej. Chodzi o sytuacje, gdy ujawnienie tych tajemnic mogłoby zagrażać dobru państwa lub ważnemu interesowi prywatnemu. Sąd dyscyplinarny będzie mógł także utajnić postępowanie dyscyplinarne, jeżeli jego jawność mogłaby obrażać dobre obyczaje. W przypadku wyłączenia jawności postępowania dyscyplinarnego wobec notariusza, orzeczenie w jego sprawie ma być ogłaszane publicznie.
Postępowanie dyscyplinarne wszczęte przed wejściem w życie nowych zasad, ma się toczyć na podstawie dotychczasowych przepisów.
Znowelizowana ustawa ma obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy celnych, przedłożone przez ministra finansów.
Wielokrotność kwoty bazowej, stanowiącą przeciętne uposażenie funkcjonariuszy celnych, ustalono na 2,67.
Jest to związane z wejściem w życie programu wieloletniego "Modernizacja Służby Celnej w latach 2009-2011". Skutki finansowe tej regulacji uwzględniono w ustawie budżetowej na 2010 r. i zostaną one sfinansowane w ramach programu. Sposób obliczania wielokrotności kwoty bazowej jest taki sam, jak stosowany do obliczania uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej i Policji.
Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów przyjęła "Krajowy plan działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych", przedłożony przez ministra gospodarki.
Przyjmuje się, że rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii umożliwi zaspokojenie wzrastającego zapotrzebowania na energię oraz zwiększy stopień uniezależnienia się od dostaw energii z importu. Promowanie wykorzystania OZE pozwala również zwiększyć poziom dywersyfikacji źródeł dostaw oraz stworzyć warunki do rozwoju energetyki rozproszonej, opartej na lokalnie dostępnych surowcach.
Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych cechuje się niewielką lub zerową emisją zanieczyszczeń, co zapewnia pozytywne efekty ekologiczne. Energetyka odnawialna przyczynia się również do rozwoju słabiej rozwiniętych regionów, bogatych w zasoby energii odnawialnej. Realizacja inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii wpływa także na wzrost zatrudnienia w gospodarce.
Sporządzenie i przesłanie do Komisji Europejskiej dokumentu "Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych" wynika bezpośrednio z postanowień dyrektywy 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
"Krajowy plan" został przygotowany na podstawie schematu opracowanego przez Komisję Europejską (decyzja Komisji 2009/548/WE z 30 czerwca 2009 r. ustanawiająca schemat krajowych planów działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych na mocy dyrektywy 2009/28/WE Parlamentu Europejskiego i Rady) i zawiera wyłącznie informacje, które wynikają z przepisów dyrektywy i ww. decyzji.
W "Krajowym planie" zawarto prognozy osiągnięcia w 2020 r. 15,5 proc. udziału OZE w zużyciu energii końcowej brutto w sposób zrównoważony, z uwzględnieniem wielu czynników, takich jak: zasoby odnawialnych źródeł energii i surowców do wytwarzania paliw oraz stanu systemu elektroenergetycznego. Założono, że filarami zwiększenia udziału energii ze źródeł odnawialnych będzie większe wykorzystanie biomasy oraz energii elektrycznej z wiatru.
Dokument rozwija oraz uszczegółowia prognozy dotyczące odnawialnych źródeł energii zawarte w "Polityce energetycznej Polski do 2030 r.", która została przyjęta przez Radę Ministrów w 2009 r.
Plan określa krajowe cele dotyczące udziału energii ze źródeł odnawialnych (OZE) w sektorach: transportowym, energii elektrycznej oraz ogrzewania i chłodzenia w 2020 r. z uwzględnieniem wpływu innych środków polityki efektywności energetycznej na końcowe zużycie energii. Określa ponadto środki, które należy podjąć dla osiągnięcia krajowych celów ogólnych w zakresie udziału OZE w wykorzystaniu energii finalnej.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o bezpieczeństwie morskim, przedłożone przez ministra infrastruktury.
W założeniach uregulowano zagadnienia bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu.
Przyjęte regulacje będą dotyczyć statków polskich i obcych znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym. Wiele przepisów zachowano w niezmienionym kształcie, niektóre jednak wymagały zmian ze względu na potrzebę ich dostosowania do prawa unijnego, tzw. pakietu Eryka III.
Chodzi np. o dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich, dyrektywę w sprawie zgodności z wymaganiami państwa bandery, dyrektywę w sprawie kontroli państwa portu.
Dyrektywa w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery zakłada m.in. wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego, ochronę środowiska poprzez unijne egzekwowanie wypełniania międzynarodowych zobowiązań przez państwa członkowskie, w tym poddanie się audytowi Międzynarodowej Organizacji Morskiej nie rzadziej niż co 7 lat.
Zmianie ulegną zasady egzaminowania marynarzy. W miejsce dotychczasowych trzech komisji egzaminacyjnych zostanie utworzona jedna - Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna. Lista egzaminatorów będzie ustalana przez ministra infrastruktury. On też przejmie nadzór nad wszystkimi jednostkami szkolącymi, a w miejsce dotychczasowych kontroli wdrożony zostanie system audytów.
Uregulowane będą zagadnienia dotyczące bezpiecznego uprawiania żeglugi przez sportowe statki morskie (jachty rekreacyjne i komercyjne). Liczba jachtów rejestrowanych pod polską banderą wzrasta z roku na rok. Dlatego konieczne jest wprowadzenie przepisów dotyczących budowy tych jednostek i ich wyposażenia, kwalifikacji załogi oraz jej odpowiedzialności podczas rejsów.
Przewiduje się rozdzielenie zagadnień dotyczących jachtów rekreacyjnych od tych, odnoszących się do jachtów komercyjnych. Jacht komercyjny to jacht przewożący nie więcej niż 12 pasażerów, który jest używany do działalności polegającej m.in. na odpłatnym czarterowaniu statku z załogą, przewozie osób czy prowadzeniu odpłatnych rejsów szkoleniowych. Jachty do 15 m długości zwolnione są z wielu wymogów administracyjnych, stąd też konieczne jest nałożenie ustawowo minimalnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa, budowy, wyposażenia i załogi.
W ustawie wprowadzone będą przepisy dotyczące obowiązku posiadania list załogi oraz pasażerów biorących udział w żegludze jachtami komercyjnymi. Ponadto założenia przewidują wprowadzenie przepisów regulujących sposoby kontroli jachtów obcych bander.
Zgodnie z założeniami, statki rybackie o długości powyżej 15 m o polskiej przynależności, lub prowadzące połowy na morskich wodach wewnętrznych lub na polskiej części terytorialnej Bałtyku, bądź prowadzące wyładunek w porcie polskim, powinny być wyposażone w System Automatycznej Identyfikacji Statków (AIS) klasy A.
Do projektu ustawy zostaną również wprowadzone przepisy dotyczące sprawowania nadzoru nad stacjami atestującymi sprzęt statkowy. Jest to niezbędne, ponieważ obsługa, naprawa i atestacja sprzętu musi być przeprowadzana zgodnie z wymogami Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
W projekcie ustawy znajdą się zapisy odnoszące się do możliwości zatrzymania na ściśle określony czas statku o polskiej przynależności przez polski organ inspekcyjny. Dotyczyć to będzie uzasadnionego podejrzenia, że jednostka nie spełnia wymogów bezpieczeństwa. Zatrzymanie będzie trwać do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
Zmieni się system inspekcji, w związku z tym do projektu ustawy będą wprowadzone nowe typy inspekcji. Jeśli chodzi o inspekcje państwa portu, wymienić należy: inspekcje podstawowe, szczegółowe, rozszerzone oraz ponowne. W inspekcjach bandery będą to inspekcje: wstępna, okresowa, odnowieniowa, dodatkowa. Organy inspekcyjne będą zobowiązane do zamieszczenia w bazie danych wyników inspekcji lub podania przyczyn, dla których inspekcji nie przeprowadzono.
Szczegółowemu nadzorowi będą podlegać statki należące do profilu wysokiego ryzyka, pasażerskie, zbiornikowce olejowe, gazowce i chemikaliowce starsze niż 12-letnie. Przyjęto, że im statek starszy, tym częściej będzie kontrolowany. Do projektu ustawy wejdą również przepisy związane z kontrolą stanu technicznego jachtów morskich o polskiej przynależności. Obecnie obowiązujące zapisy nie są wystarczająco przejrzyste.
Uregulowane będą również sprawy związane z warunkami i sposobem funkcjonowania morskiej asysty telemedycznej. Wynika to z konwencji SOLAS oraz wymogów unijnych. Zmianie nie ulegną przepisy dotyczące ratowania życia na morzu.
Do projektu ustawy o bezpieczeństwie morskim zostaną również wprowadzone przepisy dotyczące utworzenia elektronicznej bazy informacji o statkach przynależności polskiej.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o państwowych instytucjach filmowych, przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.
W założeniach do projektu nowelizacji ustawy o państwowych instytucjach filmowych przewidziano wydłużenie o 2 lata (do końca 2012 r.) okresu przewidzianego na komercjalizację (a następnie prywatyzację) lub likwidację państwowych instytucji filmowych. Na podstawie obowiązującej ustawy termin ten upływa z końcem 2010 r.
Ideą przekształceń jest zachowanie dorobku państwowych instytucji filmowych, w tym ich potencjału twórczego i technicznego. Aby została ona zrealizowana bez ryzyka zbędnych kosztów niezbędne jest wydłużenie tego czasu.
Wprowadzona ma być także możliwość przekształcania państwowych instytucji filmowych w instytucje kultury. Obecnie mogą one być wyłącznie komercjalizowane lub likwidowane. Status instytucji kultury umożliwia bardziej efektywne realizowanie mecenatu ministra kultury w produkcji filmów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/