Obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
14.07.2009 19:04
14.07. Warszawa (PAP) - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła program prac rządu na II półrocze 2009 r. Po uwzględnieniu wszystkich uwag dokument zostanie umieszczony na stronach internetowych:
www.premier.gov.pl http://www.premier.gov.pl
Ponadto Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zapoznała się z dokumentem: Inwentaryzacja gruntów objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz analiza ich funkcjonowania, w szczególności w zakresie możliwości inwestycyjnych na gruntach prywatnych i publicznych.
Podjęła uchwały:
- w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032";
- w sprawie zatwierdzenia projektu zmian Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Rząd wysłuchał informacji na temat postępu realizacji funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w Polsce.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych, przedłożony przez ministra finansów.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania umożliwią Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA (KUKE SA) ubezpieczanie kredytów i kontraktów eksportowych realizowanych przez przedsiębiorców powiązanych kapitałowo z przedsiębiorcami krajowymi, którzy pośredniczą w eksporcie towarów na zagranicznych rynkach. Do tej pory KUKE SA ubezpieczała jedynie eksport realizowany przez przedsiębiorców mających siedzibę w Polsce. Dzięki przyjętym przepisom zwiększy się konkurencyjność polskiego systemu gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeń w stosunku do ofert proponowanych przez zagraniczne agencje ubezpieczeniowe.
Ponadto zgodnie z projektem, definicje ryzyk: handlowego, politycznego lub nierynkowego będą zawarte w rozporządzeniu ministra finansów. Chodzi o to, że ubezpieczenie umów sprzedaży zawartych przez przedsiębiorców obejmuje szkody poniesione w związku z niemożnością wykonania, niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy przez kontrahenta, pod warunkiem, że szkody te są następstwem takich zdarzeń jak: ryzyko handlowe, polityczne lub nierynkowe.
W projekcie nowelizacji ustawy przyjęto, że ubezpieczenie eksportowe dotyczy ryzyka handlowego i politycznego, jeżeli kontrakt zawarto na okres kredytu powyżej dwóch lat. W przypadku, gdy kontrakt obejmuje okres poniżej dwóch lat, ubezpieczenie eksportowe będzie związane z ryzykiem nierynkowym. Ponadto ubezpieczenie eksportowe może dotyczyć ryzyka związanego ze zmianami kursów walutowych, zarówno w odniesieniu do kontraktów, jak i kredytów krótko-, średnio- i długoterminowych.
Nowe przepisy przewidują, że członkowie zarządu KUKE SA będą powoływani i odwoływani przez walne zgromadzenie akcjonariuszy. Takie rozwiązanie wynika z faktu, że minister finansów, jako większościowy akcjonariusz Korporacji, jest odpowiedzialny za działanie systemu ubezpieczeń eksportowych i jego stabilność.
Do projektu ustawy wprowadzono przepisy, na podstawie których minister finansów będzie mógł, co najmniej raz w roku, przeprowadzać kontrolę w KUKE SA.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przedłożony przez ministra finansów.
Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy wynika z konieczności wprowadzenia do polskiego prawa przepisów nowych dyrektyw unijnych, dotyczących m.in. miejsca świadczenia usług, co ma bezpośredni wpływ na miejsce ich opodatkowania.
Najważniejsza zmiana polega na tym, że zasadniczo usługi będą opodatkowane w kraju, w którym siedzibę ma firma je nabywająca. Oznacza to, że miejscem opodatkowania usługi będzie, zgodnie z dyrektywą, miejsce jej rzeczywistej konsumpcji. Takie rozwiązanie ułatwi firmom rozliczenia podatkowe. Obecnie miejscem opodatkowania usługi jest miejsce, w którym firma świadcząca usługę ma siedzibę. Od tej reguły są pewne wyjątki, zależne od rodzaju świadczonych usług.
Zaproponowano także zmianę przepisów dotyczących tzw. informacji podsumowujących, składanych przez podmioty biorące udział w handlu wewnątrzwspólnotowym. Informacje te zawierają wykaz transakcji przeprowadzonych między firmami z różnych krajów Unii Europejskiej.
Zgodnie z projektem, skrócony zostanie okres, za który podatnicy mają obowiązek składać informacje podsumowujące (z kwartału do miesiąca), a także skrócony będzie termin składania tych informacji (z 25 dnia miesiąca do 15 dnia miesiąca następującego po okresie sprawozdawczym, w którym powstał obowiązek podatkowy). Jedynie informacje podsumowujące, składane elektronicznie, będzie można nadsyłać do 25 dnia miesiąca. Nadal będzie możliwe składanie informacji podsumowujących za okresy kwartalne, ale jedynie w trzech przypadkach, szczegółowo wskazanych w projekcie. Zmiany zaproponowane w tych przepisach usprawnią wymianę informacji o transakcjach wewnątrzwspólnotowych, co z kolei przyczyni się do zwalczania procederu uchylania się od opodatkowania.
Kolejna zmiana dotyczy ubiegania się o zwrot VAT od zakupów dokonywanych w innym państwie członkowskim. Dzięki niej, przykładowo, polski podatnik ubiegający się o zwrot tego podatku, zapłaconego w innym państwie członkowskim, będzie składał elektronicznie wniosek w polskim urzędzie skarbowym. Wniosek ten zostanie przekazany do właściwego państwa członkowskiego. Uprości to procedurę zwrotu VAT. Obecnie taki wniosek trzeba składać w urzędzie skarbowym państwa UE, w którym zapłacono podatek.
Proponuje się, aby przepisy ustawy zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2010 r., z wyjątkiem niektórych, które weszłyby w życie w innych terminach. Na przykład od 1 stycznia 2011 r. obowiązywałyby nowe zasady ustalania miejsca opodatkowania dla usług związanych m.in. z kulturą, sztuką, sportem, nauką, edukacją i rozrywką.
Rada Ministrów zapoznała się z dokumentem: Inwentaryzacja gruntów objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi oraz analiza ich funkcjonowania, w szczególności w zakresie możliwości inwestycyjnych na gruntach prywatnych i publicznych, przedłożonym przez ministra gospodarki.
Po raz pierwszy limit łącznego obszaru stref wprowadzono przepisami nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw z 16 listopada 2000 r. Zamrożono wówczas obszar stref według stanu na 1 stycznia 2001 r., który wyniósł 6,3 tys. ha.
Na podstawie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej z 2004 r. zwiększono obszar stref do 8 tys. ha, przy czym określono, że powiększenie stref ma wynikać wyłącznie z realizacji inwestycji o wartości co najmniej 40 mln euro lub inwestycji, które zakładają powstanie minimum 500 nowych miejsc pracy.
Zasada ta funkcjonowała do czasu wejścia w życie nowelizacji ustawy z czerwca 2006 r. o sse, na podstawie której dopuszczono zwiększenie limitu obszaru stref do 12 ha bez żadnych ograniczeń. Ostatnia nowelizacja, z 30 maja 2008 r., zwiększyła obszar sse do 20 tys. ha oraz zdefiniowała zasadnicze kryteria włączania gruntów do sse. Do stref mogą być włączane grunty stanowiące własność zarządzającego, Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, związku komunalnego lub tereny będące w użytkowaniu wieczystym zarządzającego. Do sse mogą być ponadto włączane grunty prywatne. W ustawie sprecyzowano dokładnie kryteria włączania tych gruntów do strefy.
Specjalne strefy ekonomiczne na 31 grudnia 2008 r. położone były na terenie 120 miast i 145 gmin. Obszar zajmowany przez sse wyniósł 11 845,11 ha (8 910,91 ha to grunty publiczne, 2 934,2 - grunty prywatne). Stopień zagospodarowania stref wyniósł 67,5 proc. (grunty publiczne zagospodarowane były w 60,6 proc., grunty prywatne w 88,35 proc.). Stopień niezagospodarowania gruntów publicznych w poszczególnych strefach przedstawia się następująco:
- strefa kamiennogórska - 183,4 ha,
- katowicka - 514,2 ha,
- kostrzyńsko-słubicka - 493,03 ha,
- krakowska - 117,2 ha,
- legnicka - 140,9,
- łódzka - 213,2 ha,
- mielecka - 206,6 ha,
- pomorska - 324,6 ha,
- słupska - 182,6 ha,
- starachowicka - 106,5 ha,
- suwalska - 110,0 ha,
- tarnobrzeska - 285, 5 ha,
- wałbrzyska - 448,6 ha,
- warmińsko-mazurska - 186,4 ha.
Analizę niezagospodarowania gruntów prywatnych przeprowadzono w tych strefach, gdzie stanowią one więcej niż 10 proc gruntów. Chodzi o strefy: katowicką - 79,69 ha, kostrzyńsko-słubicką - 56,4 ha, łódzką - 32,9 ha, słupską - 9,8 ha, starachowicką - 108,7 ha.
W końcówce 2008 r. w sse zatrudnionych było ponad 210 tys. osób (156 tys. to nowe miejsca pracy powstałe w wyniku ulokowania tam inwestycji). Zainwestowano ogółem 56,7 mld zł.
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032", przedłożoną przez ministra gospodarki.
Najważniejszym zadaniem programu jest przyspieszenie tempa usuwania wyrobów azbestowych, szczególnie z terenów wiejskich. Chodzi też o ich szybkie unieszkodliwienie, a także minimalizację negatywnych skutków zdrowotnych, wynikających z kontaktu z włóknami azbestu oraz likwidację jego szkodliwego oddziaływania na środowisko.
W Polsce do usunięcia pozostało ok. 14,5 mln ton wyrobów azbestowych, w latach 2003-2008 zlikwidowano ich około miliona ton. Aby przyspieszyć ten proces i zmniejszyć koszty jego realizacji, program umożliwia usuwanie wyrobów azbestowych z własnej nieruchomości bez korzystania z usług wyspecjalizowanych firm. Jednak osoby, które zamierzają usuwać azbest, muszą być odpowiednio przeszkolone, muszą też dysponować odpowiednimi środkami technicznymi, a prace te będą wykonywać incydentalnie.
Realizacja programu przyniesie korzyści społeczne, ekologiczne i ekonomiczne. Wśród tych pierwszych najważniejsze jest oczyszczenie kraju z wyrobów zawierających azbest, a w konsekwencji likwidacja emisji jego włókien. Równie ważne będzie także wczesne wykrywanie chorób wynikających z kontaktu z azbestem. Jednocześnie dzięki usunięciu wyrobów azbestowych zwiększy się atrakcyjność agroturystyczna terenów wiejskich, co powinno przełożyć się na wyższe dochody z tej działalności. Podstawowa korzyść ekologiczna to stopniowe ograniczanie, a następnie całkowita eliminacja narażenia ludzi i środowiska na kontakt z włóknami azbestu. Jeśli chodzi o korzyści ekonomiczne, to spodziewany jest przyrost wartości nieruchomości i gruntów, wzrost inwestycji oraz poprawa stanu technicznego obiektów budowlanych i ich wyglądu zewnętrznego.
Szacuje się, że w wyniku realizacji programu o ok. 25 mld zł wzrosną dochody budżetu państwa, z tytułu wpływów podatkowych z VAT i CIT, związanych z zakupem nowych materiałów budowlanych i świadczeniem usług budowlanych dotyczących usuwania azbestu. Przewiduje się również wzrost obrotów na rynku nieruchomości, co powinno także skutkować większymi dochodami do budżetu państwa i gmin.
Realizacja programu wymaga wydatkowania ok. 40 mld zł. Źródłem finansowania tych kosztów będą przede wszystkim środki własne właścicieli obiektów budowlanych i inwestorów prywatnych, uzupełnione o środki z budżetu państwa, funduszy ochrony środowiska, Unii Europejskiej i jednostek samorządowych.
Program określa zadania niezbędne do oczyszczenia kraju z azbestu, wynikające ze zmian gospodarczych i społecznych, jakie wystąpiły m.in. w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Zadania te, przewidziane do realizacji na poziomie centralnym, wojewódzkim i lokalnym, ujęto w pięciu blokach tematycznych. Chodzi o działania legislacyjne, edukacyjno-informacyjne i związane z usuwaniem azbestu. Pozostałe dwie grupy to: monitoring realizacji programu za pomocą elektronicznego systemu informacji przestrzennej oraz działania dotyczące oceny narażenia i ochrony zdrowia, w tym działalność Ośrodka Referencyjnego Badań i Oceny Ryzyka Zdrowotnego Związanych z Azbestem.
Program realizuje wnioski zawarte w "Raporcie z realizacji w latach 2003-2007 Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski (dokument ten zostanie zastąpiony programem na lata 2009- 2032).
Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia projektu zmian Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, przedłożoną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Potrzeba znowelizowania PROW na lata 2007-2013 wynika ze zwiększenia jego budżetu o ok. 170 mln euro. Środki te pochodzą z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, którego budżet zwiększono o 1,020 mld euro. Te dodatkowe pieniądze przyznane Polsce zostaną przeznaczone na: restrukturyzację gospodarstw mleczarskich, zwiększenie retencjonowania wody, wytwarzanie lub dystrybucję energii ze źródeł odnawialnych, a także budowę infrastruktury szerokopasmowego Internetu na obszarach wiejskich. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi, konieczne będzie także zapewnienie współfinansowania tych zadań z krajowych środków publicznych w kwocie ok. 18 765 555 euro. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ wni/