OLX odda pieniądze klientom. Oto komu należy się zwrot
Jak podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, OLX wprowadzało klientów w błąd co do zakresu oferowanej ochrony kupującego. W związku z tym prezes UOKiK zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie i zwrotu pieniędzy klientom.
27.02.2024 12:31
Zarzuty Prezesa UOKiK wobec OLX dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do zakresu pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów. Dodano, że Urząd podjął działania na podstawie skarg od konsumentów, którzy byli zaskoczeni tym, że płatny pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował.
W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe - podkreślił prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. Dodał, że spółka stosowała "szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliarder zdradza "wielką ściemę" w handlu częściami samochodowymi Maciej Oleksowicz Inter Cars #19
OLX wprowadzał użytkowników w błąd. Jest decyzja UOKiK
Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna, bowiem konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców - wyjaśnił Chróstny.
W ocenie Prezesa UOKiK, OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. Zaznaczył, że informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd.
Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Jak podał Urząd, portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów: jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe, w przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do "portfela OLX" w serwisie.
OLX zabiera głos w sprawie
Grupa OLX poinformowała, że otrzymała decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
"Serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi Pakiet Ochronny, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie będziemy dostosowywać nasze procedury i komunikację do nowego zakresu usługi" - podano w stanowisku.
Zaznaczono, że w serwisie OLX pojawi się nowy interfejs opcji zakupu, a w przyszłości na stronie z wynikami wyszukiwania będzie można poznać łączną cenę towaru z wynagrodzeniem za Usługę Serwisową, a także posortować towary po tej łącznej cenie. "W przypadkach określonych w decyzji, zwrócimy użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach Pakietu Ochronnego" - stwierdzono.
Jak dodano, OLX przygotowuje kampanię informacyjną dotycząca wydanej decyzji. "Wprowadzone przez serwis OLX zmiany są wynikiem współpracy z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania. Będziemy dalej rozwijać serwis celem dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań" - przekazano w stanowisku.