Opakowania coraz bardziej zielone

Większość przetworzonych produktów spożywczych trzeba odpowiednio zapakować. Wraz z produktami ewoluują także opakowania. Eksperci stawiają na dwa główne kierunki rozwoju, czyli opakowania ekologiczne i funkcjonalne.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Część producentów stawia na rozwiązania ekologiczne, czyli takie, gdzie opakowanie jest np. biodegradowalne albo zostało wyprodukowane tylko z naturalnych surowców. Drugi kierunek można określić jako wartość dodaną.

Opakowanie ma spełniać, poza ochroną zawartości, jakąś dodatkową funkcję. Jednym z rozwijanych obecnie na świecie kierunków są technologie produkcji materiałów polimerowych z surowców odnawialnych. W nurt ten wpisuje się polietylen uzyskiwany z etanolu, tzw. zielony polietylen.

Z surowców odnawialnych wytwarzana jest również cała grupa materiałów biodegradowalnych, które są wykorzystywane do produkcji opakowań. Główną zaletą opakowań biodegradowalnych jest możliwość poddania powstałych odpadów recyklingowi organicznemu, czyli kompostowaniu.

- Konsumenci nie są jeszcze gotowi płacić znacznie więcej za ekologiczne opakowanie. Jestem przekonana, że popyt na te opakowania będzie coraz większy z miesiąca na miesiąc. Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że póki co, w Polsce jesteśmy w fazie początkowej - mówi Beata Oworuszko, była prezes OSM Starogard Gdański.

Drugi kierunek widoczny w rozwoju opakowań można określić mianem "wartość dodana". Opakowania muszą spełniać dodatkowe funkcje. Przykładem takiego rozwiązania jest cukier puder w młynku wprowadzony na rynek przez koncern Südzucker Polska. Zastosowanie tuby zakończonej nakrętką z młynkiem pozwala uniknąć dodawania antyzbrylaczy, a także ułatwia dozowanie cukru.

Innym rozwiązaniem tego typu jest zastosowanie dodatkowej przykrywki w śmietance produkowanej przez OSM Piątnica. Ma ona przedłużyć świeżość produktu, chronić przed rozlaniem oraz uniknąć przenikania zapachów w lodówce.

Obszarem, którym Tetra Pak jest szczególnie zainteresowany jest śledzenie drogi, jaką produkt przebywa od producenta do konsumenta.

- W tym celu wykorzystuje się wielorakie sposoby zapisywania danych (np. kody kreskowe), które umożliwiają odtworzenie drogi, jaką przebył produkt, a także każdego etapu procesu jego produkcji. Oznacza to dążenie do takiej sytuacji, gdy przy użyciu kodu kreskowego możliwe będzie zidentyfikowanie np. konkretnego dostawcy mleka czy producenta owoców wykorzystanych do produkcji danego soku - mówi dyrektor Tetra Pak.

Roman Wieczorkiewicz

Wybrane dla Ciebie

Spór o działkę na Warmii. Gmina zapomniała wspomnieć o odpadach
Spór o działkę na Warmii. Gmina zapomniała wspomnieć o odpadach
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Wypożyczył auto na Okęciu. Firma chciała, żeby zapłacił za cudze usterki
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Salmonella w herbatce ziołowej. GIS ostrzega
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Polskie miasto rozdaje 500 zł na dziecko. Trzeba złożyć wniosek
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Sprzedawczynie z Gdańska o nocnej prohibicji. To robią klienci
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
Problemy rywala Pepco. Zamyka niektóre sklepy w Polsce
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
"Czuje się osaczony". Antybohater z US Open podjął drastyczne kroki
Polacy zarobią więcej na Allegro i Vinted bez formalności. Jest haczyk
Polacy zarobią więcej na Allegro i Vinted bez formalności. Jest haczyk
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem
Najemcy z piekła rodem. To zrobili z mieszkaniem
Nowy trend podbija wesela. Pary płacą za usługę 4 tys. złotych
Nowy trend podbija wesela. Pary płacą za usługę 4 tys. złotych
Skarbówka sprzedała tysiące aut pijanych kierowców. Tyle zarobiła
Skarbówka sprzedała tysiące aut pijanych kierowców. Tyle zarobiła
Podpisali umowy na fotowoltaikę. Zostali z niczym
Podpisali umowy na fotowoltaikę. Zostali z niczym