Optymalizacja systemu wsparcia OZE może ograniczyć koszty do 4,26 mld zł w '20 - MG

17.09. Warszawa (PAP) - Koszty nowego, zoptymalizowanego systemu wsparcia OZE, zakładającego m.in. system aukcyjny, szacowane są na ok. 4,26 mld zł w 2020 roku wobec 8,9 mld zł...

17.09.2013 | aktual.: 17.09.2013 13:38

17.09. Warszawa (PAP) - Koszty nowego, zoptymalizowanego systemu wsparcia OZE, zakładającego m.in. system aukcyjny, szacowane są na ok. 4,26 mld zł w 2020 roku wobec 8,9 mld zł przy zachowaniu dotychczasowego systemu - poinformowali przedstawiciele ministerstwa gospodarki na wtorkowej konferencji.

"Oszacowany koszt wsparcia przy uwzględnieniu optymalizacji wyniesie 4,26 mld zł w 2020 roku wobec 8,9 mld zł kosztów systemu według obowiązujących przepisów" - powiedział Janusz Pilitowski, dyrektor departamentu energii odnawialnej MG, prezentując założenia nowych propozycji wsparcia OZE.

Wyjaśnił, że to porównanie bazuje na planie dostaw 32 TWh energii, średniej cenie świadectw pochodzenia z ostatnich dwóch lat i prognozowanych cenach na rynku konkurencyjnym.

Przedstawiony we wtorek nowy system wsparcia dla odnawialnych źródeł energii zakłada trzy mechanizmy: dotychczasowy system zielonych certyfikatów, system aukcyjny oraz system dla energetyki prosumenckiej eliminujący wsparcie na poziomie operacyjnym.

DLA ISTNIEJĄCYCH INSTALACJI DOTYCHCZASOWY SYSTEM WSPARCIA ALBO AUKCJE

"Chcemy utrzymać dotychczasowy system wsparcia oparty o zielone certyfikaty i dedykować go dla istniejących instalacji, które powstały przed wejściem w życie nowej ustawy" - powiedział Pilitowski.

Poinformował, że okres wsparcia będzie wynosić 15 lat od dnia pierwszego wytworzenia energii, za którą przysługiwało świadectwo pochodzenia, ale nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 roku.

"System wsparcia oparty o świadectwa pochodzenia zostanie wygaszony z końcem 2021 roku" - powiedział dyrektor.

Poinformował, że opłata zastępcza zostanie "zamrożona" na poziomie z 2013 r., tj. 297,4 zł/MWh.

Propozycja zakłada, że z systemu wsparcia zostaną wyłączone hydroelektrownie o łącznej zainstalowanej mocy powyżej 1 MW. Wsparcie dla instalacji spalania wielopaliwowego zostanie z kolei ograniczone o połowę, do 0,5 świadectwa za 1 MWh i będzie dotyczyć wolumenu średniej ilości energii wytworzonej w latach 2011-2012.

Pilitowski poinformował, że wytwórcy energii w istniejących instalacjach będą mieli możliwość wyboru. Będą mogli funkcjonować w obecnym systemie świadectw pochodzenia albo przejść na specjalnie im dedykowany system aukcyjny, gdzie kryterium będzie cena za wytworzoną 1 MWh energii. Wytwórca energii z OZE będzie mógł dokonać wyboru w ciągu 2 lat od wejścia w życie nowych przepisów.

SYSTEM AUKCYJNY DLA NOWYCH I ZMODERNIZOWANYCH INSTALACJI

Dla nowych i zmodernizowanych instalacji przewidziany jest system aukcyjny.

Aukcje będą prowadzone oddzielnie dla instalacji dużych - o mocy powyżej 1 MW i małych - o mocy od 40 kW do 1 MW. Z systemu aukcyjnego nie będą korzystać instalacje biomasowe o mocy powyżej 50 MWe i instalacje współspalania.

Przedmiotem aukcji będzie określona przez prezesa URE ilość wyprodukowanej energii elektrycznej lub biogazu rolniczego przez okres 15 lat od dnia wytworzenia po raz pierwszy energii lub biogazu, w podziale na poszczególne lata bez możliwości przenoszenia pomiędzy latami. Podstawowym kryterium wyboru projektów będzie cena, co oznacza, że aukcję wygra ten wytwórca, który zaproponuje najniższą cenę. Oprócz ceny mogą być przyjęte dodatkowe kryteria oceny projektów np. kryterium stabilności.

Stawka ustalona w wyniku aukcji pozostaje niezmienna przez cały okres, czyli 15 lat.

"Wytwórca będzie mieć obowiązek sprzedaży energii po ustalonej cenie, nawet jeśli cena rynkowa będzie wyższa pod rygorem zwrotu otrzymanych środków" - powiedział dyrektor Pilitowski.

Elementem aukcji będzie cena referencyjna za jednostkę energii elektrycznej z uwzględnieniem zainstalowanej mocy, a oferty przekraczające cenę referencyjną zostaną odrzucone.

Cena referencyjna to maksymalny akceptowalny poziom kosztów wytwarzania. Obliczana będzie przez MG, odrębnie dla każdej technologii OZE.

"Ceny referencyjne powinny być tak ustalone, by około 80 proc. projektów mogło się znaleźć powyżej progu opłacalności przy obecnie dostępnych technologiach" - powiedział Pilitowski.

Projekty ubiegające się o udział w aukcji będą podlegać procedurze prekwalifikacji. Przewiduje się także m.in. ustanowienie sankcji wykluczających udział w aukcji podmiotów zgłaszających mało wiarygodne projekty inwestycyjne.

Planowane jest utworzenie spółki celowej Skarbu Państwa - Sprzedawcy Energii Odnawialnej (SEO), dedykowanej do zakupu i rozliczania energii w instalacjach OZE objętych mechanizmem aukcji.

SEO będzie kupować energię ze źródeł OZE po cenie ustalonej w aukcji i sprzedawać ją na Towarowej Giełdzie Energii po cenie kontraktowej. Środki na finansowanie wsparcia OZE będą pochodzić z obliczanej raz do roku tzw. opłaty OZE, pobieranej od konsumentów energii przez operatora systemu przesyłowego. Minimum jedna czwarta środków z opłaty OZE ma być alokowana na zakup energii z instalacji w przedziale mocy od 40 kWe do 1 MWe. (PAP)

pel/ osz/

Źródło artykułu:PAP
mgenergiaoze
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)