OT Logistics SA głównym udziałowcem Portu Handlowego Świnoujście

03.10. Szczecin (PAP) - Spółka OT Logistics SA kupiła od DB Schenker Rail Polska udziały w Porcie Handlowym Świnoujście Sp. z o.o., stając się jego głównym udziałowcem -...

03.10.2012 | aktual.: 03.10.2012 18:53

03.10. Szczecin (PAP) - Spółka OT Logistics SA kupiła od DB Schenker Rail Polska udziały w Porcie Handlowym Świnoujście Sp. z o.o., stając się jego głównym udziałowcem - poinformował w środę w Szczecinie prezes OT Logistics S.A. Piotr Chajderowski.

Chajderowski powiedział, że w piątek OT Logistics przejęła od DB Schenker Rail Polska ponad 46 proc. udziałów w Porcie Handlowym Świnoujście. Tym samym spółka, posiadając w tej chwili ponad 92 proc. udziałów w świnoujskim porcie, jest jego największym udziałowcem.

Chajderowski dodał, że spółka chce zainwestować w infrastrukturę tego portu kilkadziesiąt mln zł. Obecnie wspólnie z zarządem portu wypracowywana jest strategia jego rozwoju. Za dwa-trzy miesiące powinien być gotowy biznesplan.

Według Marka Kowalewskiego, prezesa Portu Handlowego Świnoujście, spółka chce stworzyć największy uniwersalny port w Polsce. Świnoujski port powstał w celu eksportu węgla. Później zbudowano instalacje także do importu węgla, a spółka stała się największą firmą przeładunkową w Polsce. W zeszłym roku zaczął działać w Świnoujściu najnowocześniejszy w kraju terminal do przeładunku zbóż. Docelowo jego zdolność przeładunkowa ma wynosić ponad milion ton rocznie - dodał.

Jak powiedział Kowalewski, świnoujski port chce przyjmować większe niż obecnie statki. Parametry toru podejściowego umożliwiają portowi obsługę statków o zanurzeniu maksymalnym 13,20 m i o długości maksymalnej 270 m. Spółka chce przyjmować statki o zanurzeniu do 13,50 m i długości do 300 m. Nabrzeża portu są gotowe do obsługi takich jednostek.

Jego zdaniem, z opracowania dotyczącego możliwości przyjmowania większych statków wynika, że po pogłębieniu toru podejściowego do budowanego w Świnoujściu terminala LNG pozostanie jeszcze do pogłębienia 2 km trasy do nabrzeży świnoujskiego portu. "Wspólnie z Urzędem Morskim w Szczecinie, Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i przy akceptacji ministra infrastruktury pracujemy nad tym. Jeśli dobrze pójdzie, świnoujski port będzie mógł przyjmować większe jednostki za rok" - dodał Kowalewski.

Według informacji OT Logistics, kontroluje ona ponad 80 proc. rynku transportu wodnego śródlądowego w Polsce i ponad 50 proc. na terenie Niemiec środkowo-wschodnich. Zapewnia m.in. ponad połowę dostaw węgla dla Berlina. Do grupy należą porty śródlądowe i morskie, m.in. największy i najgłębszy w Polsce Port Handlowy Świnoujście SA oraz terminale kolejowe na wschodniej granicy UE i na Białorusi.

OT Logistics SA osiągnęła w 2011 r. ponad 442 mln zł przychodu i EBITDA (zysk przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji) na poziomie 73 mln zł.

Spółka jest także zainteresowana inwestowaniem w gdańskim porcie morskim.

W ostatnich latach OT Logistics SA rozwija usługi w zakresie spedycji kolejowej oraz morskiej, realizowanej głównie na terenie Polski i Niemiec. Spółka transportuje głównie węgiel, stal, nawozy, produkty rolne, biomasę. Grupa dąży do stworzenia firmy oferującej kompleksową obsługę w zakresie transportu i logistyki oraz osiągnięciu pozycji wiodącej firmy spedycyjno-logistycznej w Europie Środkowej.

Jak poinformowano, w listopadzie grupa OT Logistics planuje debiut na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie.

OT Logistics SA to firma logistyczna operująca na rynku europejskich przewozów towarowych, wokół której powstała grupa kapitałowa składająca się z kilkunastu firm o różnym profilu działalności. Spółka zajmuje się przede wszystkim transportem towarów żeglugą śródlądową oraz najmem nieruchomości, magazynowaniem i przechowywaniem towarów. Spółka posiada 300 jednostek pływających o łącznej nośności 100 tys. ton. (PAP)

res/ mki/ gma/ asa/

Źródło artykułu:PAP
giełdaspółkatransport
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)