Oto, co Polacy piją najchętniej

Napoje bezalkoholowe to aż **8,3 proc.** wartości sprzedaży i 21 proc. transakcji wszystkich dóbr powszechnych (rynku FMCG - czyli artykułów spożywczych, kosmetyków, chemii).

Specjalnie dla Wirtualnej Polski Centrum Monitoringu Rynku stworzyło ranking najpopularniejszych marek i producentów. Czy Coca-Cola rzeczywiście jest tak mocna?

Obraz

/ 10Oto, co Polacy piją najchętniej

Obraz
© AFP PHOTO/ CRISTINA QUICLER | AFP PHOTO/ CRISTINA QUICLER

Napoje bezalkoholowe to aż 8,3 proc. wartości sprzedaży i 21 proc. transakcji wszystkich dóbr powszechnych (rynku FMCG - czyli artykułów spożywczych, kosmetyków, chemii).

- Najwięcej napojów bezalkoholowych spożywamy w miesiącach ciepłych. Z danych CMR (Centrum Monitoringu Rynku) wynika, że liczba transakcji zwiększa się już w marcu, osiągając szczyt w okresie czerwiec – sierpień - zauważa Michał Pielesiak z Centrum Monitoringu Rynku. Wahania temperatury nie mają wpływu tylko na jeden sektor - rynek soków.

Specjalnie dla Wirtualnej Polski Centrum Monitoringu Rynku stworzyło ranking najpopularniejszych marek i producentów. Czy Coca-Cola rzeczywiście jest tak mocna?

Tekst: Jan Kaliński - Wirtualna Polska

/ 10Z gazem czy bez

Obraz
© AFP

Na początek sprawdźmy jak wygląda rynek napojów bezalkoholowych. Zdecydowanym liderem są wszelkiego typu napoje gazowane - 36,3 proc. wartości rynku. Nieco mniej popularne są soki - 26,3 proc. wartości rynku. Na trzecim miejscu plasują się wody - 22,8 proc. Kolejne segmenty mają już dużo mniejszy udział. Czwarte - napoje energetyzujące - generują 8,3 proc. wartości rynku. Na piątym miejscu znalazły się mrożone herbaty - 4,5 proc., a na szóstym napoje izotoniczne - 1,9 proc. wartości rynku.
Oto jakie napoje pijemy najchętniej…

/ 105. miejsce - Nestea

Obraz
© sukiweb / Flickr lic.: CC BY-SA 2.0 | sukiweb / Flickr lic.: CC BY-SA 2.0

Udział wartości sprzedaży w rynku: 3 proc.

Na piątym miejscu w rankingu CMR znalazł się lider na rynku herbat mrożonych - Nestea, produkowana przez Coca-Cola Poland (przejdź bezpośrednio do rankingu producentów).

- Głównymi producentami herbaty mrożonej są dwie firmy: Coca-Cola i Pepsi. Razem generują większość sprzedaży w ujęciu wartościowym. Podobnie jest z udziałami marek. Królują Nestea i Lipton Ice Tea, łącznie mają prawie 94% w sprzedaży wartościowo, z tym że Nestea sprzedaje się w ok. 93% sklepów monitorowanych przez CMR, a Lipton Ice Tea w 71% - opisuje Michał Pielesiak.

/ 104. miejsce - Tymbark

Obraz
© Tymbark | Tymbark

Udział wartości sprzedaży w rynku: 4,8 proc.

Na czwartym miejscu pod względem wartości sprzedaży znalazł się sok Tymbark produkowany przez jednego z największych producentów napojów niegazowanych - firmę Maspex (tę od nowego Tigera). Od dłuższego czasu do grona liderów producentów soków należą Maspex, Hortex i Agros Nova. Łącznie odpowiedzialni są za prawie 80 proc. obrotów. Konsumenci najczęściej sięgają po soki o pojemności 1l - prawie 21 proc. transakcji i 2l - ok. 16 proc.

- Szczytowa liczba transakcji przypada między godzinami 11 a 17. W tygodniu, sprzedaż soków rozkłada się mniej więcej równomiernie. Co ciekawe w piątek liczba transakcji sokami nieznacznie wzrasta - przybliża Michał Pielesiak.

/ 103. miejsce - Pepsi

Obraz
© Justin Sullivan/Getty Images/AFP | Justin Sullivan/Getty Images/AFP

Udział wartości sprzedaży w rynku: 7,2 proc.

Na najniższym stopniu podium zaskoczenie - Pepsi. Trzecie miejsce można uznać, za małą porażkę producenta PepsiCo. Najpopularniejszymi pojemnościami są 2,5 i 1 litrowa Pepsi, które generują 60 proc. sprzedaży.

- Dane paragonowe pozyskane przez CMR z kas fiskalnych dla całego segmentu pokazują, że konsumenci po wariant 500ml sięgają rano, po 2000ml wieczorem. Natomiast największa liczba transakcji dla wariantów 500ml przypada w dni robocze, zaś dla 2000ml wraz z początkiem weekendu - opisuje Michał Pielesiak.

/ 102. miejsce - Żywiec Zdrój

Obraz
© Żywiec Zdrój | Żywiec Zdrój

Udział wartości sprzedaży w rynku: 8,1 proc.

Drugie miejsce pod względem wartości sprzedaży zajęła, wyprzedzając potentata - Pepsi, woda Żywiec - Zdrój. Na rynku wody oprócz niej na rynku dominują Cisowianka i Muszynianka. Najwięcej wody kupujemy między 10 a 14 - 30 proc.

- W maju 2011 ok. 65 proc. sprzedaży wartościowo generowane jest przez produkty takich firm jak: Żywiec Zdrój, Nałęczów Zdrój, Muszynianka i Coca-Cola - wylicza przedstawiciel CMR.

/ 101. miejsce - Coca Cola

Obraz
© AFP PHOTO / REMY GABALDA | AFP PHOTO / REMY GABALDA

Udział wartości sprzedaży w rynku: 14,6 proc.

Na pierwszym miejscu, bez niespodzianki, Coca Cola. Co siódmy napój bezalkoholowy wkładany do koszyka to popularny amerykański napój. W segmencie napojów gazowanych napój ma aż 41 proc. udziału w wartości sprzedaży. Na drugim miejscu jest Pepsi, a na trzecim Zbyszko 3. Najpopularniejsze są większe butelki.

- Dla Coca-Coli opakowania 2l i 1l łącznie generują prawie ¾ - zauważa Michał Pielesiak.
A gdzie w takim razie są popularne napoje energetyczne?!? (czytaj dalej)

/ 10Red Bull przegrywa!

Obraz
© AFP PHOTO / ED JONES | AFP PHOTO / ED JONES

Rynek energetyków jest rozproszony. Pod względem wartości sprzedaży dominującym graczem jest Food Care, zaraz po nim jest Red Bull. Dwie marki kontrolują 50 proc. rynku. Są to
Tiger Black oraz Red Bull. Średnio na sklepowych półkach możemy znaleźć siedem konkurujących o względy klientów napojów.

- Wśród napojów energetycznych konsumenci nadal preferują poręczne, małe opakowania 250ml. Ich udział w ogólnej liczbie transakcji napojami energetyzującymi wynosi prawie 76 proc. Jak pokazują dane CMR, w ciągu ostatnich 24 miesięcy, maleje udział w transakcji opakowań 1000ml - opisuje Michał Pielesiak.

/ 10Napoje izotoniczne

Obraz
© Bruce Bennett/Getty Images/AFP | Bruce Bennett/Getty Images/AFP

Najmniejszą grupą wśród napojów bezalkoholowych są napoje izotoniczne. Wśród liderów tego segmentu liderami są Coca-Cola, Pepsi oraz Oshee Ltd. W sumie ich udziały to ponad 90 proc. Najwyższe udziały w wartości sprzedaży Powerade oraz Mountain Dew.

- Po napoje izotoniczne najchętniej sięgamy w piątek. W pozostałe dni liczba transakcji utrzymuje się mniej więcej na podobnym poziomie - precyzuje przedstawiciel CMR.

10 / 10Ranking producentów

Obraz
© AFP PHOTO/Mauricio LIMA | AFP PHOTO/Mauricio LIMA

Wśród producentów napoi bezalkoholowych bezwzględnym liderem jest Coca Cola. Aż 28 proc. rynku należy do amerykańskiej firmy. Na drugim miejscu z 14,3 proc. *udziału w rynku znalazł się *Maspex, producent Kubusia, Tymbarku i nowego Tigera. Trzecie miejsce zajęła Pepsi - 10,3 proc. Na czwartym producent tylko jednego produktu wody Żywiec Zdrój - 8,1 proc. Piątym największym producentem został Hoop z 3,8 procentowym udziałem w rynku.

  • wyniki rankingu powstały na podstawie reprezentatywnej próby tradycyjnych sklepów spożywczych.

Wybrane dla Ciebie

Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Miał 18 mieszkań na wynajem. Teraz się ich pozbywa. Podał powody
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Mówi o rozwodzie z polską polityką. A jaki majątek posiada Hołownia?
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zbigniew Ziobro zatrzymany. Oto jego oświadczenie majątkowe
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Zabronione na balkonie. Kary za szkody sięgają tysięcy złotych
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
Poprosiła o darmową wodę z kranu. Oto co usłyszała od kelnerki
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Basy dudnią w głowie". Mieszkańcy mają dość restauracji
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
"Mafijny styl". Tak oszukali turystów na Podhalu. TPN interweniuje
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia