Pacjent nie może być tylko klientem

Zarządzanie placówkami służby zdrowia na Dolnym Śląsku, na tle innych województw, jest dobre. Taka ocena wynika z corocznych audytów szpitali i przychodni, przeprowadzanych na zlecenie marszałka województwa.

Pacjent nie może być tylko klientem
Źródło zdjęć: © Polska. Gazeta Wrocławska | Dariusz Gdesz

29.01.2009 08:28

Kontrola prowadzana jest na Dolnym Śląsku już trzy lata przez zewnętrznych, niezależnych specjalistów. Jej celem jest ujawnienie ewentualnych problemów czy nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek, a także czuwanie nad prawidłowością wydatkowania środków finansowych i wypracowywanie właściwych procedur postępowania.

_ Wyniki otrzymują managerowie, ale nie jest to ocena tylko ich pracy, a całego zespołu _ - zapewnia dr Roman Szełemej, pełnomocnik Zarządu Województwa Dolnośląskiego ds. Polityki Zdrowotnej. Doktor Szełemej był dyrektorem trzech zadłużonych wałbrzyskich szpitali. Doprowadził do ich połączenia i znacznego ograniczenia długu. Gdy marszałek województwa zaproponował mu funkcję pełnomocnika zarządu odpowiedzialnego za restrukturyzację dolnośląskiej służby zdrowia, nie opuścił Wałbrzycha i swojego szpitala. Nadal nim kieruje, a obowiązki pełnomocnika pełni społecznie. Już wkrótce wałbrzyski szpital, jako jedyna duża placówka zdrowia w Polsce, wystąpi o certyfikat ISO. Takie akredytacje ma tylko ok. 10 procent szpitali i przychodni.

_ To właściwa droga rozwoju. Certyfikaty są sprawdzonymi procedurami zarządzania obejmującymi wszystkich pracowników _ - mówi dr Szełemej. _ Swoista "ściąga", która, jeśli się z niej korzysta i przestrzega jej zasad, przynosi wiele korzyści i pacjentom, i personelowi. Czy zdaniem jego, doktora, który w wielu rankingach zdobył tytuł najlepszego managera na Dolnym Śląsku, finansami placówek służby zdrowia powinni zarządzać powinni lekarze, czy może ekonomiści lub prawnicy? _
Dr. Szełemej uważa, że tak skomplikowanym organizmem, jakim jest teraz szpital publiczny, powinny raczej kierować osoby z wykształceniem medycznym.

_ Zarządzanie placówkami medycznymi opiera się w dużej mierze na subiektywnej ocenie sytuacji, wynikającej przede wszystkim z wiedzy medycznej _ - mówi. _ Szczególnie w Polsce, gdzie stosowanie algorytmów postępowania medycznego nie jest rozpowszechnione. Wielu lekarzy dyrektorów uzupełnia wiedzę medyczną, co jest bardzo cenne, dodatkowymi studiami z zakresu zarządzania. Odwrotna sytuacja jest niespotykana. Nie ma dyrektorów ekonomistów, którzy kierując taką placówką rozpoczęliby studia medyczne. _

Lekarz nigdy nie traktuje pacjenta jak klienta, a więc nie jest nastawiony wyłącznie na sukces finansowy. Sukcesem jest dla niego wyleczenie czy uratowanie życia człowiekowi. O empatii lekarzy wspomina też pani Anna Knapik, która razem z mężem, dr. Markiem Beldą, prowadzi Prywatną Klinikę MultiMedica we Wrocławiu. Ona jest pielęgniarką, socjologiem i absolwentką studiów podyplomowych zarządzania w służbie zdrowia.

Doktor Belda jest urologiem i zarazem absolwentem tych samych studiów podyplomowych, co żona. Od 1996 roku razem kierują kliniką, ale jej głównym managerem jest pan doktor.
_ To on ma ten dar wczuwania się w sytuację innego człowieka, bardziej go rozumie, potrafi przewidywać jego reakcje i zna oczekiwania odnośnie leczenia _ - mówi dyrektor Anna Knapik. _ To doświadczenie pozwala mu tak zorganizować pracę w klinice, dobrać innych lekarzy specjalistów, pielęgniarki, pracownice recepcji, skompletować sprzęt, a nawet urządzić sale dla chorych, by pacjent czuł się jak w domu i szybko wracał do zdrowia. A potem polecał naszą klinikę innym pacjentom. _

Praca lekarza i zarazem osoby mającej doświadczenie managerskie wraz z dobrym księgowym i dyrektorem dbającym o prawidłowy wizerunek kliniki wśród pacjentów, to, zdaniem managera Marka Beldy, najlepszy klucz do osiągnięcia sukcesu. Klinika jest własnością prywatną. Usługi medyczne finansowane są przez pacjentów oraz NFZ na podstawie podpisanych kontraktów. Doktor Marek Belda został trzy lata temu wyróżniony w konkursie managerów niepublicznych placówek w Polsce.

Klinika nadal osiąga wysokie notowania w przeprowadzanych rankingach, na przykład tygodników: "Wprost", "Newsweek" oraz dziennika "Rzeczpospolita". Dyrektor Anna Knapik na podstawie doświadczeń kilkunastu lat pracy w klinice opracowała procedury działania. Stały się one podstawą uzyskania certyfikatu ISO uzyskanego w październiku 2008 roku. Placówka została zakwalifikowana na rok 2012 do projektu "Wsparcie procesu akredytacji zakładów opieki zdrowotnej", współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Po to, aby jakość świadczonych przez klinikę usług była cały czas doskonalona.

Bogumiła Nehrebecka
POLSKA Gazeta Wrocławska

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)