Pandemia podbiła ceny. W Hiszpanii i Portugalii zdrożała ponad połowa produktów
Według hiszpańskiej Organizacji Konsumentów i Użytkowników w sklepach podwyższono ceny około 64 proc. produktów. Najbardziej zdrożały owoce i warzywa.
Pandemia koronawirusa ma wpływ na ceny w sklepach. Na kryzys epidemiologiczny nakłada się drożyzna. Ceny w Hiszpanii i Portugalii wzrosły o około 2,8 proc. - wskazuje Organizacja Konsumentów i Użytkowników.
Z kolei według hiszpańskiego dziennika “El Mundo”, że Hiszpanie i Portugalczycy wydają w sklepach średnio od 1 do 6 proc. więcej niż przed epidemią Covid-19.
Jak wskazuje OCU, w czasie epidemii najbardziej wzrosły ceny owoców i warzyw - o około 8 proc. Jednak podwyżki zaobserwowano również w przypadku około 64 proc. całości asortymentu sklepów.
Wyraźny wzrost nastąpił też w przypadku kawy, która w marcu podrożała aż o 100 proc. Obecnie jej cena powróciła do dawnego poziomu, lecz promocje rzadko jej dotyczą - zauważył ekspert ds. handlu i gastronomii Miguel Pinto.
Stwierdził jednak, że podwyżki były powszechne, ale mało dostrzegalne dla “panicznie bojących się epidemii” klientów.
Dodatki dla medyków. "To będzie potworna niesprawiedliwość"
- Epidemia zmieniła zachowania klientów w Portugalii, a na tym skorzystali właściciele sklepów, szczególnie małych placówek handlowych położonych na osiedlach lub w ich pobliżu. Wiedząc, że większość klientów boi się długich wizyt w super- i hipermarketach, i że na pewno przyjdą na "szybkie zakupy" do ich sklepów, nieznacznie podnieśli ceny sklepowej oferty - wyjaśnił Pinto.