Pecety w odwrocie. Dominują urządzenia mobilne

Według analiz Gartnera w pierwszym kwartale 2015 r. sprzedano o 5,2 proc. komputerów mniej w porównaniu z tym samym okresem w 2014 roku.

Pecety w odwrocie. Dominują urządzenia mobilne
Źródło zdjęć: © WP.PL | Pixabay.com/Domena publiczna

15.04.2015 07:47

Według analiz Gartnera w pierwszym kwartale 2015 r. sprzedano o 5,2 proc. komputerów mniej w porównaniu z tym samym okresem w 2014 r. IDC z kolei szacuje spadek na poziomie 6,7 proc. Eksperci oceniają, że przyszłość należy do urządzeń mobilnych, które dominują na rynku konsumenckim.

Według dwóch cenionych agencji analitycznych - Gartnera i IDC - rynek komputerów osobistych zanotował w 2015 r. spadek o odpowiednio 5,2 proc i 6,7 proc. w stosunku do tego samego przedziału czasowego w ubiegłym roku.

Sprzedano dotąd blisko 72 milionów sztuk urządzeń. W przypadku mniej optymistycznej analizy IDC sprzedano tylko 68 milionów komputerów PC. Dla porównania samo Apple w ciągu trzech ostatnich miesięcy 2014 r. rzuciło na rynek blisko 40 milionów iPhone'ów i 12 milionów iPadów.

- Spadki na rynku PC wydają się nieuniknione. Rozwój takich urządzeń jak tablety i phablety, czyli smartfony z dużymi ekranami, sprawia, że coraz częściej laptop czy komputer stacjonarny zwykłemu użytkownikowi nie jest potrzebny. Coraz więcej treści konsumujemy za pośrednictwem urządzeń mobilnych i coraz częściej są to pełnoprawne narzędzia pracy - wyjaśnia Paweł Luty, zastępca redaktora naczelnego ds. online magazynu ,,Brief".

- Użytkownicy nie kupują już nowego komputera, gdy stary się popsuje, tylko wybierają bardziej mobilne urządzenia. Rynek komputerów PC skurczył się, więc i okopał na swoich pozycjach na biurkach przedsiębiorstw i korporacji. Historia zatoczyła koło - dodaje Norbert Cała z "iMagazine".

Spośród dominujących producentów komputerów PC, jedynie Lenovo i Hewlett-Packard zanotowały niewielki wzrost sprzedaży. Lenovo zanotowało wzrost sprzedaży na poziomie 5,7 proc., co uplasowało firmę na pozycji lidera - jej udział w rynku wynosi obecnie blisko 19 proc. (wg agencji Gartner). Intel - dominujący dostawca procesorów PC - prognozuje w pierwszym kwartale 2015 r. przychód mniejszy o 300 milionów dolarów w związku ze zmniejszającym się zapotrzebowaniem na produkowane przez firmę komponenty.

Aaron Tilley z "Forbesa" upatruje szansy dla rynku PC w rosnącej popularności tzw. urządzeń hybrydowych, które w zależności od potrzeb można zamienić w tablet lub tradycyjny PC. Nie bez znaczenia będzie także zapowiedziana premiera nowego systemu operacyjnego Microsoftu - Windows 10. Luty w rozmowie z PAP nie podziela jednak optymizmu redaktora "Forbesa", podkreślając, że przyszłość rynku konsumenckiego to przede wszystkim urządzenia mobilne.
Rynku PC nie uratuje nawet Windows 10. Jak sądzę, jedynie napędzi on sprzedaż urządzeń mobilnych z tym systemem, ponieważ dzięki niemu użytkownicy smartfonów i tabletów dostaną w swe ręce tańszy sprzęt z systemem, który rozumieją lepiej niż Androida, iOS czy Windows Phone - wyjaśnia Luty.
Wybiegając w przyszłość, IDC prognozuje, że do 2019 roku Microsoft będzie sprzedawał 38 milionów tabletów. Dałoby to gigantowi z Redmond 14.1 proc. udziału w segmencie tych urządzeń, podwajając przewidywany na ten rok wynik, czyli 7 proc. rynku (w zeszłym roku 5.1 proc.). W 2019 roku, iPady mają się sprzedawać w ilości 61.9 miliona jednostek, dając tym samym niemal jedną czwartą całego rynku (23 proc.). Z kolei przewidywana sprzedaż tabletów na Androidzie ma wynieść 169.5 miliona egzemplarzy, co przełożyłoby się na 62.9 proc. rynku. W tym samym roku, łącznie i w ujęciu globalnym ma się sprzedać około 269.4 miliona tabletów.

Źródło artykułu:PAP
iphoneipadsmartfon
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)