Pierwsza transza kredytu z EBI na budowę DTŚ
Do środy uruchomiona zostanie pierwsza transza kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu. To ok. 91 mln zł z całej wartej 160 mln euro pożyczki na dokończenie budowy tej drogi, która docelowo połączy Katowice z Gliwicami.
O tym, że pierwsze środki z EBI są już dostępne, poinformował w poniedziałek wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk. Zapowiedział, że kolejne transze będą uruchamiane w miarę budowy kolejnych odcinków tej trasy, zaliczanej do najważniejszych inwestycji drogowych w aglomeracji śląskiej.
Drogowa Trasa Średnicowa połączy Katowice z Gliwicami. Na razie istnieje 15,7 km z Katowic do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Jesienią ubiegłego roku rozpoczęła się budowa kolejnego, zabrzańskiego odcinka długości 4,8 km. Właśnie na ten cel przeznaczona będzie część pierwszej transzy kredytu z EBI. Resort finansów przekazuje ją wojewodzie, a ten - samorządom.
_ Dotychczas miasto prefinanansowało budowę na kwotę ok. 23 mln zł, a w przyszłym tygodniu konieczne jest uregulowanie faktury wartości ok. 13 mln zł. Pozostałe środki z pierwszej transzy zamierzamy zaangażować w dalszą budowę _ - powiedziała prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.
Przypomniała, że przez długi czas nie udawało się uruchomić pierwszej transzy, mimo zapewnień, że środki są zagwarantowane. Mańka-Szulik ma nadzieję, że dalsza budowa przebiegnie bez przeszkód i opóźnień finansowych.
Zabrzański odcinek DTŚ ma być gotowy wiosną 2011 r. W sumie będzie kosztował ok. 300 mln zł. Potem planowane są przetargi na budowę odcinków gliwickich.
Zaciągnięty przez budżet państwa kredyt z EBI w wysokości 160 mln euro jest głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach, o łącznej długości 15,8 km. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła finansowania to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.
DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.
Według planów, kosztem ok. 160 mln zł samorząd woj. śląskiego zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat przedłużyć DTŚ także na wschód, z Katowic do zachodniej obwodnicy Mysłowic. Dalsze, ogólne na razie plany zakładają budowę wschodniej części DTŚ od Katowic, przez Mysłowice, Sosnowiec i Będzin po Dąbrowę Górniczą.