PIR może zainwestować ok. 200 mln zł w budowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie
Warszawa, 04.11.2014 (ISBnews) - Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) - podmiot realizujący kapitałowy filar programu Inwestycje Polskie, podpisały wstępną umowę z władzami Krakowa dotyczącą budowy Trasy Łagiewnickiej. Projekt szacowany jest wstępnie na 800 mln zł, a zaangażowanie PIR może wynieść ok. 200 mln zł, podała spółka.
04.11.2014 13:18
"Porozumienie zakłada powołanie spółki celowej, która będzie realizować budowę a następnie zarządzać tym fragmentem trzeciej obwodnicy miasta. Jeden z zakładanych scenariuszy inwestycji przewiduje objecie przez PIR do 50% udziałów w spółce celowej lub udzielenie jej finansowania podporządkowanego. Miasto rozważa m.in. wariant realizacji inwestycji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. W każdym przypadku zaangażowanie PIR umożliwi inwestorom pozyskania niezbędnego dla projektu źródła finansowania ze strony banków" - czytamy w komunikacie.
Wartość inwestycji szacowana jest wstępnie na 800 mln zł, a udział środków z programu Inwestycje Polskie może wynieść około 200 mln zł. Ostateczna skala nakładów inwestycyjnych będzie doprecyzowana w trakcie procesu pozyskiwania ofert na realizację projektu, podano także.
"W ramach inwestycji powstanie nowoczesna arteria o długości około 4 kilometrów łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych. Przedsięwzięcie wymaga również wydrążenia trzech tuneli o łącznej długości około 1,5 kilometra, wybudowania bezkolizyjnych skrzyżowań, nowego, zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowo-autobusowego z centrum obsługi podróżnych, wytyczenia kładki dla pieszych i rowerzystów, budowy dwóch mostów (w tym kolejowego), przebudowy koryta rzeki Wilga, a także wybudowania przystanków autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych i ekranów akustycznych" - poinformował też PIR.
Postępowanie przetargowe na realizację projektu planowane jest w II poł. 2015 r. lub najpóźniej na początku 2016 roku, tak aby zakończenie prac było możliwe do końca 2018 roku, zaznaczono w materiale.
"Zależy nam na jak najszybszej realizacji tego zadania. Trasa Łagiewnicka, a szczególnie towarzysząca jej prawie dwukilometrowa linia tramwajowa od Witosa do Zakopiańskiej, ma kapitalne znaczenie dla układu komunikacyjnego miasta. Pasażerowie zyskają nowe, wygodne połączenie komunikacją zbiorową między poszczególnymi południowymi dzielnicami Krakowa. A kierowcy, którzy dziś często generują korki w tej części miasta - szybsze połączenie drogowe, schowane częściowo w tunelach" - powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, cytowany w komunikacie.
Dodał, że na inwestycji skorzystają też rowerzyści i piesi, a także mieszkańcy aglomeracji krakowskiej, którzy będą mogli zostawić swoje pojazdy na parkingu P+R i przesiąść się na tramwaj czy autobus.
Kraków zamierza sfinansować część projektu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach perspektywy finansowej 2014-20. W takim scenariuszu Inwestycje Polskie, zgodnie z przyjętą polityką inwestycyjną, dostarczyłyby do tego projektu niezbędnego wkładu własnego.
Inwestycje Polskie to zainicjowany przez rząd program, którego celem jest zapewnienie finansowania rentownych projektów infrastrukturalnych istotnych z punktu widzenia polskiej gospodarki. Program realizowany jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego, który w jego ramach udziela kredytów i gwarancji oraz spółkę Polskie Inwestycje Rozwojowe, zapewniającą kapitał inwestycyjny. Do tej pory w ramach Programu podpisano 80 umów o wartości 19,4 mld zł.
(ISBnews)