PIR wspomoże woj. kuj‑pom. 100 mln zł w projekcie budowy i utrzymania dróg
Warszawa, 06.05.2014 (ISBnews) - Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) będą uczestniczyć w 30-letnim programie budowy i utrzymania dróg wojewódzkich w...
06.05.2014 11:36
Warszawa, 06.05.2014 (ISBnews) - Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) będą uczestniczyć w 30-letnim programie budowy i utrzymania dróg wojewódzkich w kujawsko-pomorskiem, poinformował wiceminister skarbu Paweł Tamborski. Według niego, zaangażowanie PIR w projekt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego sięgnie 100 mln zł, a cały projekt to koszt 400 mln zł.
"Wchodzimy w nowy etap działania PIR, czyli w pomoc dla jednostek samorządu terytorialnego. Urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskiego powierzy budowę dróg i ich utrzymanie przez 30 lat w formule partnerstwa prywatno-publicznego" - powiedział Tamborski na konferencji prasowej.
Dodał, że wartość inwestycji to 400 mln zł, a wsparcie PIR sięgnie 25%. Według niego, to początek tego typu projektów, które wkrótce staną się ważnym elementem strategii rozwoju kraju i samorządów.
"Dzięki uczestnictwu PIR zmniejszamy ryzyko dla inwestorów, gwarantujemy jakość i wysoki standard inwestycji. Na podobne projekty infrastrukturalne zarezerwowaliśmy 2 mld zł" - podkreślił Tamborski.
"Jakość inwestycji realizowanych przez samorządy nie jest, niestety, najlepsza i mimo realizacji ich przez profesjonalne firmy po 5-10 latach musimy je poprawiać. Liczymy, że w formule PPP osiągniemy oczekiwane cele, czyli 30-letnią gwarancję jakości utrzymania dróg wojewódzkich" - powiedział marszałek województwa Piotr Całbecki.
Marszałek dodał, że w przetargu startuje 5 firm, ale ich nazw na razie zdradzić nie może. Podkreślił, że pierwszy przetarg się sprawdzi, będzie chciał kontynuować ten proces.
"Chcielibyśmy docelowo, by w 2020 r. wszystkie drogi wojewódzkie były utrzymywane w formule PPP" - podsumował.
Prezes PIR Mariusz Grendowicz zaznaczył, że tego typu inwestycje wpisują się w politykę inwestycyjną organizacji. Według niego, maksymalne zaangażowanie PIR może sięgnąć do 50% kosztów w ciągu 30 lat, ale ostateczna kwota zostanie ustalona w trakcie procesu przetargowego.
"To jest program pilotażowy, wypracowujemy obecnie standardy działania. Mam nadzieję, że ta umowa w przyszłości stanie się wzorcem dla innych samorządów, chcących korzystać z podobnych form finansowania inwestycji" - powiedział Grendowicz.
Prezes PIR wyjaśnił, że wsparcie będzie obejmować kapitał własny lub instrument podporządkowany (mezzanine). Na projekt zostanie także wzięty 300-mln kredyt oraz zapewnione wszelkie gwarancje.
"Partner prywatny wybuduje 11,7 km dróg i zmodernizuje 76,6 km, a następnie w latach 2015-2045 będzie odpowiedzialny za utrzymanie 273 km. Będzie także odpowiadał za organizację finansowania, czyli to on weźmie i będzie spłacał 300 mln zł kredytu" - wyliczył Grendowicz.
Według niego, rozpoczynający się wkrótce przetarg doprowadzi do złożenia konkretnych ofert w okresie wrzesień-listopad, a podpisanie umowy z wybranym partnerem jest przewidzianie na IV kw. 2014 r.
(ISBnews)