PIT mogą rozliczyć urzędnicy. Ministerstwo Finansów przypomina o ważnych terminach
Podatniku, nie męcz się z papierami - przypomina Ministerstwo Finansów. Jeszcze przez tydzień można składać wniosek o sporządzenie PIT przez urząd. Do 18 kwietnia podatnicy mają czas, by zdecydować czy sami wypełnią deklaracje czy zrobią to za nich specjaliści. Do końca kwietnia z kolei trzeba rozliczyć się z fiskusem.
12.04.2017 | aktual.: 17.04.2017 13:55
Podatniku, nie męcz się z papierami - przypomina Ministerstwo Finansów. Tylko przez najbliższe dwa dni można składać wniosek o sporządzenie PIT przez urząd. Do 18 kwietnia podatnicy mają czas, by zdecydować czy sami wypełnią deklaracje czy zrobią to za nich specjaliści. Do końca kwietnia z kolei trzeba rozliczyć się z fiskusem.
Do tej pory rozliczenia roczne wyglądały tak: podatnik przygotowywał formularz podatkowy, a skarbówka go skrzętnie kontrolowała. Teraz to fiskus może przygotować wypełniony formularz, a podatnik go tylko zatwierdzi. Do złożenia rocznej deklaracji podatkowej wystarczy - według zapowiedzi Ministerstwa Finansów - tylko kilka minut.
Pracownicy na umowach o pracę, ale również zleceniobiorcy i wykonujący dzieła (dostający od pracodawcy PIT-11) mogą złożyć wniosek do urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania rocznego.
By to zrobić, wystarczy wypełnić krótkie oświadczenie. PIT-WZ to właśnie wniosek o sporządzenie zeznania rocznego za podatnika przez urząd skarbowy. Znajdą się w nim podstawowe dane, rok zeznania podatkowego, numer PESEL, adres mailowy oraz numer telefonu. Poza tym będziemy musieli wskazać adres urzędu skarbowego, do którego kierujemy oświadczenia i podać informację o organizacji pożytku publicznego, którą chcemy wesprzeć 1 proc.
Formularz będzie można wysłać przez aplikację eDeklaracje, portal podatkowy lub bankowość elektroniczną (z resortem współpracują PKO BP, BGŻ BNP Paribas i Raiffeisen Polbank).
Już samo wysłanie oświadczenia do skarbówki jest traktowane jako spełnienie obowiązku złożenia zeznania podatkowego za ubiegły rok. W ciągu maksymalnie pięciu dni fiskus odeśle do nas - drogą mailową - wypełnioną deklarację. I to podatnik będzie mógł skontrolować urzędników. Podatnik może zaakceptować rozliczenie, zgłosić uwagi lub... zignorować wiadomość. W ostatnim przypadku skarbówka uzna, że była to milcząca akceptacja.
Przy wykorzystaniu tej opcji możemy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem (w formularzu wystarczy zaznaczyć taką opcję i podać dane małżonka), wykorzystując ulgę na dziecko lub ulgę rehabilitacyjną. Podatnik zakreśla jedno pole na formularzu, a urzędnicy będą musieli uwzględnić odpowiednią ulgę.
Oprócz tego na zmianach skorzystają emeryci i renciści. Ci, którzy chcieli przekazać 1 proc. podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego i tak musieli wypełniać cały formularz podatkowy. Teraz - również drogą elektroniczną - będą mogli wysłać prosty dokument, w którym wskażą komu przekazać 1 proc.
Zdaniem Ministerstwa Finansów nawet osoby słabo radzące sobie z komputerami poradzą sobie z tymi dokumentami. Według resortu czas wypełniania formularza skróci się z 20 minut do zaledwie 1 minuty.