PKS-y w Łódzkiem mają problemy

Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej, choć obsługują większość kursów między gminami, nie zawsze dobrze radzą sobie na wolnym rynku. Główny powód?

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Pasażerowie wolą wsiąść do prywatnego przewoźnika, często tańszego, szybszego, z lepszym taborem.

Wiele PKS-ów przekształciło się w spółki pracownicze lub trafiło w prywatne ręce, niektóre zaczęły nawet sprzedawać owoce i oprócz osób wożą towary. Większość nie ma pieniędzy na nowy tabor i na nowe kursy.

W Tomaszowie działalność PKS bada prokuratura.

_ Od lat dojeżdżam pekaesem do pracy - mówi Michał Witkowski, mieszkaniec Tomaszowa. Czasami strach wsiąść do autobusu, w tak fatalnym jest stanie. To przecież dla nas niebezpieczne. _

Tomaszowski PKS, przekształcony 5 lat temu w spółkę pracowniczą, znalazł się na skraju upadku. Zarząd - próbując ratować sytuację - wynajął hiszpańską firmę, która prowadzi restrukturyzację. _ I jest zainteresowana przejęciem części udziałów. Już zainwestowała w nowe autobusy, w planach ma nowe połączenia _ - zapewnia Jerzy Maruszewski, wiceprezes PKS . Tymczasem poczynaniami zarządu zainteresowała się prokuratura. Okazało się bowiem, że firma od ponad roku nie opłacała pracownikom składek ZUS. Załoga musiała dochodzić praw przed sądem pracy, który uznał, że sprawa nosi znamiona przestępstwa i zainteresował nią prokuraturę.

Niepewne są też losy radomszczańskiego PKS, który Ministerstwo Skarbu Państwa szykuje do prywatyzacji. W pierwszym etapie do wyścigu o przedsiębiorstwo stanęli europejscy potentaci: Veolia Transport Polska oraz Arriva Polska. Ostatecznie na placu boju pozostało Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne Bus-Trans Marian Czesak w Tychach. Choć firma z Tychów jest mniejsza niż PKS Radomsko (gdzie pracuje 160 osób), to z nią negocjuje ministerstwo skarbu. Ostatecznej decyzji na razie jednak nie ma.
_ Czekamy na rekomendację doradcy _ - wyjaśnia Maciej Wewiór, rzecznik ministra.

Radomszczańscy kierowcy nie kryją obaw. _ Na pewno skończy się wożenie "powietrza", więc kursów będzie mniej. A to oznacza zwolnienia kierowców _- przypuszczają.

Jeszcze inne problemy ma PKS w Kutnie, który od stycznia jest spółką skarbu państwa, bo załoga nie chciała tu spółki pracowniczej. W firmie powstała 5-osobową rada nadzorcza. To dodatkowe koszty - 17 tys. zł miesięcznie, czyli blisko 200 tys. zł rocznie.

B. Dobrzyńska, J. Drożdż
POLSKA Dziennik Łódzki

Wybrane dla Ciebie
Dostał mandat, bo przyjechał spoza miasta? Poszło o parkowanie
Dostał mandat, bo przyjechał spoza miasta? Poszło o parkowanie
Firmy w Niemczech masowo upadają. Tak źle nie było od ponad dekady
Firmy w Niemczech masowo upadają. Tak źle nie było od ponad dekady
Szwedzi szukają nauczycieli z Polski. Oto ile płacą na start
Szwedzi szukają nauczycieli z Polski. Oto ile płacą na start
Domy w cenie samochodu. Pokazuje, gdzie można je znaleźć
Domy w cenie samochodu. Pokazuje, gdzie można je znaleźć
Na co idą pieniądze z kolędy? Ksiądz mówi wprost
Na co idą pieniądze z kolędy? Ksiądz mówi wprost
Ciężarówki stanęły w ogniu. Przedsiębiorca: straty na 1,5 mln zł
Ciężarówki stanęły w ogniu. Przedsiębiorca: straty na 1,5 mln zł
Wynieśli się na wieś. Niszczą pola. Rolnicy są oburzeni
Wynieśli się na wieś. Niszczą pola. Rolnicy są oburzeni
Skarbówka sprzedaje samochody. Oto co można kupić za 2 tys. zł
Skarbówka sprzedaje samochody. Oto co można kupić za 2 tys. zł
Ruszają kontrole w lasach. Policja na tropie złodziei choinek
Ruszają kontrole w lasach. Policja na tropie złodziei choinek
Sinsay pilnie wycofuje produkt. Zawiera szkodliwe substancje
Sinsay pilnie wycofuje produkt. Zawiera szkodliwe substancje
Autobusy omijały przystanki. Sąd uchylił karę
Autobusy omijały przystanki. Sąd uchylił karę
Nowy symbol dla złotego. Petycja trafia do Sejmu
Nowy symbol dla złotego. Petycja trafia do Sejmu
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇