PMR prognozuje 10‑proc. wzrost sprzedaży artykułów kosmetycznych w sklepach w '12

13.03. Warszawa (PAP) - PMR prognozuje wzrost sprzedaży artykułów kosmetycznych w sklepach sieciowych o prawie 16 proc. do 7,6 mld zł w 2012 roku, podczas gdy sprzedaż artykułów...

13.03.2012 | aktual.: 13.03.2012 12:38

13.03. Warszawa (PAP) - PMR prognozuje wzrost sprzedaży artykułów kosmetycznych w sklepach sieciowych o prawie 16 proc. do 7,6 mld zł w 2012 roku, podczas gdy sprzedaż artykułów kosmetycznych w całym segmencie drogerii wzrośnie o ok. 10 proc. do 8,64 mld zł - wynika z najnowszego raportu PMR "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014".

Według szacunków PMR, sprzedaż kosmetyków w sieciowych drogeriach przekroczyła 7,86 mld zł w 2011 roku, co w porównaniu z rokiem poprzednim, stanowiło wzrost o 11 proc. Tym samym udział sklepów drogeryjnych w rynku artykułów kosmetycznych zwiększył się do 41,2 proc. w 2011 roku. Sprzedaż w sklepach niezależnych spadła w 2011 roku do 1,33 mld zł z 1,43 mld zł w 2010 roku.

PMR wskazuje, że największym kanałem dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które w 2011 roku odpowiadały za 41,2 proc. sprzedaży rynku. Segment ten rozwija się dwutorowo - na znaczeniu szybko zyskują sieci drogerii na czele z liderem rynku Rossmannem, podczas gdy niezależne tradycyjne placówki radzą sobie coraz gorzej, a ich liczba i udział w rynku z roku na rok kurczą się.

PMR podał, że siłą napędową kanału drogeryjnego są w ostatnich latach szybko rozwijające się sieci sklepów, które w ciągu ostatnich pięciu lat podwoiły wartość sprzedaży produktów kosmetycznych, tym samym zwiększając swój udział w całym rynku z 20,9 proc. w 2007 roku do ponad 34,2 proc. w 2011 roku.

Agresywna ekspansja sieci drogeryjnych, w połączeniu z rozwojem sieci supermarketów i dyskontów na terenie kraju, prowadzi do kurczenia się liczby tradycyjnych drogerii, które nie są w stanie konkurować z tak silnymi graczami. W rezultacie w latach 2007-2011 łączna liczba sklepów drogeryjnych zmniejszyła się o ponad 1.500, a ich udział w rynku spadł do 7 proc. w roku 2011.

"W konsekwencji na 2012 rok PMR prognozuje wzrost sprzedaży w sieciach o prawie 16 proc. do 7,6 mld zł, podczas gdy sprzedaż artykułów kosmetycznych w całym segmencie drogerii wzrośnie o ok. 10 proc. i przekroczy 8,6 mld zł" - podano w raporcie.

"Z uwagi, iż sklepy tradycyjne przyłączające się do sieci franczyzowych notują z reguły niższe obroty niż sklepy już istniejące w sieciach, wzrost sprzedaży nie będzie aż tak dynamiczny, jak by to wynikało z liczby nowo zintegrowanych sklepów. W kolejnych latach sieci drogerii będą nadal umacniały swą pozycję kosztem niezależnych sklepów, które nie będąc w stanie sprostać konkurencji, coraz liczniej będą przyłączały się do sieci lub rezygnowały z dalszej działalności. W rezultacie, według szacunków PMR, udział sklepów sieciowych w liczbie drogerii ogółem wzrośnie z obecnych 35 proc. do 52 proc. w 2013 roku" - napisano.(PAP)

bas/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
farmaceutykihandelgiełda
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)