Poczta Polska będzie uruchamiać własne paczkomaty
Warszawa, 23.05.2014 (ISBnews) - Poczta Polska planuje uruchamianie własnych paczkomatów. Będzie jednak musiała stawić czoła ostrej konkurencji ze strony takich...
Poczta Polska planuje uruchamianie własnych paczkomatów. Będzie jednak musiała stawić czoła ostrej konkurencji ze strony takich gigantów jak DHL i Amazon, a także krajowych graczy, którzy włączyli się do rywalizacji - Ruchu i PKN Orlen, podała "Rzeczpospolita".
"Rośnie konkurencja na rynku przesyłek. Towary zamówione w e-sklepach nie tylko są dostarczane przez kurierów, ale coraz częściej można je odebrać osobiście. To najnowszy trend - według badań firmy CubeResearch z takiej opcji korzysta już 70% kupujących w sieci. Na razie ten segment rynku e-commerce zagospodarowała firma InPost, która stawia paczkomaty. Spółka nie może jednak spać spokojnie. O paczkomatach poważnie myślą bowiem giganci - DHL i Amazon oraz Poczta Polska. Do rywalizacji włączyły się też Ruch i Orlen." – czytamy w dzienniku.
Dziś firmy handlujące w internecie najczęściej korzystają z usług Poczty Polskiej (dostawy kurierem lub odbiór osobisty na poczcie). Państwowy operator, do którego należy 57% tego rynku, nie spoczywa jednak na laurach i - jak wynika z informacji "Rz" - też zamierza rozwijać sieć własnych paczkomatów. Pierwsze miałyby stanąć jeszcze w tym roku.
- Rozważamy różne możliwości odbioru przesyłek, a paczkomaty wpisują się w naszą strategię - potwierdza Sławomir Żurawski, dyrektor biura rozwoju usług KEP Poczty Polskiej (PP). Poczta planuje uruchamiać niestandardowe punkty odbioru przesyłek i myśli o współpracy z sieciami sklepów czy stacji benzynowych.
Obecnie w Polsce zainstalowanych i oddanych do użytku zostało 1100 paczkomatów InPostu. Sspółka skupia się na rozszerzaniu liczby skrytek w działających już terminalach, co oznacza, że pojemność sieci systematycznie rośnie. Według słów prezesa Rafała Brzoski, do końca roku InPost chce osiągnąć pozycję nr 2 w tzw. dostawach next day dla rynku e-commerce.
Niewykluczone, że InPostowi przybędą jednak kolejni konkurenci, podkreśla dziennik.
W automaty pocztowe mocno wszedł bowiem koncern DHL. Na razie stawia je w Niemczech, gdzie ma ich już 2650. W tym roku uruchomi kolejne 300, a sieć powiększy się o kolejne kraje. Na pierwszy ogień pójdą Włochy i Holandia. Na razie jednak firma nie ma w planach tworzenia sieci w Polsce. Według "Rz", możliwe, że własne paczkomaty postawi w Polsce Amazon, który automaty ustawia na razie w USA. W tym roku w Polsce otworzy jednak potężne centrum logistyczne i niewykluczone, że w ślad za tym pójdą kolejne inwestycje.
Na krajowym rynku o klientów e-commerce walczą także Ruch, czy href="http://finanse.wp.pl/isin,PLPKN0000018,notowania-podsumowanie.html">PKN OrlenPKN Orlen (Zobacz notowania spółki »). Ten drugi udostępnił usługę w 650 lokalizacjach. Własną usługę tego typu wprowadził też Ruch.
Współpracę z obiema firmami podjął m.in. sklep internetowy Neo24.pl. Internauci odbierają z kiosków głównie drobne AGD, zabawki, perfumy, produkty dla zwierząt.
Ruch ma ambicję stać się liczącym podmiotem na rynku e-commerce. Firma współpracuje już z około 20 partnerami, w tym m.in. Furgonetka.pl, Sheepla.pl czy księgarniami Matras. Przesyłki można odbierać i nadawać w całej sieci kiosków, która liczy 2,5 tys. punktów i obejmuje zasięgiem cały kraj. Jak zaznacza rzeczniczka Ruchu Izabela Cicha-Berenda, dystrybucja paczek opiera się na systemie dostawy prasy do kiosków. Czas dostarczenia paczki nie przekracza 48 godzin. W najbliższym czasie natomiast uruchomione zostaną usługi odbioru przesyłki za pobraniem oraz obsługa zwrotów.