Sztabki złota jako prezent. "Wystarczy 300‑400 złotych"
W ostatnich latach wzrasta zainteresowanie złotem wśród Polaków. Kobiety preferują zakup złotych sztabek, a mężczyźni wybierają monety bulionowe. Coraz częściej również złoto wybierane jest jako prezent na ślub czy komunię.
29.06.2023 | aktual.: 29.06.2023 14:58
Do tej pory tylko 14 proc. Polaków kiedykolwiek kupiło złoto inwestycyjne - wynika z reprezentatywnego badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na próbie ponad 1000 Polaków, wykonanego na zlecenie Mennicy Skarbowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrost zainteresowania złotem w Polsce
W ostatnich latach jednak zainteresowanie złotem w Polsce sukcesywnie wzrasta. Tylko w ubiegłym roku Polacy zakupili rekordowe 19 ton złota, co umieszcza nasz kraj wśród pięciu największych krajów w Europie pod względem wolumenu zakupów złota. To ogromny wzrost w porównaniu do 5 ton złota zakupionego w 2015 r., co stanowi wzrost sprzedaży o 280 proc. Zdaniem Jarosława Żołędowskiego, prezesa Mennicy Skarbowej, polski rynek jeszcze nie nasycił się złotem i nadal istnieje duży potencjał wzrostu sprzedaży w Polsce.
Choć od 4 lat obserwujemy dynamiczny wzrost rynku złota w Polsce, to jednak mamy świadomość, że w złoty kruszec inwestują jednak nieliczni Polacy. Czynniki takie jak: COVID, wojna, czy trwający kryzys inflacyjny zachęciły do lokowania swoich środków pieniężnych w ten kruszec, ale nadal znaczna większość Polaków nigdy nie miała w ręce prawdziwego, własnego złota – komentuje prezes Mennicy.
Złote sztabki i monety bulionowe
Badanie wykazało, że Polacy nie mają jednego ulubionego złotego produktu inwestycyjnego. Jednak kobiety częściej wybierają złote sztabki, a mężczyźni monety bulionowe.
Największą grupą osób preferujących złote sztabki są młodzi Polacy w wieku od 18 do 24 lat, natomiast monety bulionowe najczęściej kupują osoby w wieku od 35 do 44 lat.
Złoto na prezent
Aż 31 proc. respondentów zadeklarowało rozważenie wręczenia złotych monet lub małych sztabek złota jako prezentu ślubnego. "Wystarczy bowiem 300-400 złotych, by zainwestować w małą 1-gramową sztabkę" – komentuje Żołędowski.
19 proc. ankietowanych byłoby skłonnych kupić złoto dla dziecka na komunię, a 16 proc. rozważyłoby zakup złota jako pamiątki na chrzest lub narodziny dziecka. Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1011 osób.
Czas pokaże, czy Polska podąży śladem Turcji, gdzie złoto jest postrzegane jako tradycyjny prezent, szczególnie na wesele – podsumowuje prezes Mennicy.