Polacy kupują go na potęgę. Ten alkohol wypiera z rynku konkurencję
Polscy konsumenci zaczynają coraz bardziej interesować się winami musującymi. Każdego roku na te alkohole przeznaczamy aż miliard złotych. Jest to jednak wyjątek, ponieważ sprzedaż innych napojów alkoholowych w ostatnim czasie spada.
Z danych cytowanych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku odnotowano 2,1-procentowy spadek sprzedaży alkoholu w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Największe spadki dotknęły wódkę, której sprzedaż zmalała o 3,2 procent, oraz piwo, które spadło o 2,2 procent.
Niekwestionowanym wyjątkiem wśród napojów wyskokowych są wina musujące. Ich sprzedaż wzrosła o 2,6 procent w pierwszej połowie roku. Jak zauważa Anna Wagner z NielsenIQ, na te wina wydajemy obecnie co piątą złotówkę z budżetu przeznaczonego na wina. Całkowita wartość rynku win w Polsce sięga około 5 miliardów złotych rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czarnek o swoim wystąpieniu w kościele. "Proszę nie kłamać, panie Terlikowski"
Prosecco na pierwszym miejscu
Najbardziej popularnym winem musującym w Polsce jest włoskie prosecco. "Rzeczpospolita" informuje, że odpowiada ono za 46 procent wartości całkowitej sprzedaży w kategorii win musujących oraz za 35 procent jej wolumenu.
- Prosecco odnotowuje szczególnie imponujące wyniki sprzedaży. Notuje dwucyfrowe wzrosty zarówno pod względem wartości, która wzrosła o 15,1 procent, jak i wielkości sprzedaży, która skoczyła o 10,6 procent - twierdzi Anna Wagner. Wskazuje również, że ponad połowa sprzedawanego w Polsce prosecco pochodzi z segmentu średniej półki cenowej.
Moda na prosecco
Rynek win musujących stale rośnie. W 2021 roku dane Nielsen wskazują, że sprzedaż prosecco, cavy i szampana wzrosła o 20 procent. Wówczas Euromonitor oszacował, że na te trunki Polacy wydali 851 milionów złotych w sklepach i restauracjach. To oznacza, że w ciągu trzech lat wartość rynku wzrosła o 150 milionów złotych.