Polacy kupują go na potęgę. Ten alkohol wypiera z rynku konkurencję
W Polsce wzrasta popularność win musujących, a konsumenci coraz częściej po nie sięgają. Wydatki na ten rodzaj alkoholu sięgają miliarda złotych rocznie. To o tyle interesujące, że sprzedaż innych alkoholi spada w porównaniu z ubiegłym rokiem.
30.11.2024 14:10
Z raportu dziennika wynika, że w pierwszej połowie 2024 roku sprzedaż alkoholu ogólnie zmniejszyła się o 2,1 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Największe spadki odnotowano w przypadku wódki (3,2 proc.) oraz piwa (2,2%).
Wina musujące stanowią jednak wyjątek. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku ich sprzedaż wzrosła o 2,6 proc. Jak zauważa Anna Wagner z NielsenIQ, zacytowana przez "Rz", Polacy przeznaczają już co piątą złotówkę na wina musujące, a wartość całego rynku win to około 5 miliardów złotych rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prosecco na pierwszym miejscu
Niekwestionowanym liderem jest włoskie prosecco, które według "Rzeczpospolitej" odpowiada za 46 proc. wartości i 35 proc. wolumenu sprzedaży win musujących. Wagner podkreśla, że prosecco osiąga świetne wyniki, notując dwucyfrowe wzrosty zarówno w wartości sprzedaży (15,1 proc.), jak i w ilości sprzedawanych jednostek (10,6 proc.). Co więcej, ponad połowa sprzedawanego w Polsce prosecco to produkty średniej klasy cenowej.
Rynek win musujących rośnie systematycznie każdego roku. Dane z Nielsen w 2021 roku wskazywały na 20-procentowy wzrost sprzedaży prosecco, cavy czy szampana. Wówczas Euromonitor oszacował, że Polacy wydali na te alkohole w sklepach i restauracjach 851 milionów złotych. Oznacza to, że w trzy lata wartość tego rynku wzrosła o kolejne 150 milionów złotych.