Trwa ładowanie...

Polacy nie chcą bazarów. Wybierają dyskonty

Liczba sprzedawców na bazarach topnieje w bardzo szybkim tempie. Tylko w ostatnim roku z targowisk zniknęło 10 tys. handlarzy. - Klienci chcą robić zakupy blisko domu, dlatego dyskonty wygrywają - przekonują eksperci.

Polacy nie chcą bazarów. Wybierają dyskontyPolacy nie chcą bazarów. Wybierają dyskontyŹródło: Licencjodawca, fot: Fot. Maciek Jazwiecki / Agencja Wyborcza.pl
d2tp1zz
d2tp1zz

Galerie handlowe i duże sieci spożywcze wypychają z rynku nie tylko drobnych sklepikarzy. Ich ofiarą padają również bazary. Z szacunków wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet przygotowanych dla Rzeczpospolitej wynika, że w ostatnim roku z targowisk zniknęło 2 tys. firm. Zarejestrowaną działalność pod koniec 2023 r. prowadziło 109 tys. podmiotów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Impact '24: Nima Sepasy, SVP Innovation, Mastercard

W walce o konsumentów szukających oferty spożywczej targowiska przegrywają z Biedronką, Lidlem, Netto czy Aldim. Pod względem sprzedaży ubrań i butów muszą natomiast rywalizować z np. z Action, Dealz i Pepco.

d2tp1zz

Klienci chcą być blisko sklepów

Zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, prezesa Polskiej Izby Handlu, kurcząca się liczba indywidualnych sprzedawców jest efektem m.in. zmian w podejściu Polaków do robienia zakupów.

– Podstawowe pytanie, jakie się nasuwa, to czy sprzedawcy obecni na bazarach mają dostęp do takich źródeł zaopatrzenia, by być konkurencyjnymi wobec innych sektorów rynku. Nie jest to oczywiście niemożliwe, niemniej – jak widać po kurczącym się segmencie – dość trudne. Miejsce na bazary oczywiście jest, ale nie sprzyjają im także zmiany w zachowaniach konsumentów, którzy po prostu cenią zakupy wygodne i blisko domu – podkreśla Ptaszyński, w rozmowie z Rzeczpospolitą.

Prezes PIH dodaje, że wpływ na marginalizację targowisk na rynku ma również fakt, że ich grupa docelowa się starzeje. Zakupy na bazarach są tymczasem domeną starszych generacji.

Małe sklepy znikają

Konkurencja ze strony dyskontów i rosnące podatki dla biznesu sprawiają, że na rynku jest coraz mniej drobnych sklepikarzy. W ciągu ostatnich 8 lat z mapy Polski zniknął co 10. punkt handlowy. Tylko w pierwszym półroczu ubiegłego roku z rynku zniknęło 2 tys. placówek detalicznych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2tp1zz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2tp1zz