Polacy kupują go na potęgę. Ten alkohol wypiera z rynku konkurencję
Polscy konsumenci coraz częściej skłaniają się do zakupu win musujących. Na ten alkohol wydajemy rocznie około miliarda złotych - pisze "Rzeczpospolita". To wyjątek, bo inne rodzaje napojów wyskokowych sprzedają się słabiej niż rok temu.
Dziennik przytacza dane, z których wynika, że w pierwszym półroczu 2024 r. sprzedaż alkoholu zmniejszyła się o 2,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Największy spadek zaliczyła wódka (3,2 proc.) oraz piwo (2,2 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Będziemy dziadami". Polacy zabrali głos w sprawie zmiany waluty
Wyjątek stanowi kategoria win musujących. W pierwszych 6 miesiącach tego roku ich sprzedaż wzrosła o 2,6 proc. - Przeznaczamy na nie już co piątą złotówkę, jaką wydajemy na wina - zwróciła uwagę Anna Wagner z firmy NielsenIQ, cytowana przez "Rz". Cały rynek wina jest wart około 5 mld zł w skali roku.
Prosecco na pierwszym miejscu
Liderem sprzedaży jest włoskie procecco. "Rzeczpospolita" donosi, że trunek ten odpowiada za 46 proc. wartości i 35 proc. wielkości sprzedaży wszystkich win musujących.
- Prosecco cieszy się przede wszystkim dobrymi wynikami. Wina te rozwijają się dwucyfrowo, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży, odpowiednio 15,1 proc. i 10,6 proc. - wyliczyła Wagner. Jak dodała, ponad połowa sprzedanego prosecco w Polsce to wina ze średniej półki cenowej.
Moda na prosecco
Rynek win musujących rośnie z roku na rok. W 2021 r. Nielsen podawał, że sprzedaż prosecco, cavy czy szampana urosła o 20 proc.
Euromonitor szacował wówczas, że Polacy na tego typu alkohole w sklepach i restauracjach wydali 851 mln zł. Oznaczałoby to, że w ciągu trzech lat wartość rynku wzrosła o kolejne 150 mln zł.